InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De Herbergier voor kleinschalige ouderenzorg

De Herbergier voor kleinschalige ouderenzorg

De Herbergier voor kleinschalige ouderenzorg Er bestaat een steeds groter wordende behoefte aan kleinschalige ouderenzorg. Deze behoefte bestaat bij de ouderen zelf, maar ook verzorgende gaan steeds vaker op zoek naar een werkomgeving waarin ze nog daadwerkelijk met de ouderen en de daarbij behorende zorg bezig kunnen zijn. In de reguliere zorg, zoals we die op dit moment kennen in de verpleeg- en verzorgingshuizen, verdwijnt veel tijd en geld in bureaucratie en de daarbij behorende taken. De Herbergier besteedt die tijd en dat geld direct aan de doelgroep, de ouderen zelf. De bewoners leven samen met een zorgondernemers-stel, dit verhoogt de huiselijke sfeer en geeft bovendien een veilig en vertrouwd gevoel.

Hoe werkt de Herbergier?

Kleinschalige ouderenzorg / Bron: Geralt / PixabayKleinschalige ouderenzorg / Bron: Geralt / Pixabay
De kwetsbare groep ouderen met een geheugenprobleem heeft vaak extra zorg nodig. Vooral liefdevolle en persoonlijke aandacht is hierbij heel belangrijk. Door de kleinschalige opzet van De Herbergier, de huisvesting én de continuïteit van het personeel kan deze persoonlijke zorg ook daadwerkelijk geleverd worden. Door het ontbreken van allerlei managers, vergaderingen en rapportages kan alle energie daar ingezet worden waar het ook daadwerkelijk nodig is. Deze vorm van zorg verlenen verbetert de kwaliteit van leven van de bewoners aanzienlijk. Maar ook het werk wordt veel leuker. Veel verzorgende in de ouderenzorg missen in de reguliere verzorgingshuizen juist de mogelijkheid om deze persoonlijke aandacht te kunnen verlenen en ervaren het werk in deze kleinschalige omgeving als bijzonder aangenaam.

De Herbergier en het zorgondernemers-stel

Onder de overkoepelende naam De Herbergier wordt, verspreid over het hele land, kleinschalige ouderenzorg aangeboden. Deze zorg is bedoeld voor ouderen met geheugenproblemen als dementie of Alzheimer. Hierbij zal het in de meeste gevallen over ouderen gaan, maar ook jongeren met geheugenproblemen kunnen terecht in de verschillende locaties van De Herbergier. De geboden zorg vindt plaats in een gewone en huiselijke sfeer, waar veel aandacht is voor de bewoners en bovendien veiligheid en respect centraal staan. De kleinschalige opzet heeft als groot voordeel dat er ook sprake is van één duidelijk aanspreekpunt, namelijk het zorgondernemers-stel die samen met de overige bewoners in de betreffende vestiging van De Herbergier woont.

Respect voor wensen bewoners / Bron: Rudolf Langer / PixabayRespect voor wensen bewoners / Bron: Rudolf Langer / Pixabay

De Herbergier en respect voor wensen bewoners

Als bewoner van een verzorgingshuis wordt u al snel geacht mee te draaien in het reilen en zeilen van het tehuis, ongeacht uw eigen gewoontes en levensstijl. De Herbergier wil juist nadrukkelijk de eigen levensstijl van de bewoners voortzetten, daarom zijn er géén verplichte activiteiten en kan in de meeste gevallen het eigen huisdier zelfs gewoon meegenomen worden. Het reilen en zeilen van een huishouden wordt binnen De Herbergier in een gemoedelijke sfeer uitgevoerd. Dit gebeurt, voor zover mogelijk, samen met de bewoners. De bewoners zijn niets verplicht, maar kunnen als ze dit zelf graag willen mee met het boodschappen doen, helpen met de voorbereidingen van de maaltijd of meehelpen in de huishouding (wassen/strijken).

Kleinschalige ouderenzorg in de vestigingen van De Herbergier

Voor mensen die wonen in één van de locaties van De Herbergier vallen alle onderstaande punten onder de standaard dienstverlening:
  • De appartement-huur (inclusief het gebruik van gas, water, licht)
  • Schoonhouden van het appartement
  • Ontbijt, lunch en diner
  • Het wassen van linnengoed
  • Het gebruik maken van de lounge, overige algemene ruimtes en van de tuin
Bovenstaande zaken vallen onder de basiszorg. Extra zorg kan, desgewenst op maat, worden ingekocht. Hierbij moet u denken aan bijvoorbeeld extra schoonmaak van het appartement, het reinigen en/of stomen van kleding, extra lichamelijke zorg (pedicure, kapper), begeleiding bij uitstapjes enz.

Persoonlijke zorg

De opzet is zodanig, dat de bewoners in principe tot het einde van hun leven in een Herbergier kunnen blijven wonen. De zorg op maat die daarbij komt kijken wordt ook door De Herbergier geleverd. Voor de financiering daarvan kunnen de bewoners gebruik maken van een zogenaamd Persoons Gebonden Budget (PGB). Via het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) kan een dergelijk PGB aangevraagd worden.

Franchiseorganisatie De Drie Notenboomen

De Herbergier maakt onderdeel uit van de franchiseorganisatie De Drie Notenboomen. Naast de formule van De Herbergier vallen hier ook de volgende organisaties onder:
  • De Thomashuizen (Kleinschalige woonvormen voor mensen met een verstandelijke beperking).
  • Impresario (Dagopvang voor mensen met een beperking of een chronische aandoening).
  • Zusterfloor (Kleinschalig en persoonlijk alternatief voor de reguliere verpleeghuiszorg).

