InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wondje wil niet genezen wat kan daar de oorzaak van zijn?

Wondje wil niet genezen wat kan daar de oorzaak van zijn?

Wondje wil niet genezen wat kan daar de oorzaak van zijn? Onze huid is een ingenieus orgaan met veel verschillende functies. De meeste functies worden voltooid zonder dat we er iets van merken, maar soms gaat er ook wel eens iets mis zoals een wondje dat niet wil genezen. Er kunnen verschillende oorzaken zijn waarom een wondje niet geneest. Vaak is de oorzaak vrij onschuldig maar het kan ook veroorzaakt worden door een ernstig onderliggende ziekte. Lees in onderstaand artikel meer over oorzaken van een niet genezend wondje.

Huid

De huid, ook wel ons "vel" genoemd, is een belangrijk orgaan met verschillende functies.
  • Beschermen: een erg belangrijke functie is het buiten houden van schadelijke indringers om te voorkomen dat we ziek worden.
  • Temperatuur regelen: de huid helpt mee om te zorgen dat de lichaamstemperatuur zo goed als constant blijft.
  • Weerstand opbouwen: om onze weerstand goed op peil te houden helpt de huid een handje mee door vitamine D aan te maken onder invloed van zonlicht.
  • Tastorgaan: de huid vervult een belangrijke functie als tastorgaan, zo voelen we het acuut als we worden blootgesteld aan hitte, kou, pijn en druk.
  • Afvoer afvalstoffen: de huid zorgt voor het afvoeren van afvalstoffen tijdens transpiratie.

Beschadiging van de huid

Soms raakt een huidoppervlak door invloeden van buitenaf beschadigt maar de huid kan zich zelf heel goed herstellen. Indien het een kleine oppervlakkige beschadiging betreft, ziet men er later vaak niks van terug. Bij ernstige beschadiging duurt herstel meestal langer en kan door middel van antibiotica of chirurgisch ingrijpen het genezingsproces worden versnelt. Is een wond diep en/of grillig of is er sprake van een een fikse ontsteking dan kan er uiteindelijk een blijvende litteken ontstaan.

Krabben en peuteren

Indien er in het huidoppervlak een beschadiging is ontstaan, dan is de huid zelf in staat om het te repareren. Als er sprake is van een bloeding dan moet het bloeden zo snel mogelijk worden gestopt, het lichaam maakt hiervoor gebruik van een "korstje". Dit proces begint met de zogenaamde fibrine-draden die ontstaan uit fibrinogeen, dit is een eiwit die noodzakelijk is voor bloedstolling en wordt aangemaakt door de lever. De fibrine-draden komen tegen de opening van beschadigde ader aan te liggen en vormen een soort van netje. Het bloed kan nog steeds door "het netje" heen maar de bloedplaatjes, die zich in het bloed bevinden, kunnen dat niet, waardoor er als het ware een verstopping ontstaat. Het bloeden wordt hierdoor uiteindelijk gestopt en er zal zich een korstje ontwikkelen, men kan een korstje het beste vergelijken met een natuurlijke pleister. Zodra de onderliggende huid volledig is hersteld valt het korstje er vanzelf af.
Wanneer er continue aan een korstje wordt gekrabd of gepeuterd, meestal tot bloedens toe, kan een wondje moeilijk of zelfs helemaal niet genezen. Sommige mensen kunnen op deze manier wekenlang een wondje openhouden. Door het peuteren en krabben neemt de kans op ontstekingen en littekenweefsel toe.

Ontsteking

Bij beschadiging van de huid kunnen ziekteverwekkers zoals bacteriën, schimmels en vuil het menselijk lichaam binnendringen waardoor er een ontsteking kan ontstaan. In de meeste gevallen geneest een ontsteking vrij snel maar het kan voorkomen dat het dusdanig ernstig is, dat het niet wil genezen. Meestal is het toedienen van antibiotica, in de vorm van zalf of tabletten, voldoende om de infectie te genezen. Slaat antibiotica niet aan of is de ontsteking te ernstig, dan is er een kans dat er chirurgisch moet worden ingegrepen. In zo'n geval wordt het ontstoken weefsel er uitgesneden waarna het genezingsproces kan beginnen. Ook bij een ingekapselde ontsteking (abces) moet er vaak worden ingegrepen door middel van een incisie zodat het ontstekingsmateriaal verwijderd kan worden.

