InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Gezonde haren met brandnetels

Gezonde haren met brandnetels

Brandnetel is vaak één van de vervelendste onkruidsoorten: het groeit snel en het uittrekken is geen pleziertje. Toch heeft dit onkruid ons veel te bieden. In dit artikel wil ik het vooral hebben over één bepaalde toepassing van brandnetels, namelijk haarverzorging. Gezonde haren met onkruid: makkelijk en goedkoop!

Brandnetel

De brandnetel is algemeen gekend en hoeft niet meer voorgesteld te worden. We leren al van kindsaf aan dit onkruid te ontwijken in bermen en bossen. De Latijnse benaming is Urtica Dioica (grote brandnetel) en Urtica Urens (kleine brandnetel).

Toepassingen

Vaak worden de jonge scheutjes en blaadjes van scheutjes gebruikt. Je kan soep maken of cake bakken met brandnetels of verwerken in slaatjes. In de meeste bereidingen kan je spinazie vervangen door brandnetels.

In Turkije worden brandnetels gestoofd met rijst (soms met gehakt) of verwerkt in een deegjasje (börek). De jonge scheutjes (prikken nauwelijks) worden soms ook wel eens rauw gegeten met wat fetakaas tussen een pide (Turks brood).

In de kruidengeneeskunde worden brandnetels voor verschillende doeleinden gebruikt:
  • bloedzuiverend (vaak brandnetelthee)
  • ondersteuning bij zware menstruatie
  • tegen reuma (soms wordt het rollen in brandnetels aangeraden)
  • bij suikerziekte
  • bij vermoeidheid
  • bij bloedarmoede
  • bevorderen van borstvoeding

Als groente kan brandnetel geen kwaad, maar het is aan te raden om eerst deskundig advies in te winnen en niet op eigen houtje te experimenteren met het gebruik van brandnetel bij bepaalde aandoeningen. Grote hoeveelheden brandnetel eten (of herhaaldelijk gebruik) is niet gezond.

Gezonde haren

Brandnetels zijn zeer goed voor je haar: je haar wordt sterker, glanst meer en schilfertjes (of een trekkende hoofdhuid) verminderen. Daarom worden brandnetels vaak verwerkt in shampoos of andere haarverzorgingsproducten. Ook luizen hebben niet graag brandnetels.

Je kan een haarmasker maken, maar spoelen met brandnetelthee is sneller en makkelijker. Was je haar zoals gewoonlijk en spoel het goed uit. Neem dan een tweetal kopjes lauwwarm brandnetelthee (voor middellang haar: voor korter haar heb je minder nodig, voor langer haar meer) en spoel je haar hiermee. Giet niet alle thee ineens, maar kam tussendoor je haar met een fijne kam en masseer je haarwortels zodat de thee gelijkmatig verdeeld wordt. Wring je haar uit en wikkel het in een handdoek om te drogen. Verder uitspoelen is niet nodig.

De brandnetelthee die je in winkels kan verkrijgen, kan je gebruiken (liefst bio), maar je kan ook zelf je brandnetelthee maken. Pluk hiervoor jonge scheutjes op een propere plaats (liefst niet langs de kant van de weg). Was de scheutjes grondig en dep ze voorzichtig af met keukenrol. Leg ze daarna op een zonnige en droge plaats te drogen op een stuk keukenrol of een keukenhanddoek of leg ze te drogen op aluminiumfolie in de oven op de laagste stand. Als de brandnetel droog is, verkruimel je de stengels en blaadjes. Goed bewaren in een potje op een droge plaats.

Tot slot

Een tip voor het plukken: kleine scheutjes hebben weinig prikkelende haartjes. De haartjes kan je aanraken zonder dat ze prikken door je hand van onder naar boven te bewegen (het beroemde aaien van brandnetels). De blaasjes op het einde breken namelijk sneller als je je hand van boven naar onder beweegt.
© 2008 - 2018 Nesibe, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelf brandnetelthee makenZelf brandnetelthee makenDe meeste mensen kennen brandnetels voornamelijk als die prikkende, vervelende plant die je overal en nergens tegenkomt.…
Kruidengeneeskunde: brandnetelKruidengeneeskunde: brandnetelIs brandnetel gezond? Absoluut! De brandnetel, door velen beschouwd als een hardnekkig onkruid, is een plant die vele to…
Tuinkruiden: Brandnetel (Urtica Urens)Brandnetel staat niet in hoog aanzien bij de bevolking. Toch is de brandnetel een niet te versmaden kruid, weliswaar bet…
Natuurlijke algemene haarverzorgingNatuurlijke algemene haarverzorgingOns haar is een afspiegeling van onze algehele gezondheid. De basis van mooi haar komt van binnenuit. Dieren met een pra…
Geneeskrachtige kruiden bij schilferende huidHuidschilfers kunnen gemakkelijk ontstaan, vooral op droge huid. Het ziet er onverzorgd uit en kan zelfs pijnlijk aanvoe…

Reageer op het artikel "Gezonde haren met brandnetels"

Reacties

Sophie, 30-11-2015 14:22 #2
Mijn vraag is: het ene merk adviseert 1 x daags 1 tablet tijdens de maaltijd, het andere 3 maal daags voor de maaltijd. Wat is nu het beste? Bij 1 x daags kan ik me voorstellen dat het met de inhoud te maken heeft ipv. 3x, maar moet het nu voor of tijdens de maaltijd, en bij 1 x: bij ontbijt of bij avondeten? Of is dat om het even? Ik heb gelukkig wel baat bij brandnetel, omdat ik al jaren last heb van een jeukende hoofdhuid met roos, en je wilt je haar niet kwijt, vooral omdat ik er zuinig op ben en ook een natuurlijke shampoo gebruik (deTraay). Wel heb ik jaren geverfd met hennapoeder, daar kun je roos van krijgen schijnt het, daar ben ik daarom mee gestopt.

Hartelijke groeten,
Sophie
(ik kocht tot nu toe tabletten van orthocaps en van natures garden)

Visionarion, 10-12-2012 02:06 #1
Mijn vraag is: Is brandnetel koken met azijnen insmeren op hoofdhuid ook goed voor mannen die al grote inhammen in hun haarstreek hebben? Wat jaren bijna geen haar meer groeit, maar om weer de haarzakjes te laten aanwakkeren tot weer volledige haargroei uiteindelijk, is dat mogelijk? Of is er een andere procedure of kruidenmix voor nodig?

Met vriendelijke groeten: Visionarion

Infoteur: Nesibe
Gepubliceerd: 07-05-2008
Subrubriek: Beauty
Reacties: 2
Schrijf mee!