InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Kanker, trombose en de combinatie daarvan

Kanker, trombose en de combinatie daarvan

Relatief veel patiënten met kanker ontwikkelen een veneuze trombose. In voorkomende gevallen kan die trombose bij een effectieve behandeling van de kanker alsnog de dood van de patiënt tot gevolg hebben. Zowel kanker als trombose en zeker de combinatie van beide ziekten is levensgevaarlijk. Thans meldt de Trombosestichting Nederland goed nieuws.

Mogelijkheden

Dr. R. Nieuwland, verbonden aan het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam, heeft onderzoek verricht waaruit de mogelijkheid blijkt om door middel van een klinische test te voorspellen welke kankerpatiënten zonder trombose het risico lopen een trombose te ontwikkelen. Wordt aan deze patiënt preventief antistollingsmiddelen verstrekt, dan kan dat levensreddend zijn. Dr. Nieuwland stelt echter dat meer onderzoek nodig is.

Verband tussen veneuze trombose en kanker

Diep veneuze trombose (DVT)

Dit is een trombose die meestal ontstaat in de bloedvaten van de benen. Soms echter kan de trombose ook optreden in de armen. Veneuze trombose is het gevolg van een verhoogde activiteit van de bloedstolling. Hierdoor ontstaat een bloedstolsel dat een bloedvat kan afsluiten. Wanneer zo'n stolsel losschiet of er breekt een stuk van het stolsel af, dan kan dat leiden tot longembolie. Longembolie kan zelfs dodelijk zijn. Wereldwijd gebruiken miljoenen mensen antistollingsmiddelen om de kans op het krijgen van een veneuze trombose te verkleinen. Nadeel van het gebruiken van antistollingsmiddelen is een toename van de kans op het krijgen van bloedingen. Vanwege dat nadeel zijn behandelaars van kankerpatiënten (oncologen) terughoudend met het preventief voorschrijven van antistollingsmiddelen.

Kanker en de weefselfactor

Wat is een weefselfactor?
De weefselfactor is een eiwit dat zich normaliter niet in het bloed bevindt. De weefselfactor bevindt zich buiten het bloed. Het bloed komt met de weefselfactor in contact wanneer er een wondje ontstaat. De weefselfactor start dan de bloedstolling. Zo werd altijd gedacht. Maar uit steeds meer onderzoek blijkt nu dat ook tumoren weefselfactor aanmaken. Die weefselfactor komt vervolgens in het bloed terecht. Daardoor neemt bovendien het risico op het ongewenste activeren van de stolling en het daarmee samenhangende risico op trombose sterk toe.

Plaats waar weefselfactor in het bloed te vinden is
Onlangs hebben wetenschappers ontdekt dat wanneer weefselfactor in het bloed aanwezig is, dat altijd te vinden is op uiterst kleine blaasjes die afkomstig zijn van cellen. Deze blaasjes zijn altijd in het bloed aanwezig en zijn gewoonlijk alleen afkomstig van bloedcellen en cellen die de vaatwand bekleden. De ontdekking is nu dat die blaasjes bij patiënten met kanker ook afkomstig kunnen zijn van een tumor. Dr. R. Nieuwland heeft op dat klinische feit zijn onderzoek gebaseerd. Op die basis wil hij een test ontwikkelen waarmee beter kan worden voorspeld of kankerpatiënten een hoger dan gemiddeld risico hebben om veneuze trombose te krijgen.

De test

Meten

De door Dr. R. Nieuwland ontwikkelde test meet het vermogen van de blaasjes die in het bloed aanwezig zijn om de stolling van het bloed te bevorderen. Het doel daarvan is om patiënten met een hoog risico op het krijgen van veneuze trombose voorafgaand aan het ontstaan van zo'n trombose te identificeren.

Het vooronderzoek

Bij bijna 50 patiënten met kanker, maar zonder trombose werd een vooronderzoek uitgevoerd. Daaruit bleek dat men met de test opvallend goed in staat was om te voorspellen welke patiënten later trombose zouden gaan ontwikkelen.

Nader onderzoek

Dr. Nieuwland stelt dat hij verder wil onderzoeken hoe het voorspellend vermogen van zijn test verbeterd kan worden. Hij wil bekijken in hoeverre van een tumor afkomstig weefselfactor aanwezig is in het bloed van patiënten met kanker. Daartoe wil hij het onderzoek uitbreiden door meer patiënten te onderzoeken. Het doel is ook de weg vrij te maken om in de toekomst alleen kankerpatiënten die een hoog risico op trombose hebben, preventief te behandelen met antistollingsmiddelen. Daarmee wordt vermeden dat kankerpatiënten met een laag risico op trombose:
  • onnodig met antistollingsmiddelen worden behandeld;
  • een verhoogd risico op bloedingscomplicaties lopen.

Kosten onderzoek

Voor het onderzoek heeft het Academisch Medisch Centrum van Amsterdam 59.000,00 aangevraagd bij de Trombose Stichting Nederland. De aanvraag wordt bekeken door de Wetenschappelijke Adviesraad van de Stichting en is mede afhankelijk van donaties om de uitvoering van het project mogelijk te maken.
© 2011 - 2018 Emfkruyssen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Diep-veneuze trombose (DVT)Een diep-veneuze trombose (DVT) is een aandoening waarbij een bloedstolsel (trombus of thrombus) de bloeddoorstroom door…
Trombose, wat en hoe?Trombose, wat en hoe?Bij trombose ontstaan er stollingen in het bloed, waardoor onder andere herseninfarcten en hartinfarcten kunnen ontstaan…
Trombose in het vliegtuig: hoe voorkom je trombose?Trombose in het vliegtuig: hoe voorkom je trombose?Trombose kan levensbedreigend zijn als het niet op tijd wordt ontdekt en behandeld. De een heeft bovendien meer kans op…
Hemostase: het stollingsproces in het menselijk lichaamHemostase: het stollingsproces in het menselijk lichaamBij een verwonding is het van groot belang dat de bloeding die ontstaan is, gestelpt wordt. Als dit niet gebeurd kan je…
Diepe veneuze trombose kan longembolie veroorzakenDiepe veneuze trombose kan longembolie veroorzakenDiepe veneuze trombose veroorzaakt traag stromend bloed, waardoor de kans op stolling van bloeddeeltjes toeneemt. Die ge…
Bronnen en referenties
  • Trombosestichting Nederland.

Reageer op het artikel "Kanker, trombose en de combinatie daarvan"

Reactie

Jannie Terhuizen, 08-09-2014 22:57 #1
In 2000 werd er borstkanker bij mij geconstateerd, ben toen behandeld, met bestralingen en acht jaar hormoontherapie, en een operatie. In 2011 kreeg ik uit het niets trombose, kreeg antistolling, en spuitjes, maar zo gauw ik stopte met de spuitjes kreeg ik weer trombose in benen en bekken, totaal 4 maal, moest aan de spuitjes blijven, werd onderzocht op uitzaaiingen van de borstkanker, niks te vinden. In oktober 2013 kreeg ik longembolieen, ondanks antistolling, toen weer een petscan en er werd een uitzaaiing gevonden in de halsklier. Dus ik behoor bij de mensen waar het bloed snel stolt door de kanker, mijn vraag is waarom het zo lang duurde voor men de oorzaak kon vinden, als ik nu lees dat er een methode voor is, om het op te sporen, vraag ik mij af, waarom de artsen in het AMC dat niet weten, ik was bij een professor onder behandeling.

Infoteur: Emfkruyssen
Gepubliceerd: 31-07-2011
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!