Diabetes

Mensen met diabetes (suikerziekte) lopen een groter risico op niet genezende wondjes. Het is voor diabetici erg belangrijk dat er vroegtijdig wordt ingegrepen indien een wondje niet wil genezen. Zelfs een ingegroeide nagel kan al voor grote problemen zorgen maar er kunnen ook wondjes ontstaan door andere omstandigheden. Doordat bij diabetespatiënten bloedvaten snel beschadigd raken, voornamelijk de kleine haarvaatjes in voeten en handen, wordt toevoer van bouwstoffen en zuurstof belemmerd. Hierdoor kan de huid niet (optimaal) herstellen en een wond slecht of zelfs helemaal niet genezen, zo'n wond wordt een diabetisch ulcus genoemd. Het is erg belangrijk dat dergelijke wonden snel en op de juiste manier worden behandeld om ernstige problemen te voorkomen.

Slechte bloedcirculatie

Indien er sprake is van een slechte bloedcirculatie kunnen wondjes moeilijker genezen omdat zuurstof en bouwstoffen moeilijk(er) naar een wond kunnen worden getransporteerd. Vooral rokers, diabetici, alcoholisten en mensen met overgewicht hebben vaak een slechtere bloedcirculatie maar ook mensen die veel moeten staan tijdens hun werk kunnen er mee te maken krijgen.
In de winter, wanneer het erg koud is trekken bloedvaten zich samen waardoor er eveneens minder bloed naar de uiteinden van het lichaam gepompt kan worden, men merkt dit vooral aan de handen en voeten die koud worden.

Verminderde weerstand

Mensen met een verminderde weerstand hebben vaker te maken met een slecht of niet genezende wondjes. Een slechte weerstand kan veroorzaakt worden door verschillende omstandigheden. Enkele voorbeelden op een rij:
  • Alcohol misbruik
  • Drugs gebruik
  • Roken
  • Ongezond voedingspatroon
  • Stress
  • (Ernstig) onderliggende ziekte

Contacteczeem of mechanische huidbeschadiging

Soms kan het huidoppervlak beschadigd raken door invloeden van buitenaf. Zo kan metaal wat aan onze kleding zit contacteczeem veroorzaken, de beha-sluiting is hier een bekend voorbeeld van maar ook ritsen en knopen kunnen voor contacteczeem zorgen. Ook door mechanische beschadiging kan er een wondje ontstaan, denk onder andere aan een beugel van een beha die te strak zit. De beugel kan in de huid prikken en daardoor de wondjes veroorzaken. Schoenen die niet goed passen kunnen eveneens klachten veroorzaken, door wrijving of beknelling kan er een wond ontstaan aan bijvoorbeeld hak en/of tenen.

Huidkanker

Soms is er bij een niet genezend wondje sprake van huidkanker. Dit begint meestal met een (klein) rood plekje, met soms een parelmoerachtige glans, die na enige tijd gaat bloeden en uiteindelijk niet wil genezen. Er hoeft niet altijd jeuk en/of pijn bij het gebied aanwezig te zijn zoals vaak wordt gedacht, een plekje die niet wil genezen kan wijzen op een basaalcelcarcinoom ook wel basalioom genoemd. Dit is een relatief onschuldige vorm van huidkanker maar moet wel behandeld worden, een basaalcelcarcinoom groeit namelijk door en kan zich steeds verder verankeren in het omliggende weefsel. Van uitzaaiingen is bij deze vorm van huidkanker bijna nooit sprake.
Een basaalcelcarcinoom komt voornamelijk voor op de oren, neus en gezicht maar komt ook met groot regelmaat voor op de romp. Dit betekent echter niet, dat ze zich niet op andere plaatsen op het lichaam kunnen ontwikkelen.
Behandeling van een basaalcelcarcinoom kan bestaan uit het chirurgisch verwijderen van de gehele huidtumor door een chirurg of dermatoloog (huidspecialist). Of de tumor inderdaad in zijn geheel is verwijderd wordt altijd (microscopisch) onderzocht op een Pathologisch Anatomisch laboratorium. Maar ook zalf, wegbranden, bevriezen of bestralen is een optie voor het verwijderen van een basaalcelcarcinoom, de specialist zal beslissen welke behandeling wordt toegepast.

