InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Last van dode haarpunten

Last van dode haarpunten

Net naar de kapper geweest en al weer snel last van dode haarpunten? Zo kan het nooit wat langer groeien. Maar wat doe je eraan?

Hoe herken ik dode haarpunten?

Je kan dode haarpunten herkennen, door naar het uiteinde te kijken van een haar. Je ziet dat de punt is gaan splijten, of je ziet een wit puntje. Dit is een teken dat je naar de kapper moet.

Oorzaak

Wat is nou de oorzaak, dat ik zo snel weer last krijg van dode puntjes? Er zijn verschillende oorzaken:

Vaak voorkomend bij lang haar

Als je wat langer haar hebt, splijten je punten ook sneller. Dat komt omdat ze vaak op je schouders schuren. Dan worden ze dunner, dus kunnen ze sneller gaan splijten.

Borstelen

Er zijn verschillende redenen waardoor je sneller dode haarpunten krijgt. Je haar teveel borstelen is slecht voor je haar. Maar het haar borstelen wanneer het nog nat is, is echt dodelijk voor je punten. Haar haar kan dan nog 25% meerekken. Niet doen dus!

Verven

Als je je haar verft, wordt je haar gevoeliger voor dode punten. Je haar wordt namelijk veel zwakker door alle chemische stoffen. Daarom moet je sowieso niet vaker dan eens in de 6 weken je haar verven, het is namelijk niet 'killing' voor je mooie haren. Zonde. Je moet je haar goed behandelen, met goede producten. Gebruik conditioner, dat verzacht je haar.

Krullen of stijlen

Vermijd hete apparaten. Dat maakt je haar erg droog en droog haar is gevoelig voor gespleten puntjes. Ook de föhn is geen aanrader, door de warmte. Als je ze toch wil gebruiken, doe dan een hitte beschermend middel in je haar.

Haaraccessoires

Haaraccessoires als elastiekjes kunnen je haar beschadigen. Ze knellen namelijk het haar af en soms als je ze weer verwijdert kun je haren per ongeluk meetrekken.

Zwemmen

Chloor is schadelijk voor je haar. Het droog uit. Je kunt overwegen om een badmuts te gebruiken, of gewoon heel goed je haar uit te spoelen.

Gezondheid

Je verwacht het misschien niet, maar ook je gezondheid heeft invloed op je haar. Als je gezonder gaat eten, zul je merken dat je mooier haar krijgt. Bij weinig vet, krijg je een droge hoofdhuid, waardoor het haar er weer dof uit kan gaan zien.

Oplossing

De enige oplossing als je al dode haarpuntjes hebt is ze weg laten knippen bij de kapper. Je kan ze niet meer herstellen. Je kan er wel voor zorgen dat ze langer wegblijven door je haar goed te verzorgen en daarbij dus ook je gezondheid. Ook zijn er speciale producten op de markt zoals van Andrelon voor gespleten puntjes.
© 2011 - 2019 Devoneyvk, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alles over gespleten haarpuntenAlles over gespleten haarpuntenHeb je mooi lang haar en dan krijg je gespleten haarpunten, het kan je haar helemaal verpesten. Wat zijn gespleten haarp…
Wat kun je doen tegen gespleten haarpunten?Met name mensen met lang haar kunnen last hebben van gespleten haarpunten. Haarpunten kunnen splijten bijvoorbeeld door…
Ook kroeshaar kan groeien, met de juiste verzorgingOok kroeshaar kan groeien, met de juiste verzorgingHet is een mythe dat kroeshaar niet of minder snel groeit dan andere haartypen. Waar komt dit misverstand toch vandaan?…
Gespleten haarpuntenGespleten haarpuntenGespleten haarpunten: herstellen, voorkomen en zelf knippen. Gespleten haarpunten wordt vooral gezien bij lang haar. Zov…
Vette hoofdhuidVette hoofdhuidEen vette hoofdhuid komt vaker voor dan een droge hoofdhuid. Vaak is het vet duidelijk voelbaar wanneer je met de vinger…

Reageer op het artikel "Last van dode haarpunten"

Infoteur: Devoneyvk
Gepubliceerd: 16-06-2011
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!