Bron: Julim6 / PixabayBron: Julim6 / Pixabay
Locaties De Herbergier
Niet alleen de kleinschalige formule, maar ook de bijzondere locaties maken De Herbergier uniek. Elke Herbergier is gevestigd in een bijzonder en uniek pand. Dat maakt het wonen extra prettig en sfeervol. De huidige vestigingen zijn al redelijk verspreid over het land. De Drie Notenboomen wil uiteindelijk toe naar 50 vestigingen in Nederland.

Zorgondernemers-stel

Een Herbergier wordt geleid door een zorgondernemers-stel. Dit stel woont, al dan niet met een eigen gezin, óók in hetzelfde pand. Daarmee is er altijd een duidelijk aanspreekpunt voor de familie aanwezig. Daarnaast is het voor de bewoners ook vertrouwd dat er altijd dezelfde mensen in hun omgeving verkeren. Naast het zorgondernemers-stel is er nog een klein team van personeel dat de dagelijkse zorg voor de bewoners op zich neemt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ouderenzorg, voorzieningen en veranderingenOp dit moment zijn er veel ouderen, maar het worden er alleen maar meer, door de vergrijzing. Waar gaat de ouderenzorg o…
De Herbergier, ijzersterke zorgformuleDe zorgformule van 'De herbergier' is gebaseerd op zelfstandig ondernemerschap, kleinschaligheid en een uitgesproken vis…
Ouderenzorg: hoe ouderenzorg verbeterd kan wordenProfessionele ouderenzorg in de verpleegkunde bestaat eigenlijk niet zo lang. Gekeken wordt dan ook in dit artikel op we…
Werken in de ouderenzorg: iets voor mij?Werken in de ouderenzorg: iets voor mij?Denk je er over na om te gaan werken in de ouderenzorg maar weet je niet precies wat het inhoudt en wat er van je verwac…
Chocoladerestaurant: Max BrennerChocoladerestaurant: Max BrennerEen chocoladerestaurant: iets waar de meeste vrouwen en natuurlijk ook enkele mannen van dromen. Max Brenner maakt d…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De Herbergier voor kleinschalige ouderenzorg"

Reacties

H. van Bokhoven, 11-12-2016 19:56 #5
Ik zou graag willen weten of de kosten van het wonen in de Herbergier helemaal voor eigen rekening komen, of dat een gedeelte via de AOW betaald wordt? Reactie infoteur, 12-12-2016
Er zijn twee soorten kosten: woon- /verblijfkosten en zorgkosten.
De woon-/verblijfkosten zijn voor eigen rekening en de zorgkosten kunnen vaak betaald worden uit een PGB.
Hoe e.e.a. exact geregeld is en wat voor u van toepassing is kunt u nalezen op de site van de Herbergier (www.herbergier.nl).

Wansink, 04-11-2016 20:07 #4
Komt er ook een vestiging in Rotterdam? Reactie infoteur, 07-11-2016
Deze informatie is terug te vinden op www.herbergier.nl. Op de website worden ook contactgegevens vermeld, zodat u uw vraag ook aan een medewerker kunt stellen.

Balbina Haas, 07-05-2014 20:09 #3
Ik ben bezig met mijn niveau 2plus. Graag wil ik die laatste modules voor drie ook halen. Ik loop nu stage bij een kleinschalig wonen complex voor demente ouderen. Dit ligt mij goed. Graag zou ik willen weten of er in de buurt van Baarn ook een Herbergier is gevestigd.
mvg. Balbina Haas Reactie infoteur, 08-05-2014
Kijk daarvoor even op de website van de Herbergier zelf. Daar staan alle Nederlandse vestigingen vermeld.

Beatrice Nijsen, 24-02-2014 13:12 #2
Heel frustrerend is het dat op de website van De Herbergier alle informatie over diverse locaties etc. ontbreekt.
Concreet zou ik graag willen weten: waar bevinden zich deze huizen voor kleinschalig wonen (voor mijn oudste zuster die Alzheimer heeft), en wat is de vaste huur per maand voor een woonstudio?
Bij voorbaat dank. Reactie infoteur, 24-02-2014
U vindt op de website van De Herbergier alle gevraagde informatie. Op de home-page kunt u "vestigingen" aanklikken en dan verschijnen alle vestigingen van dit moment. Ook is met één klik te zien in welke vestigingen er nog plaats is. Voor de kosten kunt u het beste contact opnemen met de vestiging van uw keuze.

Margot de Hoest, 12-11-2012 12:36 #1
Geweldig zoals de mensen hier leven en wonen. Ik kan niet vinden waar de verschillende herbergier-woningen zich bevinden. Wie kan mij een overzicht geven? Ik zoek een plek voor een mevrouw van 86 in NoordHolland
vriendelijke groet Reactie infoteur, 12-11-2012
Beste Margot,
Kijk even op de site van De Herbergier zelf (www.herbergier.nl).
Zo te zien hebben ze twee vestigingen in Noord-Holland. Via deze site kun je ook een inschrijving doen.
Veel succes, Martina

Infoteur: Martina
Laatste update: 18-02-2016
Subrubriek: Diversen
Special: Ouderenzorg
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!