InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hydrotherapie bij mensen

Hydrotherapie bij mensen

Hydrotherapie wordt vaak aangeraden bij mensen met Reumatoïde Artritis, mensen met overgewicht etc. In dit artikel wordt uitgelegd wat deze therapie precies inhoudt en welke effect de therapie op het lichaam heeft.

Wat is hydrotherapie?

Letterlijk vertaald betekent het watertherapie. Het water moet minimaal 34 graden zijn. In deze therapie wordt er meestal in groepsverband les gegeven in het warme water. Er worden verschillende oefeningen gedaan,met name voor een betere conditie op te bouwen, en een betere spierkracht en mobiliteit. Door het warme water is het heerlijk bewegen(denk maar aan een lekker warm bad bij rugpijn).

Wanneer?

Hydrotherapie wordt vaak aangeraden aan mensen met reuma. Het is bewezen dat dit effect heeft. Sommige zorgverzekeraars vergoeden zelfs de kosten.
Daarnaast is deze therapie ook effectief bij mensen met overgewicht, en die op het droge niet zo makkelijk kunnen bewegen. In het water voelt het gewicht een stuk lichter, waardoor bewegen veel beter gaat. Zo kunnen ook andere mensen trainen die dit op het droge minder goed kunnen, zoals gehandicapten.

Hoe werkt het?

  • Het warme water heeft een gunstig effect op het lichaam. Ten eerste ontpsannen de spieren zich doordat ze met warm water omhuld zijn.
  • Daarnaast wordt de bloedcirculatie verbeterd, dot komt omdat in het water met een hoge temperatuur de bloedvaten verwijden en er dus meer zuurstof en voedingsstoffen naar de spieren en gewrichten worden gestuurd.
  • De conditie wordt verbeterd doordat het lichaamsgewicht in het water veel minder is dan op het droge. Hierdoor ontstaan er veel minder klachten, en veel minder snel blessures.
  • Als laatste is het effect van de waterdruk ook heel belangrijk. Deze waterdruk heeft een heel gunstig effect heeft op het lichaam. Via de huid gaan er zintuigelijke prikkels naar de hersenen, die hier op reageren door het immuunsysteem te stimuleren.

Hydrotherapie & dieren?

Hydrotherapie bij dieren komt steeds vaker voor. Dan gaat het voornamelijk om paarden en honden.
Het gaat voornamelijk om meer spiermassa te 'kweken'. En bij paarden om de natuurlijke bewegingen eerst in het water te oefenen.
© 2010 - 2019 Fluar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hydrotherapie bij dierenOok voor dieren bestaat er hydrotherapie. Deze wordt voornamelijk toegepast bij honden en paarden. Het is geen weinig vo…
Fysische therapie/ techniekFysische therapie/ techniekFysiotherapie is gericht op de beweging en ondersteuning van het lichaam. Wanneer er problemen zijn, kunnen deze met beh…
Thermotherapie of warmtetherapieThermotherapie of warmtetherapieThermotherapie wordt ingezet bij pijnklachten, pijnlijke of stijve gewrichten en spieren, reumatische aandoeningen of so…
Fysiotherapie, wat is dat eigenlijk?Fysiotherapie is de benaming van een breed scala aan behandelingsmethodes die tot doel hebben bepaalde lichamelijke klac…
Colon Hydrotherapie of hoge darmspoeling bij Dokter AndersColon Hydrotherapie of hoge darmspoeling is een behandelmethode die sinds kort ook tot de mogelijkheden behoort bij Dokt…
Bronnen en referenties
  • http://www.phpld.nl/A--105.html http://www.goodnature.nl/hydrotherapie/index.htm

Reageer op het artikel "Hydrotherapie bij mensen"

Infoteur: Fluar
Laatste update: 26-01-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!