InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Zelf brandnetelthee maken

Zelf brandnetelthee maken

Zelf brandnetelthee maken De meeste mensen kennen brandnetels voornamelijk als die prikkende, vervelende plant die je overal en nergens tegenkomt. Dat brandnetel gezond is, weten minder mensen. Brandnetel staat in de kruidengeneeskunde onder andere bekend om haar bloeddrukverlagende eigenschappen. Er zijn verschillende toepassingen van brandnetel, zoals brandnetel thee. Je kunt brandnetelthee zelf maken. De meeste mensen kennen brandnetels voornamelijk als die prikkende, vervelende plant die je overal en nergens tegenkomt. Dat brandnetel gezond is, weten minder mensen. Brandnetel staat in de kruidengeneeskunde onder andere bekend om haar bloeddrukverlagende eigenschappen. Er zijn verschillende toepassingen van brandnetel, zoals brandnetel thee. Je kunt brandnetelthee zelf maken.

Brandnetels

officiële naam van de brandnetelfamilie is Urtica. Er zijn veel brandnetelsoorten. De meest bekende leden van de brandnetelfamilie zijn de grote brandnetel (Urtica dioica) en de kleine brandnetel (Urtica urens). De grote en kleine brandnetel hebben groene bladeren met een zaagvormige rand. De onderkant van het brandnetelblad is donsachtig. De brandnetel is bedekt met zogenaamde brandharen. Deze holle haartjes veroorzaken een brandend gevoel en blaren op de huid wanneer de punt afgebroken is. Dit komt door het mierenzuur en andere irriterende stoffen die zich in de holle haartjes bevinden. Brandnetels komen erg vaak voor. Je vindt ze vaak naast wegen, bosranden en in verwaarloosde tuinen.

Brandnetel als geneeskrachtige plant

Brandnetel wordt in de kruidengeneeskunde al eeuwenlang als geneeskrachtige plant beschouwd. In de eerste plaats vanwege het bloeddrukverlagende effect van brandnetel.

Brandnetel blijkt echter niet alleen een te hoge bloeddruk te kunnen verlagen. Verschillende onderzoeken tonen aan dat brandnetel een helende invloed kan hebben bij aandoeningen als reuma en verscheidene cardiovasculaire aandoeningen. Ook heeft brandnetel een ontstekingsremmende werking en helpt het diabetici hun bloedsuikerspiegel onder controle te krijgen.

Brandnetelthee

De meeste onderzoeken zijn gedaan met brandnetelextracten in poedervorm, of met oplossingen op basis van water en alcohol. Maar is brandnetelthee gezond? Verschillende onderzoeken laten zien van wel! Brandnetelthee blijkt namelijk als een krachtig antioxidant te fungeren. Een antioxidant kan schadelijke vrije radicalen in het menselijk lichaam neutraliseren. Deze vrije radicalen zijn betrokken bij processen als DNA-beschadiging en celveroudering.

Brandnetelthee kopen

Je kunt kant en klare brandnetelthee kopen bij de supermarkt en speciaalzaken. Theemerken die brandnetelthee in hun assortiment hebben zijn onder andere Zonnatura, Pyramide, Jacob Hooy en Salus. Er zijn echter ook verschillende huismerken brandnetelthee te koop.

Zelf brandnetelthee maken

Brandnetelthee zelf maken is natuurlijk ook een mogelijkheid. Je kunt de brandnetels puur of in combinatie met andere kruiden en planten gebruiken. Je kunt brandnetelthee maken van zowel de grote als de kleine brandnetel. Zowel verse als gedroogde brandnetels zijn geschikt om kruidenthee van te maken.

Wat heb je nodig?

Geniet van je zelfgemaakte brandnetelthee! / Bron: Miya, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Geniet van je zelfgemaakte brandnetelthee! / Bron: Miya, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Hoewel je zowel jonge als oude brandnetels kunt gebruiken, hebben jongere brandnetels de meeste geneeskrachtige eigenschappen omdat ze de meeste voedingsstoffen bevatten. Pluk de brandnetels (met handschoenen!) het liefst op een rustige plek in de natuur. Brandnetels bevinden zich in groten getale langs autowegen, waar luchtvervuiling aan de orde van de dag is. Dit zal de smaak van je kruidenthee in negatieve zin beïnvloeden. Pluk ongeveer 30 gram brandneteltoppen per kop thee.

Brandnetelthee zetten

Strooi de brandneteltoppen in een voorverwarmde theepot. Giet hier circa 600 ml kokend water op en doe een deksel op de theepot. Laat de brandnetel thee ongeveer 10 minuten trekken. Giet het theewater door een zeef en geniet van je zelfgemaakte brandnetelthee!
© 2014 - 2019 Fngli, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Afvallen met brandneteltheeAfvallen met brandneteltheeDat thee goed voor je is, is bij veel mensen wel bekend. Veel theesoorten kunnen je helpen met het afvallen en bevatten…
Gezonde haren met brandnetelsBrandnetel is vaak één van de vervelendste onkruidsoorten: het groeit snel en het uittrekken is geen pleziertje. Toch he…
Luis en spint bestrijden op ecologische wijzeWanneer je een kruidentuin hebt en er zit luis op een plant dan kun je dat niet bestrijden met chemische middelen. Doe j…
Kruidengeneeskunde: brandnetelKruidengeneeskunde: brandnetelIs brandnetel gezond? Absoluut! De brandnetel, door velen beschouwd als een hardnekkig onkruid, is een plant die vele to…
Het brandneteldieet voor goede gezondheidHet brandneteldieet voor goede gezondheidNormaal wordt brandnetel geassocieerd met de vervelende steek als je de plant per ongeluk aanraakt. Dat is het afweersys…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kószó József, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Ody, P. (1993). Handboek heilzame kruiden. Uitgeverij Tirion
  • Dar, S.A., Gania, F.A., Yousuf, A.R., Balkhi, M.U., Bhat, T.M. & Sharma, P. (2013). Pharmacological and toxicological evaluation of Urtica dioica. Pharm Biol.; 51(2):170-80.
  • Gülçina, I., Küfrevioǧlua, O., Oktayb, M. & Büyükokuroǧluc, M.E. (2004) Antioxidant, antimicrobial, antiulcer and analgesic activities of nettle (Urtica dioica L.) Journal of Ethnopharmacology Volume 90, Issues 23.
  • Kianbakht, S., Khalighi-Sigaroodi, F. & Dabaghian, F.H. (2013). Improved glycemic control in patients with advanced type 2 diabetes mellitus taking Urtica dioica leaf extract: a randomized double-blind placebo-controlled clinical trial. Clin Lab; 59(9-10)
  • Riehemann, K., Behnke, B. & Schulze-Ostho, K. (1999) Plant extracts from stinging nettle (Urtica dioica), an antirheumaticremedy, inhibit the proin£ammatory transcription factor NF kB. Federation of European Biochemical Societies.
  • Afbeelding bron 1: Miya, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Zelf brandnetelthee maken"

Reacties

Gerrit Ordelman, 31-05-2016 09:03 #2
Mag brandnetelthee elke dag worden gedronken?

Henkbeentjes, 03-07-2015 13:04 #1
Gebruik je alleen de blaadjes of ook de bloemetjes van de brandnetel om thee te maken?

Infoteur: Fngli
Gepubliceerd: 10-08-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!