Snel van je rugpijn af: de rugpoli helpt snel

Snel van je rugpijn af: de rugpoli helpt snel Snel van je rugpijn af; het kan. Wie lijdt aan rugpijn, wil daar vaak zo snel als mogelijk vanaf zien te komen. Maar de meeste ziekenhuizen zijn zo snel niet met hun diagnose. Daar zijn wachtlijsten voor mensen met rugproblemen. Voor een hernia is een CT-scan nodig, maar die wordt maar mondjesmaat gegeven of mensen moeten maandenlang op een wachtlijst. Niet fijn als je iedere dag opnieuw vreselijke rugpijnen hebt. De rugpoli doet echter snel iets aan rugpijn en stelt snel de diagnose.

Stichting Rugpoli Twente-Veluwe

De stichting Rugpoli Twente-Veluwe zorgt ervoor dat mensen binnen een dag met een diagnose naar huis gaan. Binnen een tijdsbestek van 3 uur wordt zo nodig een CT-scan gemaakt, beoordeelt de neuroloog het lichaam aan de hand van onderzoek en van de scan, een orthomanueel arts en een Mc Kenzie-therapeut. Zij onderzoeken onafhankelijk van elkaar de patiënt keer op keer en bekijken ook alle 3 de CT-scan als die is gemaakt. Op basis van al deze onderzoeken wordt een eindoordeel geveld. Bij een hernia is de diagnose vaak duidelijk en direct zichtbaar op de scan, maar sommige mensen hebben ook meerdere problemen die samen komen. Voor hen wordt dan een advies op maat gemaakt of wordt doorverwezen naar een therapeut in de buurt van de patiënt. Tijdens de eerste sessie wordt overigens ook al direct aangegeven wat de patiënt beter niet kan doen en wat hij of zij wel moet doen om ernstiger problemen te voorkomen.

Wachtlijsten voor een CT-scan voorkomen: Snel een CT-scan laten maken van je rug

Wie bij het ziekenhuis terecht moet voor een CT-scan voor de rug, moet vaak lang wachten. Of de artsen vinden het in verband met de kosten niet nodig en willen eerst andere zaken proberen. Wie dat onzin vindt, kan zich tot de rugpoli wenden. Met een verwijsbrief van de arts kan dan vervolgens een afspraak worden gemaakt voor een totaaldiagnose. Overigens kan ook volstaan worden met bijvoorbeeld alleen een consult bij de neuroloog en een scan. Het is maar net waar de situatie om vraagt. Naast de verwijsbrief is een identificatiebewijs nodig en het pasje van de ziektekostenverzekering. De meeste diensten die in de rugpoli worden aangeboden vallen onder de aanvullende verzekering en worden op die manier dus gewoon vergoed. Alleen voor de Mc Kenzie therapie geldt een eigen bijdrage. Voor 1 consult, om na te gaan of deze manier van therapie uitkomst kan brengen, is de eigen bijdrage dus beperkt.

Waar bevindt zich de stichting Rugpoli Twente-Veluwe?

De rugpoli Twente-Veluwe is op 2 plaatsen te vinden. Dit zijn:
  1. Delden
  2. Hoofddorp
  3. Tilburg
  4. Velp

Het basisprincipe van de rugpoli

Bij de rugpoli gaat men uit van orthomanuele geneeskunde. Die stelt dat een rechte wervelkolom minder klachten geeft dan een scheve. Daarom wordt de stand van die wervelkolom door onderzoek bepaald. Met orthomanueel geneeskundig onderzoek worden afwijkingen in houding en stands van de rug en de afzonderlijke wervels en het bekken vastgesteld. Omdat verder gewerkt wordt via het McKenzie onderzoek wordt tijdens dat consult de beweeglijkheid en de belastbaarheid bekeken. Dit houdt wel in dat de patiënt gedurende alle consulenten vaak wordt gevraagd (als dat nodig is, bij een hernia is dat een heel ander verhaal) allerlei bewegingen te maken en aan te geven hoe groot de pijn daarbij dan is.

Onderzoek naar een hernia of andere problemen met de rug en het bewegingsapparaat

De diverse onderzoeken bestaan dus uit:
  • Gesprek waarin de klachten worden besproken
  • Vragenformulier om te kijken of iemand een CT-scan mag ondergaan
  • Onderzoek naar houding
  • Onderzoek naar bewegingspatronen
  • Onderzoek naar waar de pijn vandaan komt
  • Onderzoek naar bewegingsbeperkingen
  • Onderzoek naar de stand en functie van het bekken en de wervelkolom.

Na de diagnose

Als er een duidelijke diagnose is gesteld kan doorverwezen worden naar andere experts. In de kliniek zelf kunnen patiënten overigens ook terecht voor injectie die de pijn tijdelijk of voor langere tijd wegnemen, of het lamleggen van de zenuw. De huisarts krijgt van de rugpoli alle informatie toegestuurd inclusief de diagnose.

Meer informatie over de rugpoli en snelle diagnostiek van rug en bewegingsapparaat

Meer informatie is te vinden op: Rug poli

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • www.rugpoli.nl

Reageer op het artikel "Snel van je rugpijn af: de rugpoli helpt snel"

Reacties

Heintje, 11-06-2017 16:22 #2

Met Vr. Groeten H.Kolkman…

P. H. V. D. Lucht, 20-05-2015 11:03 #1
Ik heb al jaren rugpijn en ben bij talloze specialisten geweest, tenslotte bij pijncentrum. Niemand kan mij van de pijn afhelpen, terwijl deze alleen maar erger wordt. Het heeft te maken met abnormale slijtage van het kraakbeen in de onderrug, een zgn
bamboerug. Weet u hier raad op?

Infoteur: Singalees
Laatste update: 20-06-2016
Subrubriek: Diversen
Special: Rugklachten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!