InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Snel afvallen buik? Dit is wat je meteen kunt doen

Snel afvallen buik? Dit is wat je meteen kunt doen

Snel afvallen buik? Dit is wat je meteen kunt doen Je hebt hardnekkig vet rond je buik dat maar niet weggaat en wilt er snel vanaf. Er zijn een aantal acties die je meteen kunt ondernemen om je buikvet definitief te verminderen. Je ziet er niet alleen beter uit, maar verkleint hiermee ook de risico's op toekomstige gezondheidsproblemen. Het vet dat je ziet is namelijk niet het enige overtollige vet in je lichaam...

Subcutaan vet en visceraal vet

Mensen slaan het meeste van hun vet op twee manieren: vet dat je kunt zien en vet dat je niet ziet. Het vet dat je kan zien is net onder de huid van de dijen, heupen, billen en buik. Dat heet subcutaan (onderhuids) vet. Het vet dat je niet kunt zien zit dieper, rond de vitale organen (hart, longen, maag-darmkanaal, lever) in de borst, buik en bekken. Dat heet 'visceraal' vet.

Veel mensen zijn zelfbewust over het buikvet dat ze kunnen zien. Maar eigenlijk is het het verborgen vet - het visceraal vet - dat een groter probleem kan zijn, zelfs voor dunne mensen. We hebben allemaal visceraal vet - en het is niet allemaal slecht. Het biedt noodzakelijke bescherming rond de organen. Maar te veel visceraal vet zorgt voor veel schadelijke hormonen. Overtollig visceraal vet is gekoppeld aan een grotere kans op het ontwikkelen van hoge bloeddruk, diabetes en hart-en vaatziekten.

Heb jij overtollig visceraal vet?

Als je overgewicht hebt, kan je lichaam vet gaan opslaan in en rond de organen. Maar voordat het zover komt is er een manier om erachter te komen of je meer visceraal vet aan het opslaan bent. Een toename in buikvet is namelijk vaak al een indicatie dat er visceraal vet wordt opgeslagen. Slanke mensen kunnen echter ook te veel visceraal vet hebben. Dit wordt deels veroorzaakt door genen, die bepalen in welke mate visceraal vet wordt opgeslagen. Daarnaast heeft de mate van beweging invloed. Onderzoek uit Engeland toonde aan dat slanke mensen die een dieet volgen zodat ze op gewicht kunnen blijven, nog steeds kans maken op te veel visceraal vet, als ze niet sporten. Dus iedereen moet regelmatig bewegen, of ze nu dik of dun zijn. Dus als je wilt afvallen rond je buik, is het ook om gezondheidsredenen nodig in verband met het visceraal vet.

Hoe kom je van buikvet af?

Er zijn vier manieren om bij je buik af te vallen: lichaamsbeweging, voeding, slaap- en stressmanagement.

Lichaamsbeweging

Intensief sporten vermindert visceraal vet, en vertraagt de opbouw ervan als je ouder wordt. Je kunt visceraal vet echter niet verminderen door lokale oefeningen, zoals buikspieroefeningen. Buikspieren zijn minder zichtbaar als ze onder een laag vet zitten, en je loopt het risico dikke buikspieren te ontwikkelen voordat je buikvet verminderd is. Je kunt wel yoga oefeningen doen waarbij het gehele bovenlichaam sterker wordt.

Conditietraining

Vier keer per week 30 minuten cardio is het meest geschikt voor het afvallen, bijvoorbeeld hardlopen, stevig wandelen tegen een helling op, spinning of roeien. Oefen intensief in korte intervallen, afgewisseld door korte rustpauzes. Intervaltraining versterkt de spieren sneller dan lange oefeningen met een lage inspanning. Er zijn ook apparaten in de sportschool die je kunt instellen op intervaltraining, waarbij de moeilijkheidsgraad opgevoerd wordt. Als je nog niet fit genoeg bent, kun je beginnen met een lage intensiteit en die langzaam opbouwen, zoals snelwandelen, dansen of voetballen met je kinderen. Als je te snel te hard traint, krijgt je lichaam niet voldoende de tijd om te herstellen, en is de kans op blessures groter.

Gewichtstraining

Conditietraining in combinatie met gewichtstraining is de beste garantie voor afvallen bij je buik. Gewichtstraining kan met gewichten, maar ook met fitnessapparaten.

Voeding

Er is geen dieet dat buikvet snel doet verdwijnen, maar als je afvalt tijdens het diëten is het buikvet meestal het eerste dat je verliest. Wel zijn er een aantal voedingsadviezen die het verminderen kunnen ondersteunen.

