InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Finasteride, risico’s en bijwerkingen

Finasteride, risico’s en bijwerkingen

Finasteride, risico’s en bijwerkingen Finasteride, in Nederland niet altijd even gemakkelijk te verkrijgen, is in de VS het enige middel dat door de FDA (Food and Drug Administration) is getest en goedgekeurd voor de behandeling van haarverlies bij mannen. Maar gebruik van Finasteride is niet zonder risico.

Hormonen en haaruitval

Zowel mannen als vrouwen produceren "mannelijke" hormonen zoals testosteron. Wanneer testosteron reageert met het in de talgklieren van de hoofdhuid aanwezige enzym 5-alpha-reductase, wordt testosteron omgezet in dihydrotestosteron (DHT). En precies dit DHT is een van de belangrijkste oorzaken van haaruitval, omdat DHT wezenlijk bijdraagt aan het initiëren en de verdere verkleining van de haarfollikels (haarzakjes):
  • dit komt omdat DHT de opname van voedingsstoffen uit eiwitten, vitaminen en mineralen blokkeert die essentieel zijn voor sterke en gezonde haarfollikels. Gevolg hiervan is dat groeifasen worden verkort en fasen van stilstand worden verlengd.
  • bovendien verschrompelt DHT de haarzakjes daadwerkelijk, zodat die kleiner en kleiner worden totdat uiteindelijk het haar uitvalt. Dat is vooral problematisch voor mensen die op grond van hun erfelijke eigenschappen meer dihydrotestosteron produceren dan anderen.

Finasteride is een medicament waarvan men veronderstelt dat het de synthese van DHT op moleculair niveau blokkeert.

Werking van Finasteride

Finasteride is een zogenaamde anti-androgeen waarvan men aanneemt dat het het enzym kan remmen dat testosteron in dihydrotestosteron omzet. In de meeste gevallen blijft finasteride slechts werkzaam zolang men het blijft innemen. Gebleken is dat door Finasteride nieuw gewonnen haren binnen een tijdsbestek van 6 tot 12 maanden weer verloren gaan zodra de behandeling gestopt wordt.

Finasteride, onderzoeksresultaten

Een 5-jaar durend onderzoek in de Verenigde Staten onder mannen met een licht tot matig haarverlies heeft aangetoond dat bij 52% van de personen die dagelijks met 1 mg Finasteride werden behandeld, het haar weer was aangegroeid. Bij 46% van de onderzochte proefpersonen werd de haaruitval gestopt. Kortom, bij 45% van de deelnemers aan dit onderzoek leverde Finasteride een bevredigend resultaat op.

Een ander onderzoek uit het jaar 2005, uitgevoerd door een Amerikaanse anti-prostaatkankervereniging (Prostate Cancer Prevention Trial), kwam tot de conclusie dat patiënten die 5mg Finasteride gedurende een bepaalde periode hadden ingenomen, 25% minder risico liepen om prostaatkanker te ontwikkelen dan patiënten die een placebo-preparaat innamen.

Bijwerkingen Finasteride

Finasteride staat er bekend om dat het zelfs bij lage concentraties aangeboren afwijkingen kan veroorzaken bij ongeboren baby’s. Dat kan zich uiten in misvorming van de geslachtsorganen, iets wat echter alleen werd vastgesteld bij mannelijke foetussen, niet bij vrouwelijke.

De meeste bijsluiters van Finasteride (en/of Propecia) geven aan dat het geneesmiddel niet aan zwangere vrouwen toegediend mag worden. De arts moet daarom altijd aanraden dat in tijden dat Finasteride wordt ingezet eveneens anticonceptiemiddelen moeten worden gebruikt om een zwangerschap te voorkomen.

Andere risico’s bij gebruik van Finasteride

Andere risico's en bijwerkingen bij gebruik van Finasteride, alleszins bij minder dan 1% van de personen vastgesteld, kunnen zijn:
  • erectiestoornissen;
  • vergrootte borstklieren;
  • depressies.

Finasteride en doping

Veel sportorganisaties hebben Finasteride verboden, omdat Finasteride het gebruik van steroïden kan maskeren. Sinds 2005 is Finasteride opgenomen in de lijst van verboden stoffen van het Wereld Doping Agentschap WADA
Gerelateerde artikelen
Finasteride. Haargroeimiddel, en behandeling prostaatFinasteride. Haargroeimiddel, en behandeling prostaatHaargroeimiddel Finasteride wordt voorgeschreven als tegen prostaatvergroting en als haargroeimiddel. Het is een zogenaa…
Dutasteride (Avodart) tegen haaruitvalDutasteride is een geneesmiddel dat mannelijke hormonen, die vaak een rol spelen bij ongewenst haarverlies, kan remmen.…
Zoektocht naar wondermiddel tegen kaalheid gaat verderZoektocht naar wondermiddel tegen kaalheid gaat verderDe mannelijke kaalheid, Alopecia Androgenetica, is op verschillende manieren te camoufleren of bestrijden. Pruiken, haar…
Uiteenzetting: DopinggebruikUiteenzetting: DopinggebruikDeze uiteenzetting heeft als onderwerp dopinggebruik. In dit voorbeeld worden argumenten, tegenargumenten en weerlegging…
recensieDoping – Jean NelissenIn 2000 publiceerde Jean Nelissen het boek 'Doping - het duivelse spel met leven en gezondheid'. Hierin vertelt hij over…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Derek7272, Flickr (CC BY-2.0)
  • www.apotheek.nl
  • Prostate Cancer Prevention Trial (PCPT) in 2005 door National Cancer Institute (NCI)
  • Onderzoeksresultaten American Acadamy of Dermatoloy van 15 maart 2001

Reageer op het artikel "Finasteride, risico’s en bijwerkingen"

Reactie

Henk Gerritsen Mulkes, 22-10-2014 15:11 #1
Zijn spierpijnen ook bekend als bijwerking?

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: 12-08-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!