InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afslanken met het Yoghurt Dieet: Goedkoop en makkelijk!

Afslanken met het Yoghurt Dieet: Goedkoop en makkelijk!

Afslanken met het Yoghurt Dieet: Goedkoop en makkelijk! Een effectief dieet dat erg populair is bij Franse vrouwen, is het yoghurt dieet. Gezond, goedkoop en eenvoudig te volgen, is dit perfect afslanken als je weinig tijd hebt en zonder hongergevoel wil afvallen. Het yoghurt dieet is gebaseerd op twee pijlers: eten vervangen door yoghurt en meer yoghurt eten. Met vervangen bedoelen we het gebruiken van yoghurt in plaats van ingrediënten met veel calorieën. Daarnaast eet je meer yoghurt, bijvoorbeeld als ontbijt, snack of smoothie.

Waarom het werkt

Het yoghurt dieet is effectief omdat het smakelijk en voedzaam is, en weinig calorieën bevat. Yoghurt bevat veel calcium, B12, B5, jodium, potassium en hoogwaardige proteïne. Verder is uit verschillende studies gebleken dat yoghurt in het bijzonder goed is tegen overtollig buikvet en botontkalking. Yoghurt geeft al snel een vol gevoel en vermindert zo het verlangen naar andere calorierijk eten, wat het afslanken versnelt. Zorg er wel voor dat je naast yoghurt genoeg andere voedzame voedingsmiddelen eet, zodat je geen tekorten krijgt in vitamines en mineralen die in yoghurt ontbreken.

De juiste yoghurt

Kies voor biologische yoghurt zonder toevoegingen zoals smaakstoffen, conserveringsmiddelen en zoetstoffen. Yoghurt met een actieve cultuur bevordert bovendien het immuunsysteem, doordat de goede bacteriën de slechte bacteriën bestrijden. Yoghurt is een beter alternatief dan melk, omdat het de lactose afbreekt. Hierdoor is yoghurt makkelijker te verteren dan melk. Als je de yoghurt zoeter wil maken, kies dan voor natuurlijke zoetstoffen zoals honing, agave, ahornsiroop en stevia.

Zelf yoghurt maken

Je kunt geld besparen en jezelf van een hoge kwaliteit verzekeren als je zelf yoghurt maakt. In veel natuurwinkels kun je pakketten kopen om zelf (biologische) yoghurt te kweken. Je kunt ook andere yoghurt gebruiken om meer yoghurt te maken door die te combineren met melk. Let er dan wel op dat de yoghurt die je als cultuur gebruikt een actieve cultuur aan bacteriën bevat.

Yoghurt als vervanging

Vervang de volgende dikmakers met yoghurt: mayonaise, zure room, crème fraîche, slagroom en roomkaas. Door alleen al die sluip-calorieën uit je voeding te elimineren zal je snel afslanken. Zo kun je yoghurt gebruiken in je dressing, dipsauzen en sauzen. Voor warme sauzen moet je yoghurt eerst mengen met wat maizena, en pas aan het einde toevoegen aan de saus. Als je roomkaas wil vervangen door yoghurt, kun je 'yoghurt kaas' maken door de yoghurt door een kaasdoek te laten lekken totdat alle wei eruit is. De yoghurt kaas kun je dan met kruiden mengen tot een romige kaas of verwerken in een cheesecake. Je kunt de yoghurt ook gebruiken in plaats van boter en melk in recepten voor pannenkoeken, taarten, cakes en koekjes.

Meer yoghurt eten

Voor een goede start kun je 's ochtends een kom yoghurt eten met bijvoorbeeld honing, muesli, cruesli, vers of bevroren fruit. Voor een extra gezond effect kun je er 'super food' aan toevoegen, zoals versgemalen kaneel, rauwe cacao nibs, goji bessen, kokos- snippers of gebroken lijnzaad. Als snack eet je een yoghurt smoothie, bijvoorbeeld yoghurt en water met bessen, komkommer, avocado, noten of bleekselderij. Bij de lunch eet je een salade met yoghurtdressing, en/of een soep met yoghurt erdoorheen. 's Avonds kun je aardappelen of rijst combineren met een yoghurtsaus en groenten met een yoghurtdip. Daarnaast gebruik je het in marinades voor vlees of vis. In yoghurt marineren is een effectieve methode om het vlees zachter te maken. Dit zijn slechts enkele ideeën om meer yoghurt aan je voedingspatroon toe te voegen, zoek voor volledige recepten met yoghurt op het internet!

Hoewel het yoghurt dieet een effectieve en makkelijke manier is om af te vallen, zal dit alleen blijvend zijn als je je nieuwe eetpatroon combineert met regelmatig gezond bewegen. Het is desalniettemin een prettig en smakelijk alternatief op alle hongerdiëten en maaltijdvervangers!

Lees verder

© 2013 - 2017 Lacuna, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Afvallen met yoghurtAfvallen met yoghurtKun je afvallen door yoghurt te eten? Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat dit inderdaad heel goed mogelijk is.…
Zelf yoghurt makenYoghurt is heerlijk als ontbijt en nagerecht, maar het kan ook worden gebruikt bij de bereiding van verschillende gerech…
Mijn kijk op het ziekenhuisdieet: de voor- en nadelenmijn kijk opMijn kijk op het ziekenhuisdieet: de voor- en nadelenJe wilt snel wat kilootjes afvallen en gaat het ziekenhuisdieet volgen. Je kunt hiermee wel 5 kilo afvallen in 5 dagen t…
Zelfgemaakt broodbeleg met yoghurtMisschien zijn dit geen voor de hand liggende pasta’s voor de boterham, maar toch laat de aangename smaak van het beleg…
Bronnen en referenties
  • http://www.vogue.it/en/beauty/wellness-and-fitness/2011/05/the-yogurt-diet
  • http://www.fitnessmagazine.com/recipes/healthy-eating/nutrition/health-benefits-of-yogurt/
  • http://www.self.com/fooddiet/2010/03/how-to-choose-the-healthiest-yogurt
  • http://lowcarbdiets.about.com/od/whattoeat/a/yogurtcarbs.htm

Reageer op het artikel "Afslanken met het Yoghurt Dieet: Goedkoop en makkelijk!"

Infoteur: Lacuna
Gepubliceerd: 18-12-2013
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!