Tot slot

Zorg voor een gezonde levensstijl en voedingspatroon en beweeg elke dag voldoende. Blijf zo veel mogelijk van wondjes af, door krabben en peuteren wordt het alleen maar erger en kunnen er forse ontstekingen ontstaan.
Blijf niet te lang met klachten rondlopen en neem altijd contact op met een huisarts of een dermatoloog in het geval van slecht genezende wondjes die niet duidelijk te verklaren zijn.
© 2011 - 2019 El-ja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Rode ronde plekken op de huid: heb ik huidkanker?Rode ronde plekken op de huid: heb ik huidkanker?Rode ronde vlekjes of plekjes op de huid is vaak erg schrikken. Is er iets ernstigs aan de hand en moet ik onmiddellijk…
Zelfzorg voor schaaf- en snijwondenZelfzorg voor schaaf- en snijwondenEen wondje oplopen is soms zo gebeurd. Je hoeft maar even bezig te zijn met een klusje, tuinieren of een kapot gevallen…
Huidkanker: BasalioomHuidkanker: BasalioomBasalioom is één van de meest voorkomende kanker. Deze vorm van kanker is vrijwel nooit levensbedreigend. Het komt voor…
Huidvlekken herkennen: verdachte vlekken herkennenHuidvlekken herkennen: verdachte vlekken herkennenEr zijn verschillende vormen van huidkanker. Waaraan kun je verdachte huidvlekjes herkennen? De meest voorkomende vormen…
Huidkanker komt vaak voor bij ouderenHuidkanker komt vaak voor bij ouderenIn Nederland krijgt één op de vier mannen bij het ouder worden te maken met huidaandoeningen zoals huidkanker. Het aanta…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.nl
  • www.huidinfo.nl
  • www.medicinfo.nl

Reageer op het artikel "Wondje wil niet genezen wat kan daar de oorzaak van zijn?"

Reacties

Jeroen, 05-12-2019 21:36 #16
Heb zelf last van eczeem etc en wondjes die blijvend open blijven. Ik heb verschillende dingen geprobeerd B12/Biotine vitaminen. Hanzaplast zalfjes, zalfjes van de dokter.

Maar recentelijk is verder onderzocht. Wat echt goed werkt is ZINK en IJZER vitamine pillen. Ik krijg zowaar korstjes en alles heelt ok!. Dus is voor mij een openbaring, maar Zink slikken werkt erg goed.

Jan Poels, 31-05-2019 10:51 #15
Sedert ongeveer drie jaar heb ik op mijn rechterarm een wond(je), dat niet wil genezen, jeukt niet en is niet lastig. Vorige week is door de huisarts een biopsie gedaan en onderzocht door het laboratorium, vanmorgen de uitslag geen, tumor. Blijft de vraag wat is het dan wel en waarom geneest het wondje niet, moet wel eerlijk toegeven dat er door mij wel eens aan wordt gepeuterd.
Heb de volgende week een afspraak met de huisarts, ben benieuwd, anders naar de dermatoloog.

Mvg.

Janny Baar, 29-04-2018 14:08 #14
Ik ben voor 3 maanden terug aan mijn grote teen geopereerd, in gegroeide nagel, en heb nu nog steeds een ontsteking in mijn teen die maar niet over wil gaan. In deze 3 maanden heb ik een antibiotica kuur gehad + zalf, zit elke dag in een voetenbadje met biotex, spoel de wond dagelijks schoon met lauw water en heeft ook mijn huisarts onder verdoving de wond schoon gemaakt. Tot nu aan toe helpt niets!

