InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen met brandnetelthee

Afvallen met brandnetelthee

Afvallen met brandnetelthee Dat thee goed voor je is, is bij veel mensen wel bekend. Veel theesoorten kunnen je helpen met het afvallen en bevatten nog veel meer voordelen. Hoe zit dit eigenlijk met brandnetelthee? Is deze theesoort eveneens positief voor mensen die graag willen afvallen? En hoeveel thee moet je dan eigenlijk drinken om er effect van te kunnen zien?

Wat is brandnetelthee?

Brandnetelthee is thee gemaakt van brandnetels. Je kunt deze kopen in theezakjes of in losse thee, maar het is ook gemakkelijk om het zelf te maken. Brandnetelthee bevat doorgaans geen cafeïne. Het is ook mogelijk de thee te combineren met andere kruiden. Denk aan munt of gember. Ook kun je er een scheutje citroensap in doen voor een lekkere, frisse smaak.

Kun je afvallen met brandnetelthee?

Thee is een prima drankje om geregeld te drinken wanneer je wilt afvallen. Zo is de positieve werking van bijvoorbeeld groene thee overal wel bekend. Mensen die geregeld groene thee drinken, kunnen hun vetverbranding stimuleren. Ook brandnetelthee is een heel goed hulpmiddel om extra gewicht kwijt te raken. Deze thee stimuleert namelijk de spijsvertering. Ook is het een goede stimulans voor je metabolisme. Regelmatig brandnetelthee drinken kan dus zeker helpen om wat van je overtollige kilo’s kwijt te raken.

Vocht vasthouden

Ben jij iemand die gemakkelijk vocht blijft vasthouden? Sommige mensen kunnen hier veel last van hebben, bijvoorbeeld omdat ze een trage schildklier hebben. Brandnetelthee is een perfect middel tegen dit overtollige vocht. De thee is namelijk vochtafdrijvend. Mensen die veel vocht vasthouden en brandnetelthee gaan drinken, merken al snel dat ze wat gewicht kwijtraken, omdat ze minder vocht met zich meeslepen.

Andere positieve eigenschappen van brandnetelthee

Brandnetelthee kent ook nog andere positieve eigenschappen. Zo kan het bijvoorbeeld een ideaal middel zijn tegen huidproblemen zoals acne, psoriasis en eczeem. Ook kan het helpen tegen nierstenen en leverklachten. Brandnetelthee wordt ook vaak gebruikt door mensen die hun lichaam willen detoxen, oftewel ontgiften.

Hoe vaak drinken?

Wil je afvallen met brandnetelthee? Dan wil je natuurlijk weten hoe vaak je de thee moet drinken. Het kan raadzaam zijn om de dag te beginnen met een kopje brandnetelthee. Eén kop thee per dag kan al een verschil maken, maar het kan absoluut geen kwaad om vaker brandnetelthee te drinken op de dag. Drie á vier koppen thee is ook geen enkel probleem. Let wel op dat je op een dag rond de 1,5 tot 2 liter vocht binnenkrijgt. Wanneer je te veel drinkt op een dag, kan dit juist ervoor zorgen dat je meer vocht blijft vasthouden. Vervang dus eventueel andere dranken met brandnetelthee.

Zelf brandnetelthee maken

Het is niet lastig om zelf brandnetelthee te maken. Pluk brandnetelbladeren met handschoenen aan. Dit kan gewoon met brandnetels uit de eigen tuin of bijvoorbeeld ergens uit de buurt. Maak de bladeren daarna goed schoon. Droog de brandnetelbladeren en snijd deze fijn. Gebruik ongeveer een theeelepel bladeren voor een kopje thee. Laat dit vervolgens ongeveer tien minuten trekken. Eventueel kun je ook nog andere kruiden toevoegen aan je brandnetelmengsel.

Thee kopen

Geen zin om de brandnetelthee zelf te maken? Je kunt de thee ook gewoon in de winkel kopen. Kies bij voorkeur voor een biologische variant. Je kunt uiteraard ook kiezen voor een theesoort waar meerdere kruiden in worden gebruikt.

Is het een wondermiddel voor afvallen?

Brandnetelthee kan zeker heel goed helpen met afvallen, maar belangrijk is om goed te beseffen dat het geen wondermiddel is. Brandnetelthee kan vooral een hulpmiddel zijn om het afvallen te bevorderen en versnellen. Maak daarom altijd verstandige keuzes. Eet gezond en gevarieerd en probeer drie tot zes keer op een dag te eten. Voorkom te veel suikers en ongezonde vetten. Ook is het raadzaam voldoende beweging te krijgen. Sport geregeld en beweeg iedere dag minstens een halfuur tot een uur. Wanneer je dan ook nog eens regelmatig brandnetelthee drinkt, kun je zeker van je overgewicht afkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gezonde haren met brandnetelsBrandnetel is vaak één van de vervelendste onkruidsoorten: het groeit snel en het uittrekken is geen pleziertje. Toch he…
Het brandneteldieet voor goede gezondheidHet brandneteldieet voor goede gezondheidNormaal wordt brandnetel geassocieerd met de vervelende steek als je de plant per ongeluk aanraakt. Dat is het afweersys…
Afvallen en drinkenAfvallen en drinkenAfvallen is niet gemakkelijk, dat weten we allemaal. Er is veel waar je rekening mee moet houden. Hoe zit het bijvoorbee…
Afvallen: wat moet je kiezen als ontbijt?Afvallen: wat moet je kiezen als ontbijt?Het ontbijt wordt vaak gezien als de belangrijkste maaltijd van de dag. Vooral wanneer je probeert af te vallen kan het…
Luis en spint bestrijden op ecologische wijzeWanneer je een kruidentuin hebt en er zit luis op een plant dan kun je dat niet bestrijden met chemische middelen. Doe j…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • http://www.brandnetelthee.net/
  • http://gezondheid.excite.nl/brandnetel-afvallen.html
  • http://www.goeievraag.nl/persoon-gezondheid/gezondheid/lichamelijke-klachten/vraag/273050/brandnetelthee-calorieen-verliezen-afvallen
  • http://www.livestrong.com/article/221133-weight-loss-nettle-tea/
  • http://naturalsociety.com/29-nettle-tea-benefits-health-herb/
  • http://ilmdamaily.hubpages.com/hub/Weight-Loss-Hack-No-12-Stinging-Nettle-Tea

Reageer op het artikel "Afvallen met brandnetelthee"

Infoteur: Writingsuus
Gepubliceerd: 02-08-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!