InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De Herbergier, ijzersterke zorgformule

De Herbergier, ijzersterke zorgformule

De zorgformule van 'De herbergier' is gebaseerd op zelfstandig ondernemerschap, kleinschaligheid en een uitgesproken visie op zorg, met als belangrijk uitgangspunt: staan voor de kwaliteit van leven van de gasten. Binnen de organisatie wordt dan ook grote waarde gehecht aan de kwaliteit van de dienstverlening. Betreffende zorgformule vloeit voort uit het grond-beginsel van de organisatie, waardoor de zorg voor mensen met geheugenproblemen beter, leuker en ook goedkoper kan zijn.

De Herbergier

Onder de franchiseorganisatie 'De Drie Notenboomen' vallen:
  • De Herbergier, een levensvorm voor mensen met geheugenproblemen. Zij worden daardoor in de gelegenheid gesteld om hun eigen manier van leven in deze beschermde woonomgeving voort te zetten;
  • De Thomashuizen, een kleinschalige woonvorm voor mensen met een verstandelijke beperking.
Elk onderdeel van de organisatie gaat uit van de grondgedachte dat de kwaliteit van leven van de gasten voorop dient te staan. Een grondgedachte die gebaseerd is op peilers als warmte, aandacht en betrokkenheid.

Opmerking

De Herbergier spreekt liever niet over de doelgroep, maar over haar individuele gasten.

Eigen manier van leven

De werkwijze van de Herbergier is erop gericht om mensen met geheugenproblemen de mogelijkheid te bieden om hun eigen manier van leven voort te zetten.
Die eigen manier van leven houdt in dat:
  • ze zijn omringd door hun eigen meubels;
  • er acht wordt geslagen op hun eigen leefritme, gewoonten en persoonlijke wensen voor wat de ondersteunende begeleiding betreft.

Eigen grenzen

De gasten weten dat ze een geheugenprobleem hebben en lopen regelmatig tegen hun eigen grenzen aan. Dat is niet erg omdat wordt uitgegaan van wat iemand nog wel kan. De gasten worden gestimuleerd om zoveel mogelijk actief en zelfstandig te leven. Ze worden in de gelegenheid gesteld deel te nemen aan vertrouwde activiteiten (eigen appartement opruimen, samen boodschappen doen, helpen bij huishoudelijke taken, bezig zijn in de tuin, wandelen, krantje lezen, tv-kijken, puzzelen, kaartje leggen, handwerken, eropuit trekken met medegasten of familie en zo voort).

Eigen ritme

Elke gast kan zijn eigen leven blijven leiden, zonder kalmerende medicijnen en zonder regie van de klok. De Herbergier kent geen ochtend- of avondspits. Men staat op en gaat naar bed op het moment dat men dat wil. Immers de ene persoon is een vroege vogel, de ander een avondmens. Dat mag in de Herbergier. De ene persoon werkt graag in de tuin, de ander zit liever met een boek in zijn appartement op de bank. Kortom het leven van de gasten wordt door de Herbergier niet geregeld. De organisatie laat de dingen op zich afkomen, speelt daarop in en biedt ondersteuning als dat nodig mocht zijn. Doel is dat de gasten kunnen doen zoals dat altijd gedaan hebben, omdat dat bijdraagt aan een positieve kwaliteit van leven. Daarbij valt op dat die aanpak mensen actief houdt, ook als het dementieproces vergevorderd is. Daarom kent de Herbergier geen gesloten afdeling of personen die gelaten maanden op bed liggen. Gasten van de Herbergier leven actief, maar - mocht de tijd gekomen zijn - dan gaat het ook snel bergafwaarts.

Kenmerken

In een Herbergier:
  • zijn geen managers;
  • wordt niet of nauwelijks vergaderd;
  • zijn rapportages, evaluaties en doorverwijzingen tot een minimum beperkt.
De medewerkers van de Herbergier steken hun energie liever in de gasten. Dat alles kan worden waargemaakt door zelfstandig ondernemerschap, kleinschaligheid en continuïteit. Immers, hoe zelfstandiger en kleiner de organisatie des te concreter, persoonlijker en dus optimaler de zorg kan zijn. Het gevolg daarvan is dat zowel de kwaliteit van leven van de gasten verbetert als het werk leuker wordt en de zorg goedkoper.

Opmerking

In vergelijking tot de reguliere zorg is wonen in een Herbergier ruim een kwart goedkoper, aangezien er geen grote gebouwen onderhouden hoeven te worden en er bijna geen overhead is. Alle gelden vloeien rechtstreeks naar de zorg.

