InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Spondylosis cervicalis

Spondylosis cervicalis

Spondylosis cervicalis Spondylosis cervicalis is een aandoening aan het wervelkolom. Hierbij vindt er slijtage plaats aan de wervels en veroorzaakt erg vervelende klachten. Lees hieronder meer over deze aandoening.

Inhoud

Spondylosis cervicalis

Iedereen heeft 7 halswervels. Bij deze aandoening worden een paar van deze wervels en het kraakbeen wat er tussen zit aangetast. Bij deze aandoening slijten de tussenwervelschijven. Hierdoor wordt de nek heel stijf en de zenuwen boven in de rug worden blootgesteld aan een enorme druk. Vaak is hierbij de pijn onverdraagbaar. Deze aandoening wordt ook wel 'slijtage van de hals' genoemd. Helaas is het niet bekend wat de oorzaak is van deze zeer vervelende aandoening. Wel is bekend dat naarmate men ouder wordt, de botten kunnen gaan vervormen.

Klachten

  • Stijve nek
  • Tintelingen in de armen
  • Tintelingen in de benen
  • Pijn in de rug (door stijve nek)
  • Steeds zwakkere benen
  • Moeite met plassen
  • Beklemde bloedvaten die naar de hersenen toelopen vanaf de nekwervels

Hoe vaak komt het voor?

Jaarlijks krijgt 1 op de 150 mensen te maken met spondylosis cervicalis. Meestal zijn het vrouwen die deze diagnose krijgen. Er zijn ook mensen die een lichte vorm van spondylosis cervicalis hebben en hier niet mee naar de dokter gaan. Als men door de symptomen meer en meer pijn krijgt, vooral in de onderrug, moet hij/zij zich zo snel mogelijk laten nakijken door de huisarts. Door de klachten in de onderrug kan men na een tijd zelfs verlamt raken.

Onderzoek

Als de klachten erger worden, wordt er een röntgenfoto gemaakt van de nek en als de benen ook zwakker worden, zal er een myelogram worden gemaakt om de grootte van de beschadiging vast te stellen.

Steunkraag

Vaak raad de dokter aan om een steunkraag te dragen overdag en 's nachts om te voorkomen dat men krachtige bewegingen maakt en waardoor het hoofd stabiel blijft en de druk minder wordt. De steunkraag voor overdag is meestal van plastic en de steunkraag voor 's nachts is wat zachter waardoor het comfortabeler ligt. Na ongeveer 3 maanden de steunkraag gedragen te hebben zullen de klachten veel minder zijn geworden. Tijdens het dragen van de steunkraag is het mogelijk om paracetamol of aspirines te gebruiken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Isbn: 9021523892

Reageer op het artikel "Spondylosis cervicalis"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 07-03-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!