InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Waarom moet men nuchter zijn voor de narcose?

Waarom moet men nuchter zijn voor de narcose?

Waarom moet men nuchter zijn voor de narcose? Een operatie is voor de meeste mensen een heftige gebeurtenis. Daarbij komt ook nog dat u in principe nuchter moet zijn voor de operatie. U kunt hongerig worden, maar het is van belang dat uw maag leeg is voor de operatie om het risico dat er iets mis gaat tijdens de operatie te verkleinen. Baby's onder de 6 maanden mogen nog tot 4 uur voor de operatie borstvoeding krijgen. In noodsituaties als iemand op de intensive care wordt gebracht wordt het risico soms wel genomen om iemand die niet nuchter is te opereren om de overlevingskans te vergroten.

Waarom mag u niet eten?

Vaak denken we dat het gaat om het gevoel na de operatie, dit heeft echter niks te maken met het feit dat men niet mag eten voor een narcose. Tijdens de narcose vallen de slik- en hoestreflexen weg, net zoals het effect van de sluitspier tussen de slokdarm en de maag. De beademingsbuis die u toegediend krijgt zorgt voor een samentrekking van de maag, maar u kunt niet slikken en/of hoesten. Dit zorgt er voor dat het eten makkelijk omhoog kan komen en zo in de longen terecht kan komen. Het braken kan dus zorgen voor verstikking. Dit wordt ook wel aspiratie genoemd. Deze complicatie waarbij de longen aangetast zijn door de maaginhoud werd al beschreven in 1946 door dokter Mendelson. Voedsel kan ook invloed hebben op de medicatie die wordt gebruikt tijdens een operatie. Een maaltijd kan er voor zorgen dat een verdoving bijvoorbeeld minder lang of minder goed werkt.

Hoelang moet u nuchter zijn?

Officieel is men nuchter als men 6 uur van te voren niks gegeten heeft en afhankelijk van uw arts mag u vanaf 2 uur voor de operatie niet meer drinken. Tot 1 uur voor de operatie mag u eventuele medicatie innemen met een slokje water. Toch verschillen de tijden die de doktoren aangeven nog wel eens, dit kan liggen aan het soort operatie. Als er bijvoorbeeld in de darm gekeken moet worden, zal deze volledig leeg moeten zijn waardoor u soms nog langer van te voren niet mag eten/drinken en waardoor u wellicht laxeermiddelen voorgeschreven krijgt.

Wat mag er gegeten worden?

In de tijd voordat men moet stoppen met eten en/of drinken, is het verstandig ook snel verteerbaar voedsel te nuttigen zodat u maag goed leeg is voor de operatie, maar u toch nog wat binnen heeft gekregen. Dit kan onder andere zijn:
  • limonadesiroop
  • beschuit
  • jam
  • thee
  • bouillon
Sommige artsen hebben er ook geen moeite mee als tot 2 uur voor de operatie nog water, thee of zwarte koffie wordt gedronken, dit met het idee dat het maagzuur hierdoor verdund wordt waardoor u minder risico loopt dat de longen beschadigd worden. Overleg altijd met uw behandelend arts wat hij aanraadt.

Baby's

Bij baby's is het natuurlijk moeilijker om geen voeding te geven. Baby's die te vroeg geboren zijn mogen tot 4 uur voor de operatie hun gewone voedingsschema volgen. Bij baby's tot zes maanden mag u tot 6 uur voor de operatie flesvoeding geven, met 4 uur tot de operatie mag u nog borstvoeding geven en tot 2 uur voor de operatie suikerwater.
Vanaf 6 maanden volgt u hetzelfde schema als volwassenen.

Hoe wordt dat gedaan bij een noodgeval?

Het komt regelmatig voor dat iemand in het ziekenhuis wordt binnengebracht en direct een operatie nodig heeft bijvoorbeeld na een auto-ongeluk. De kans is groot dat het slachtoffer op dat moment niet nuchter is. Het is aan de arts om af te wegen of de operatie direct nodig is. Er is dan tijdens de operatie wat meer risico op braken en het niet goed werken van een narcose of verdoving.

Wie zorgt er voor de narcose?

Afhankelijk van uw conditie, leeftijd en de soort operatie wordt er bepaald wat voor narcose er nodig is. Zo is er de algehele narcose, de ruggenprik waarmee een deel van het lichaam verdoofd is en de plaatselijke verdoving. Onder narcose wordt ook wel onder anesthesie genoemd, u wordt dan ook onder narcose gebracht door de anesthesist en deze zal ook constant over u waken en de narcose in de gaten houden tijdens een ingreep.
Gerelateerde artikelen
Anesthesie of narcose: Welke vormen van verdoven zijn er?Anesthesie of narcose: Welke vormen van verdoven zijn er?Verdoving is een onmisbaar element in de huidige medische wereld. Het woord narcose roept bij sommige mensen echter een…
Risico's, bijwerkingen en complicaties bij een narcoseEen narcose of anesthesie wordt tegenwoordig dageljks talloze keren toegepast bij alle soorten operaties en onderzoeken.…
Borstverkleining: voorbereiding op de operatieEen borstverkleining is een ingreep die onder narcose plaatsvindt. Het is dus een operatie waar je je op voor moet berei…
Bijwerkingen van narcose: Hoe voelt u zich na een operatie?Bijwerkingen van narcose: Hoe voelt u zich na een operatie?Bij sommige operaties en medische ingrepen moet u als patiënt onder narcose gebracht worden. Veel mensen vinden het idee…
Uit narcose, wakker worden tijdens de operatie!Uit narcose, wakker worden tijdens de operatie!We vertrouwen erop dat tijdens een operatie alles goed gaat, omdat we ons lichaam in handen van een chirurg geven. Vaak…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sasint, Pixabay
  • https://www.umcg.nl/NL/Zorg/ouders/zob2/Narcose_bij_kinderen/Paginas/default.aspx
  • Quest oktober 2009 pagina 63
  • https://www.antoniusziekenhuis.nl/onder-anesthesie

Reageer op het artikel "Waarom moet men nuchter zijn voor de narcose?"

Reactie

Hanneke Olij, 10-03-2017 09:37 #1
Word vanmiddag om 4 uur pas geholpen, ablatie onder narcose, verpleging zegt "niets eten en drinken" de hele dag, klaar. Dit is belachelijk of niet?

Infoteur: Bembi
Laatste update: 22-01-2019
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!