Eet ontbijt vol proteïne en vezels, zo min mogelijk koolhydraten

Door het eten van ontbijt binnen een uur na het ontwaken, geef je je metabolisme een goede start. Het houdt je insulineniveau stabiel en je cholesterolniveau laag. Eet elke dag op dezelfde tijd, eet veel proteïne en vezels zoals eieren, pindakaas, verse groenten en fruit. Vermijd voeding met geraffineerde suikers en complexe koolhydraten, zoals suikerhoudende granen, pannenkoeken, wentelteefjes en ontbijtkoek.

Eet meer vezels

Oplosbare vezels, zoals in appels, haver en kersen, verlagen insulineniveau's waardoor buikvet sneller verbrandt. Voer de hoeveelheid vezels in je voeding langzaam op; de goede bacteriën in je spijsverteringsstelsel hebben tijd nodig om te wennen aan de grotere inname van vezels. Schil fruit en groenten niet, in de schil zitten immers de meeste vezels. Eet ook vaker erwtensoep: erwten bevatten veel proteïne en vezels.

Volle granen

Stop met het eten van geraffineerde granen en ga voor volle granen. Volle granen versnellen het verdwijnen van onderhuids en visceraal vet uit het lichaam. Vermijd witte granen in brood en pasta, eet volkoren deegwaren, en kies voor wilde bruine rijst in plaats van witte rijst.

Drink veel water

Het consequent drinken van water gedurende de dag kan leiden tot een meer actieve stofwisseling, ongeacht het dieet. Meer water drinken helpt ook je lichaam te ontgiften. Streef naar acht glazen water per dag. Als je urine bijna helder is, drink je genoeg water. Is het nog steeds geel, dan zul je meer water moeten drinken. Drink zo min mogelijk alcohol en frisdranken.

Eet goede vetten

Studies indiceren dat voeding met een hogere verhouding van enkelvoudig onverzadigde vetten zoals avocado's, noten, zaden , sojabonen , en chocolade de ophoping van buikvet kan voorkomen. Transvetten (in margarines, chips, koekjes of iets gemaakt met gedeeltelijk gehydrogeneerde oliën) lijken te resulteren in meer vet dat wordt afgezet rond de buik. Eet nog eerder goede roomboter dan light margarine.

Slaap

Uit een studie is gebleken dat mensen die zes tot zeven uur slapen minder visceraal vet opbouwen in vijf jaar dan mensen die vijf of minder uren per nacht slapen. Houd de slaapkamer vrij van alles wat gerelateerd kan worden aan oorzaken van stress, zoals werk.

Stress

Het gaat hier niet om alle stress te vermijden, maar hoe je omgaat met stress. Door stress grijp je al snel naar ongezonde voeding. Onderzoek geeft aan dat de productie van cortisol (een hormoon dat het lichaam produceert in tijden van stress) is gecorreleerd met een toename van buikvet. Het beste tegen stress is steun van je sociale kring, mediteren en sporten. Neem bijvoorbeeld elke dag 15 minuten de tijd om rustig en diep adem te halen met je ogen dicht, en je zorgen te vergeten.

Hoe snel het afvallen rond je buik vordert, hangt af van de mate waarin je bovenstaande adviezen in je leefstijl doorvoert. Als je meteen actie onderneemt en consequent volhoudt, zal je overtollig buikvet in een snel tempo verdwijnen. Dit heeft niet alleen gevolgen voor je uiterlijk, maar ook voor je huidige en toekomstige gezondheid. Succes!

Lees verder

© 2014 - 2019 Lacuna, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Snel afvallen rond je buikSnel afvallen rond je buikVeel mensen willen maar wat graag het vet kwijt dat rond de buik zit. Logisch, want dit is dé plek waar vet veelal wordt…
Afvallen: waarom je buikvet blijft zittenAfvallen: waarom je buikvet blijft zittenVeel mensen doen keer op keer pogingen om gewicht te verliezen, maar slagen er niet in om blijvend van de overtollige ki…
Het buikje: soorten en een strakke buik creërenHet buikje: soorten en een strakke buik creërenHet schoonheidsideaal is een strakke, platte buik. Toch hebben veel mensen een dikke buik, bijvoorbeeld een bierbuik. We…
Buikvet: Zo kom je effectief van dat buikje af!Buikvet: Zo kom je effectief van dat buikje af!De spijkerbroeken worden maar lager en lager. En jouw buik is net iets te dik. Een blubberbuikje met lovehandles eigenli…
Bronnen en referenties
  • http://www.jasperalblas.nl/afvallen-buik/
  • http://www.salusi.nl/snel-afvallen-rond-je-buik-doe-je-zo/
  • http://www.juistafvallen.nl/afvallen-buik/
  • http://www.platte-buik.nl/category/afvallen-2/

Reageer op het artikel "Snel afvallen buik? Dit is wat je meteen kunt doen"

Infoteur: Lacuna
Laatste update: 15-01-2014
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!