InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Balneotherapie of watertherapie:een massagebad bij je thuis

Balneotherapie of watertherapie:een massagebad bij je thuis

Balneotherapie is een therapie of behandeling waarbij water gebruikt wordt om het algemene welzijn van het lichaam te verbeteren of om specifieke problemen te behandelen. Oorspronkelijk werd balneotherapie vaak gebruikt door kinesisten en artsen in ziekenhuizen en in revalidatie- en verzorgingscentra. Specialisten maakten hierbij dankbaar gebruik van de gewichtloosheid in water om bepaalde spier- en gewrichtsproblemen te behandelen. Tegenwoordig wordt het ook door vele wellnesscentra aangewend als ontspannende en relaxerende behandeling die het algemene welzijn van lichaam en geest bevordert.

Wie graag van de ontspannende werking van een balneobehandeling geniet, maar niet telkens naar een schoonheidsinstituut of wellnesscenter wil gaan, kan ook thuis een massagebad laten installeren. Deze massagebaden zijn weliswaar minder gespecialiseerd dan het materiaal in ziekenhuizen, zorgcentra en wellnesscentra, maar dragen zeker ook bij tot een relaxerend gevoel.

Soorten massagebaden

In grote lijnen bestaan er twee soorten balneotherapiebaden: de luchtmassagebaden en de watermassagebaden.

Luchtmassagebaden

Bij een luchtmassagebad wordt lucht door een aantal injectoren in het bad geblazen zodat ze bubbeltjes en turbulentie veroorzaken. Deze baden worden dan ook in de volksmond "bubbelbaden" genoemd. Bij de meeste bubbelbaden kan men de kracht waarmee de lucht in het bad geblazen wordt zelf regelen, naargelang de voorkeuren. Een bubbelbad kan zeer deugddoend zijn bij stress, rugpijn en zware benen.

Watermassagebaden

Watermassagebaden zijn beter gekend als whirlpools of jacuzzi's. In deze baden zorgen hydrojets voor een water- en luchtstroom die specifieke lichaamsdelen zoals de rug of de voeten masseren. Watermassagebaden werken specifieker in op het lichaam dan luchtmassagebaden. Deze laatste zijn voornamelijk gericht op algemene ontspanning, terwijl de whirlpools een meer behandelend effect hebben.

Prijs

Een massagebad in huis halen is niet goedkoop, maar kan je uiteindelijk zo duur maken als je zelf wil. Een standaard massagebad kost om en bij de 1500 euro. Wie een groter bad wil, bijvoorbeeld voor 2 of zelfs meer personen, zal natuurlijk meer moeten betalen. Daarbij wordt de prijs bepaald door het aantal hydrojets, en de hoeveelheid aan technische snufjes die het bad biedt. Zo zijn er massagebaden verkrijgbaar met een ingewerkte spot of met luidsprekers die in de badrand verwerkt zijn.

Ruimte

Een klassiek 1- of 2-persoonsbad kan makkelijk in de meeste badkamers geïnstalleerd worden. Grotere baden zullen meestal op een terras of in een poolhouse gezet worden, afhankelijk van de mogelijkheden die de woning biedt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.vitalcenter.be
  • www.livios.be

Reageer op het artikel "Balneotherapie of watertherapie:een massagebad bij je thuis"

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 26-03-2011
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!