Douwe de Boer, 11-04-2018 08:56 #13
2 weken lang zeer pijnlijke ontstoken knie gehad. Nu al 1,5 etter en pus uit de knie golft eruit. Wil niet genezen. grt douwe de boer Reactie infoteur, 20-04-2018
@Douwe,
Wat een pijnlijke situatie, het is verstandig om contact op te nemen met uw huisarts. MvG El-Ja

Anna, 11-03-2018 09:03 #12
Door te strak zittende schaatsen een week terug, ontstonden blaren op de binnenkant van mijn voeten, de hielknobbel, waar heel weinig huid zit. Er kwam de volgende dag netjes een korstje op, maar verder is er niets gebeurd. Inmiddels 9 dagen verder maar er lijkt geen verandering in te komen. Ze zijn nog steeds behoorlijk pijnlijk bij aanraking. Dit duurt veel langer dan ik gewend ben bij dergelijke onschuldige wondjes. Het voelt verder niet ontstoken oid. Komt dit door de dunne huid?

J. M. Pieterman, 22-02-2018 12:08 #11
Hallo, Ik ben aan mijn voet geopereerd. Mijn kleine teen was er al eerder afgehaald, Ik kreeg een infectie aan mijn knokkel van die teen. De knokkel is weg gehaald waar door ik een groot gat in mijn voet had. De wond is snel dicht gegaan, tot dat er drie maanden geleden een korst op zat. deze korst zit er nu nog. hij is dik en erg hard, en begint nu ook pijn te doen als ik mijn schoen aan doe. Ik heb nu een gaasje met vaseline er op gedaan om het week te maken. Wat kan ik hier aan doen. Mvrgr J.M.Pieterman

, 22-10-2017 10:38 #10
Ik heb bij mijn keel een wond van een paar centimeter. Dit sinds januari 2017 het is inmiddels oktober. Ik heb meerdere bultjes onder mijn huid de wond is schilferig en er komt vocht uit. Ook jeukt het en doet het pijn. Ik jeb verschillende zalfjes gekregen. Koelzal antibioticumzalf en hormoonzalf. Dit hielp nauwelijks. De wond werd “mooier” maar ik mag niet alles altijd blijven smeren. Volfensen de dermatoloog is het contact eczeem maar ik gebruikt geen spelden meer en als ik het doe zorg ik ervoor dat het mijn huid niet raakt (ik draag een hoofddoek). Wat moet ik nu doen?

Coba, 31-07-2017 18:15 #9
Ik ben 11/7 geopereerd aan huidkanker. Nu zit er nog steeds een gaatje in de wond dat af en toe bloedt. Wat moet ik doen? Reactie infoteur, 20-08-2017
Beste,
Het is verstandig om uw huisarts of specialist naar het wondje te laten kijken.
Hartelijke groet,
El-Ja

Ray, 18-08-2016 08:51 #8
Wanneer is in het algemeen een normaal wondje genezen? Ik heb zelf een rond plekje (licht verheven) te grote van 4mm op mijn onderarm, deze is na 2 weken nog steeds niet verbeterd. Wanneer loop je te lang door met een (niet ontstoken, pijnlijke of jeukende) wond? Hoe lang kan het duren?

Brouwer, 08-07-2015 10:56 #7
Zelf heb ik het ook ineens uit het niks een wondje zo groot als een speldenprik van januari tot mei gehad. Toen zei de dokter we gaan het wondje groter maken en dan moet het goed komen. Tja eerst een bacteriële infectie en later een staffen cokken infectie. Nu zijn we een maand verder en lijkt of het opnieuw begint waar ik niet blij mee ben. Kan niet op de enkel liggen doet zeer. Nu moet ik weer naar de wondverzorging in Almelo nou volgens internet wordt dit een langdurige kwestie.

Hans Hazelaar, 10-02-2015 19:30 #6
Ik heb een wondje op mijn scheenbeen. Normaal is dat na enkele dagen verbeterd, nu niet. Het is oppervlakkig en doet nog pijn. Ik heb normaal geen last van slecht helende wondjes. Ik moet hieraan toevoegen dat ik keelkanker heb gehad en dat mijn weerstand nog lang niet up to date date is. Ik heb 34 bestralingen gehad. Kan dat de oorzaak zijn?
Met vriendelijke groet, Hans Hazelaar Reactie infoteur, 22-02-2015
@Hans,
Indien het wondje nog niet is genezen, is het verstandig om uw (huis)arts er na te laten kijken. Hij of zij kan het wondje beoordelen en u meer informatie en indien nodig medicatie geven.
MvG El-Ja

