InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Borsthernia (thoracale hernia): symptomen en behandeling

Borsthernia (thoracale hernia): symptomen en behandeling

Borsthernia (thoracale hernia): symptomen en behandeling Een hernia is een ander woord voor uitstulping; een hernia is een uitstulping van de tussenwervelschijf. Deze uitstulping kan op een zenuw drukken, waardoor pijnklachten en uitvalsverschijnselen kunnen optreden. Een borsthernia is een hernia die optreedt in de borstwervelkolom. Hernia’s van de borstwervelkolom komen slechts zelden voor. Van alle hernia’s die worden geopereerd bevinden zich minder dan 0,5% zich in de borstwervelkolom.

Borsthernia

Wat is een borsthernia?

Een borsthernia of thoracale hernia is een hernia die optreedt in de borstwervelkolom. Dit type hernia is een zeldzaam verschijnsel. Minder dan 0,5% van alle herniaoperaties bestaat uit ingrepen waarbij een borsthernia behandeld wordt. Een thoracale hernia komt in de meeste gevallen in de onderste helft van de borstwervelkolom voor, tussen Th7 en Th12.

Een borsthernia geeft vaak pijn in het midden onder de schouderbladen. Soms voel je ook een uitstralende pijn naar een rib. Vaak gaat dit gepaard met een verminderd gevoel links of rechts op de borstkas. Dit type hernia kan ook een beknelling in het ruggenmerg veroorzaken. In dat geval zijn de gevolgen veel ernstiger.

Wat is een hernia?
Een hernia is een uitstulping van de tussenwervelschijf. Deze uitstulping drukt op een zenuw of op je ruggenmerg, waardoor pijnklachten, eventueel met uitvalsverschijnselen (doof gevoel, krachtsvermindering).

Waarom komt een borsthernia zo weinig voor?

De borstwervelkolom bestaat uit in totaal 12 wervels. De beweeglijkheid van de borstwervelkolom is zeer beperkt. Zeker in vergelijking met de halswervelkolom en de lendenwervelkolom. Dit komt door de aanwezigheid van de ribben, welke vastzitten aan de borstwervels. Daarnaast wordt de beweeglijkheid beperkt door de tonvorm van de borstkas. De beperkte beweeglijkheid van de borstwervelkolom is vermoedelijk de belangrijkste reden waarom een borsthernia zo zeldzaam zijn. Bovendien zijn de tussenwervelschijven van de borstwervelkolom kleiner en platter in vergelijking met die van de halswervelkolom en de lendenwervelkolom. Dat speelt ook een rol.

Oorzaken van een borsthernia

Een borsthernia ontstaat door slijtage of degeneratie van de tussenwervelschijf. Dit is een proces dat met het voortschrijden der jaren bij ieder mens plaatsvindt. De mate waarin een tussenwervelschijf degenereert varieert per persoon. Degeneratie van de tussenwervelschijf kan klachten geven, maar dat is lang niet altijd het geval. In bepaalde families komen hernia's vaker voor. Daarnaast is bekend dat roken een risicofactor is en degeneratie van de tussenwervelschijven versnelt.

Symptomen van een borsthernia

Klachten die kunnen optreden bij een borsthernia, zijn:
  • pijn midden onder de schouderbladen, soms met uitstraling langs een rib;
  • de pijnuitstraling neemt vaak toe bij hoesten, niezen en persen;
  • vermindering van het gevoel in het verzorgingsgebied van de beknelde zenuw, links of rechts op de borstkas.

Beknelling van het ruggenmerg
Bij een beknelling van het ruggenmerg kunnen er de volgende klachten optreden:
  • krachtvermindering in de benen;
  • spasticiteit van de benen;
  • gevoelsverlies van delen van de romp (borstkas en buikwand);
  • gevoelsverlies in de benen;
  • incontinentieverschijnselen:
    • ongewild urineverlies; en/of
    • verlies van ontlasting.

Incontinentieverschijnselen kunnen optreden vanwege beknelling van:
  • de verantwoordelijke zenuwbanen; of
  • een belangrijke ruggenmergslagader aan de voorzijde van het ruggenmerg.

Onderzoek en diagnose

Om een goede diagnose te kunnen stellen, kan verschillend beelvormend onderzoek worden verricht. Er zijn vier soorten onderzoek die ingezet kunnen worden ten behoeve van de diagnose:
  • MRI (Magneet Scan): dit is onderzoek van eerste keus voor het vaststellen van een borsthernia.
  • CT-scan (Computer Tomogram): gebeurt vaak in combinatie met een contrast onderzoek, waarmee de botstructuren van de wervelkolom goed kunnen worden afgebeeld.
  • Röntgenfoto van de borstwervelkolom: wat informatie verschaft over de botstructuren waaruit de wervelkolom is opgebouwd en eventuele bot- en standafwijkingen en tekenen van degeneratie, etc. vastgesteld kan worden.
  • Spinale angiografie: soms is het nodig om de bloedvoorziening van het ruggenmerg in kaart te brengen.

Behandeling van een borsthernia

Er zijn twee behandelopties voor een borstwervelhernia:
  • operatie; en
  • conservatief.

Conservatieve behandeling

Bij milde pijnklachten zal vaak een conservatieve behandeling volgen. Dat wil zeggen een niet-operatieve behandeling bestaande uit fysiotherapie, gedoseerde rust en pijnstillers.

Operatie

Bij ernstige en onbehandelbare onhoudbare pijnklachten als gevolg van de hernia zal een operatieve ingreep volgen. Een operatie is ook nodig als er sprake is van (ernstige) neurologische stoornissen. Denk hierbij aan ernstige of snel optredende uitvalsverschijnselen zoals verlammingen of incontinentieverschijnselen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een hernia: de symptomen en de behandelingIedereen heeft wel eens last van rugpijn. In sommige gevallen is er dan sprake van een hernia. Een hernia is een zeer ve…
Hernia symptomen: Welke klachten wijzen op een hernia?Hernia symptomen: Welke klachten wijzen op een hernia?Veel mensen hebben last van ernstige rugklachten en zogenaamde lage rugpijn. Oorzaak hiervan is vaak een hernia. Maar wa…
Behandeling van herniaEen hernia is een uitstulping van een orgaan of een weefsel die zenuwen bekneld. Een hernia kan worden behandeld door ru…
Help, ik heb een hernia!Help, ik heb een hernia!Veel mensen hebben regelmatig last van rugpijn. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Veel en zwaar tillen, een verkeer…
Moderne behandelmethoden bij een herniaModerne behandelmethoden bij een herniaEen hernia. Niet het leukste wat er is. Toch zijn er veel behandelingen mogelijk bij een hernia. Vroeger werd iemand met…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/RicardoImagen
  • http://www.nvvn.org/patienteninfo/rug-hernia-thoracaal.php
  • http://www.umcutrecht.nl/nl/Ziekenhuis/Afdelingen/Hersencentrum/Ziektebeelden,-onderzoeken-en-behandelingen/Ziekten/borsthernia
  • Afbeelding bron 1: IStock.com/Pavel Losevsky

Reageer op het artikel "Borsthernia (thoracale hernia): symptomen en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 26-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Beknelde zenuw
Medische informatie…
Schrijf mee!