InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat is revalidatie?

Wat is revalidatie?

Wat is revalidatie? Na een ongeval of operatieve ingreep is het van groot belang om weer te herstellen. Daarbij gaat het dus om revalidatie en dit vindt vaak plaats onder de revalidatiearts. Niet alleen gaat het hierbij om de lichamelijke aspecten maar ook de psychische aspecten komen aan bod. In dit artikel lees je meer over het revalidatieproces en wat hierbij komt kijken.

Wat is revalidatie?

Revalidatie gaat om het weer valide worden of het herstel na een ingreep of ongeval. Er is vaak sprake van meerdere disciplines bij elkaar, een multidisciplinaire aanpak. De revalidatiearts is hier de coördinator van en organiseert behandelingen vanuit allerlei disciplines, denk maar aan de fysiotherapeut, de ergotherapeut, de psycholoog en ga zo maar door.

Na een aandoening of ongeluk is het belangrijk weer te herstellen. Daarvoor is een revalidatietraject nodig. Mensen moeten weer zelfstandig worden gemaakt en zichzelf zo goed mogelijk redden.

Wie?

De coördinator van de revalidatie, die alles aan de gang zet is de revalidatiearts. Hij of zij stuurt behandelingen vanuit verschillende disciplines aan en begeleidt de patiënt daarin. De revalidatiearts is ook degene die samen met de patiënt een bepaald behandeldoel opstelt en het gehele proces in de gaten houdt. De revalidatie begint dan ook met een uitgebreid onderzoek naar de stoornis en het functioneren van de patiënten en de gevolgen die dit heeft op zijn dagelijks leven. Ook de motivatie is hierbij van groot belang.

De revalidatiearts heeft bekendheid met meerdere terreinen. Zo is er kennis van neurologie, orthopedie, cognitie en de samenhang hiertussen. Alleen dan kan een goed revalidatietraject worden opgesteld.

Het revalidatietraject

Het revalidatietraject kan verschillende stappen, zoals hieronder weergeven.

Diagnose

  1. Vaststellen van revalidatiediagnose. Het gaat hierbij om zowel de stoornis als de gevolgen die de stoornis met zich meebrengt voor het functioneren. Het functioneren is een breed begrip want het gaat zowel om somatisch, maatschappelijk, communicatief als psychisch functioneren en daarnaast ook de ADL (Algemeen Dagelijkse Levensverrichtingen)
  2. Uitleg van diagnose. Hierbij wordt ook aangegeven wat de prognose is en wat dit betekent voor het dagelijkse leven van de patiënt.

Hulpvraag

De patiënt heeft natuurlijk een bepaalde hulpvraag waarmee hij of zij naar de revalidatiearts komt. Zodat het behandeldoel overeenkomt moet de orthopeed de hulpvraag zo duidelijk mogelijk hebben. Vanuit daar kunnen dan de revalidatiedoelen worden vastgesteld, in overleg met de patiënt.

Behandeling

Als de doelen duidelijk zijn geworden kan concreter te werk worden gegaan. Daarbij kan gedacht worden aan de revalidatiemiddelen evenals de behandeling en waar deze plaats zal vinden. Dit kan klinisch zijn maar ook poliklinisch, reactivering of perifere therapie.
Ook medicatie kan hierbij voorkomen, bijvoorbeeld bij spasmen.
Orthopedisch schoeisel is een andere vorm van behandeling die door de revalidatiearts kan worden voorgeschreven. Andere hulpmiddelen zijn bijvoorbeeld beugels, braces en protheses.

Evaluatie

Ten slotte moeten de looppatronen worden geanalyseerd en worden vastgesteld of de de behandeling loopt zoals verwacht.
Gerelateerde artikelen
Revalideren - herstellen na een CVADe gevolgen van een CVA (Cerebro Vasculair Accident) kunnen zeer uiteenlopend zijn. Het is dan ook belangrijk om de beha…
Aquatherapie voor dierenAquatherapie is niet alleen geschikt voor mensen, ook dieren, met name paarden en honden, kunnen veel baat hebben bij de…
Het revalidatiecentrumIn een revalidatiecentrum worden mensen behandeld met een functiebeperking. Ook wordt hier een diagnose gesteld. Dit kan…
Sprongtesten tijdens revalidatie voorste kruisband knieSprongtesten tijdens revalidatie voorste kruisband knieTijdens de revalidatie van een voorste kruisband blessure in de knie is het van belang dat er een gestandariseerd behand…
Bij chronische rugklachten kan psycholoog de oplossing zijnBij chronische rugklachten kan psycholoog de oplossing zijnWie chronisch met hardnekkige lage rugklachten kampt, en bijvoorbeeld bij de afdeling revalidatie van een ziekenhuis ter…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/

Reageer op het artikel "Wat is revalidatie?"

Infoteur: Moneyq89
Gepubliceerd: 27-10-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!