InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Uw tandarts zorgt voor een mooier gebit

Uw tandarts zorgt voor een mooier gebit

Uw tandarts zorgt voor een mooier gebit Het kan heel vervelend voor u zijn wanneer u iets aan uw gebit moet laten doen. Soms is het zelfs noodzakelijk dat alle tanden verwijderd worden om daarvoor in de plaats een kunstgebit te laten zetten. Hoe dan ook, een tandarts heeft altijd als doel om u zonder pijn en met een mooi gebit door het leven te laten gaan. En laten we eerlijk zijn: mooi uitziende tanden geven een verzorgde eerste indruk, en dat kan heel belangrijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan een sollicitatie of uw grote liefde.

Een kunstgebit.

Het is een ingrijpende gebeurtenis in uw leven wanneer u over moet stappen naar een kunstgebit. Gelukkig zijn de kunstgebitten van tegenwoordig dun en stevig. In overleg kunt u zelfs meebeslissen over de kleur van de tanden. Met welke behandelingen krijgt u te maken wanneer u een kunstgebit krijgt?
  • Het wegnemen van angst en daarna duidelijk de kleur etc. vastleggen.
  • Eerst worden de kiezen getrokken.
  • Er wordt een afdruk gemaakt van uw kaken.
  • Na een aantal weken worden de tanden getrokken.
  • Na het trekken van de tanden wordt onmiddellijk het kunstgebit geplaatst.
  • Na één of twee dagen zal de tandarts, of uzelf, het kunstgebit uit uw mond halen en deze reinigen.

Angst.

Uit een onderzoek tussen volwassen patiënten van de tandarts blijkt dat 40% van de mensen bang is voor de tandarts en 11% is zelfs extreem angstig. 800.000 mensen in Nederland gaat uit angst nooit meer naar de tandarts. Deze angst kan verschillende oorzaken hebben:
  • Sterke verhalen die door anderen worden verteld.
  • Het geluid van de boor.
  • Ouders die hun angst 'doorgeven' aan hun kinderen.
  • Angst voor pijn wanneer de boor de tong of een zenuw raakt.
  • Nerveus zijn.

Vrijwel alles kan tegenwoordig pijnloos gebeuren bij de tandarts. Er zijn zelfs tandartsen die de patiënt met behulp van een anesthesioloog onder lichte narcose kunnen brengen. Het is in ieder geval belangrijk dat er een wederzijds vertrouwen wordt opgebouwd met uw tandarts. Maar bij extreme angst is het goed om uw huisarts een doorverwijzing te vragen naar een 'angsttandarts'.

Een kroon of een brug laten plaatsen.

Het plaatsen van een kroon of een brug geeft uw gebit een beter uiterlijk of kan bedoeld zijn om beter te kunnen kauwen. Een kroon is een kapje van porselein of metaal. Deze kroon past precies over een afgeslepen kies of tand. Het kapje wordt op de tand of kies vastgelijmd.

En een brug wordt vaak gemaakt als vervanging van kiezen of tanden. Een brug zit altijd vast aan twee pijlers. Als een brug niet geplaatst zou worden, kunnen de andere kiezen en tanden scheef gaan groeien in de richting van de open ruimte.

Materiaal.

Kronen en bruggen worden doorgaans van porselein gemaakt omdat de kleur met onze huidige technieken goed kan worden aangepast. Daarom ziet een kroon er tegenwoordig heel natuurlijk uit. Kronen kunnen ook worden gemaakt van een combinatie van metaal en porselein of alleen van metaal. Een metalen kroon is heel sterk en kan met een legering van zilver of goud worden gemaakt.

Meer verbeteringen aan het gebit.

Naast het feit dat er iets kan worden gedaan aan de kleur en de scheefstand van het gebit, kan ook het tandvlees en de tand zelf worden verbeterd. Het tandvlees kan er namelijk ongezond uit zien en snel bloeden. En van tanden kunnen stukjes eraf zijn gebrokkeld. Of de tanden zijn juist te groot of te klein.

Implantaten geven soms een betere basis voor het plaatsen van een brug. En implantaten kunnen ook tanden definitief vervangen. Er moet wel voldoende kaakbot aanwezig zijn om een implantaat te kunnen plaatsen. Implantaten gaan vijf tot tien jaar mee.

Informeer bij uw zorgverzekeraar wat wel en wat niet vergoed wordt.
© 2009 - 2019 Dorybos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Mooie tanden met cosmetische of esthetische tandheelkundeMooie tanden met cosmetische of esthetische tandheelkundeCosmetische of esthetische tandheelkunde is een echte trend. Iedereen wil een gezond en een mooi regelmatig gebit. En da…
Wat kost een kroon plaatsen?Wat kost een kroon plaatsen?Door de besparingen in de medische zorg van de laatste jaren, komen steeds meer kosten voor eigen rekening. In de basisv…
Tandarts: afschrapen, polijsten, vullingen en kronenTandarts: afschrapen, polijsten, vullingen en kronenVeel mensen hebben er een hekel aan om naar de tandarts te gaan. Na een behandeling hebben sommige mensen weken lang las…
Implantaten gebit, hoe worden ze geplaatst?Implantaten gebit, hoe worden ze geplaatst?Implantaten geven u een mooi gebit maar het is geen los kunstgebit. De implantaten worden in de kaak aangebracht met een…
Hoe werkt de mondscanner van de tandarts?Hoe werkt de mondscanner van de tandarts?Sinds een aantal jaar is het digitale afdrukken een mogelijkheid in de tandartspraktijk. Zo hoeft men tegenwoordig bij t…

Reageer op het artikel "Uw tandarts zorgt voor een mooier gebit"

Reactie

Mary Raven, 16-04-2012 11:05 #1
Ik heb altijd angst gehad voor de pijn die ik krijg bij het boren. Mijn zenuwen zijn zelfs zo sterk dat de verdoving bij boren of trekken nauwelijks werkt. Mijn gebit is zwak en ik heb overgevoelige tanden, kiezen en tandvlees. De tandarts denkt dat, dat komt omdat de tanden en kiezen wat uit het tandvlees staat en omdat ik zo zenuwachtig ben. Soms zou ik wel een kunstgebit willen, maar omdat door de zenuwen de verdoving niet helemaal werkt en angst heb voor de pijn, zie ik hier van af. Wat kan ik het beste doen?

Infoteur: Dorybos
Gepubliceerd: 16-04-2009
Subrubriek: Leven
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!