Lara, 01-08-2014 23:27 #5
Ik heb een heel klein bultje op mijn kin. Ik heb het veel te vaak opengekrabd en nu blijft het een rood bultje. Ik vroeg me af: 'Gaat mijn bultje nog ooit eens weg?'. Ik maak me er vrij veel zorgen om. Ik zou het heel erg waarderen als u snel reageert. Reactie infoteur, 02-08-2014
@Lara,
Via internet is het onmogelijk om een "plekje" op de huid te kunnen beoordelen. Omdat het bultje er al enige tijd zit en u zich zorgen maakt is het verstandig om het door een (huis)arts te laten beoordelen.
Met vriendelijke groet El-Ja

Christine van Riel, 09-03-2014 12:22 #4
Vind in dit artikel niet direct antwoord/oplossing voor mijn probleem. Heb nl. al meer dan een maand last van een klein (en 'n beetje bloedend) wondje bij "ingang" neus. Er vormt zich telkens wel een korstje, wat bij het snuiten wel loslaat, maar ook telkens weer terugkomt. Het is en blijft ook een moeilijke (en vochtige) plek om te kunnen genezen, maar vind dit toch wel erg lang duren! Moet er wel bij zeggen, dat ik onlangs een schouderprothese-operatie heb ondergaan en ondervind nog veel pijn, vooral ook tijdens de vrij intensieve fysiotherapie-oefeningen die ik elke dag moet doen. Dan pink ik geregeld een traantje weg, wat ook de reden kan zijn dat dit wondje maar niet genezen wil…
M. vr. groet,
Christine van Riel

Trees, 04-10-2013 07:47 #3
Brigitte ik heb dat ook, zalf helpt niet. wondjes op armen onderbenen en paar op rug. komt door krabben en krabben komt door de jeuk! inderdaad is het stress. ga nu aan de dermatoloog om anti-histamine tabletten vragen, littekens genezen bijkans niet meer.

Arthur, 23-08-2013 01:11 #2
Ik kijk hier omdat ik zo'n niet genezend wondje middenbovenaan op mijn rug heb, zo'n 10 cm onder mijn nek. Maar een klein wondje wat zonder aanleiding ontstond, en nu al 7 maanden lang maar niet wil genezen.
Regelmatig komt er een korstje op, maar een tijd je later verweekt dat kostje weer door lymphe of wondvocht van onderaf en dan is het heel gemakkelijk weer open.
Ik kan het zelf niet goed zien, maar ik heb ook het idee dat het kruipt. Heel langzaam steeds iets van plaats verandert en een littekenspoor achterlaat.
Wat ik er zelf aan probeer te doen is het af en toe insmeren ervan met zinkzalf, en het gebruik van antibacteriële zeep.
Het is maar een klein wondje maar ik overweeg nu toch om een keer ermee naar de huisarts te gaan. Want nu al 7 maanden… dat is wel wat lang. Ik heb steeds een aarzeling gevoeld om voor zo iets kleins naar de huisarts te gaan. Reactie infoteur, 23-08-2013
@Arthur,
Een niet genezend wondje die al 7 maanden aanwezig is, is niet meer iets kleins te noemen. Het is in dit geval dan ook verstandig om een bezoek aan uw huisarts te brengen.
MvG El-Ja

Brigitte, 07-07-2013 17:41 #1
Ik heb de slechte gewoonte om steeds wondjes open te krabben waardoor er littekens achterblijven en ik in de zomer geen topje of jurk kan aandoen. zelfs op men benen armen en rug ik lijd daar erg onder en ben al naar een dermatoloog geweest maar de zalf hielp niet. ik weet niet meer wat te doen. ik heb overal littekens ik weet het ni meer wat ik nog zou kunnen gebruiken. heb veel stress help me de juiste zalf te vinden ben allergisch aan antibiotica en peneceline avalox enz… kunnen jullie me alstublieft helpen want ik voel me zo vies om te bekijken. vriendelijke groeten

Infoteur: El-ja
Gepubliceerd: 14-08-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 16
Medische informatie…
Schrijf mee!