Zorg op maat

In de Herbergier huren gasten een appartement. Inbegrepen in de huur zit niet alleen het gebruik van water, gas en licht, maar ook ontbijt, lunch, diner, het schoonhouden van het appartement, het wassen van het linnengoed en het gebruik van de algemene ruimten, zoals de royale woon-eetkamer en de tuin.
De basislasten worden zo laag mogelijk gehouden om iedereen met een geheugenprobleem de mogelijkheid te bieden van deze faciliteiten gebruik te maken. Aparte (prijs)afspraken kunnen de gasten maken over extra service, zoals:
  • begeleiding bij uitstapjes;
  • reinigen van kleding;
  • geheugentraining;
  • extra lichamelijke verzorging (o.a. kapper, pedicure);
  • etc.

Extra zorg

In principe gaat de organisatie er vanuit dat een gast tot het einde van zijn of haar leven in de Herbergier kan blijven wonen, ook als extra zorg nodig is, zoals hulp bij het wassen, bij het aan- en uitkleden, en zo voorts.Samen met de gast en zijn of haar wettelijke vertegenwoordiger wordt overleg gevoerd over welke zorg nodig is. De Herbergier stelt daarvoor een offerte op.

Opmerking

Om de kosten van zorg en extra begeleiding in een Herbergier te kunnen financieren, wordt gebruik gemaakt van het persoons-gebonden budget (PGB). Dat PGB wordt niet aangevraagd door de zorg van een Herbergier, noch beheert een Herbergier dit budget, omdat dat de taak is van de gast zelf of diens wettelijke vertegenwoordiger. Gasten van een Herbergier moeten beschikken over een geldige indicatie van het CIZ.

Klanttevredenheid

Als belangrijk criteria voor het waarborgen van de kwaliteit van de dienstverlening hanteert de organisatie:
  • het instrument van de klanttevredenheidsonderzoeken;
  • het - elke twee jaar en in iedere Herbergier - toetsen van de kwaliteit van de dienstverlening door de Stichting Perspectief.

Opmerking

Stichting Perspectief is een onafhankelijke organisatie die erkend is door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Midden Limburg

Rond 2009 is Herbergier Grathem als tweede vestiging in Nederland van 'De Drie Notenboomen' en in feite als 'pionier' aan de rand van het Midden Limburgse plaatsje Grathem van start gegaan. Herbergier Grathem is een verbouwde woonboerderij met vijftien appartementen van diverse afmetingen. Elk appartement beschikt over een eigen keukentje en de meeste over een eigen badkamer. Het gebouw is voorzien van een lift, een patio, een centrale woonkamer, twee logeerkamers, een moderne keuken, een ruime parkeergelegenheid, een verblijf voor kleine dieren en een siertuin. Herbergier Grathem staat onder leiding van het ondernemers-echtpaar Jos en Wies Beijers. Samen met de ongeveer 20 medewerkers staan zij garant voor 24-uurs begeleiding, zeven dagen in de week. Echtpaar Beijers woont in de dienstwoning van de Herbergier en staat mede daardoor dicht bij haar gasten. Men voelt zich één grote familie, waarbinnen de gasten zich geborgen weten. Dat is heel belangrijk, niet alleen voor de gasten, maar eveneens voor hun naasten, die hun vader en/of moeder in goede handen weten. Familieleden kunnen altijd in de Herbergier logeren en er een gezamenlijke lunch of diner gebruiken.
© 2012 - 2017 Emfkruyssen, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Herbergier voor kleinschalige ouderenzorgDe Herbergier voor kleinschalige ouderenzorgEr bestaat een steeds groter wordende behoefte aan kleinschalige ouderenzorg. Deze behoefte bestaat bij de ouderen zelf,…
Olivier van Noort: de wereld rond als ontdekkingsreizigerOlivier van Noort: de wereld rond als ontdekkingsreizigerOlivier van Noort: ontdekkingsreiziger, scheepskapitein, herbergier, ondernemer, investeerder, wereldreiziger, schrijver…
Torastudie 51: Jozef test zijn broers - Genesis (44:1-16)Torastudie 51: Jozef test zijn broers - Genesis (44:1-16)In Genesis 44:1-16 wordt verteld hoe Jozef zijn broers op een slimme wijze test. Hij laat zijn huisbestuurder een zilver…
Kinderkleding welke maat bij welke leeftijd?Kinderkleding welke maat bij welke leeftijd?Het is vaak lastig om de maat van een pasgeboren baby te bepalen. Als je op kraamvisite gaat wil je iets leuk meenemen e…
Georganiseerde misdaad in de 18e eeuw: de bende van RabonusGeorganiseerde misdaad in de 18e eeuw: de bende van RabonusIn het voorjaar van 1768 werd de 21-jarige Marijtje van Hove in Alkmaar gearresteerd, waarschijnlijk naar aanleiding van…
Bronnen en referenties
  • Tekst L. Wijdeveld.

Reageer op het artikel "De Herbergier, ijzersterke zorgformule"

Infoteur: Emfkruyssen
Gepubliceerd: 09-02-2012
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!