InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Waarom moet men nuchter zijn voor de narcose?

Waarom moet men nuchter zijn voor de narcose?

Waarom moet men nuchter zijn voor de narcose? Een operatie is voor de meeste mensen een heftige gebeurtenis. Daarbij komt ook nog dat u nuchter moet zijn voor de operatie. U kunt hongerig worden, maar het is van belang dat uw maag leeg is voor de operatie om het risico dat er iets mis gaat tijdens de operatie te verkleinen. Baby's onder de 6 maanden mogen nog tot 4 uur voor de operatie borstvoeding krijgen.

Waarom niet eten?

Vaak denken we dat het gaat om het gevoel na de operatie, dit heeft echter niks te maken met het feit dat men niet mag eten voor een narcose. Tijdens de narcose vallen de slik- en hoestreflexen weg, net zoals het effect van de sluitspier tussen de slokdarm en de maag. De beademingsbuis die u toegediend krijgt zorgt voor een samentrekking van de maag, maar u kunt niet slikken en/of hoesten. Dit zorgt er voor dat het eten makkelijk omhoog kan komen en zo in de longen terecht komt. Het braken kan dus zorgen voor verstikking. Dit wordt ook wel aspiratie genoemd. Deze complicatie waarbij de longen aangetast zijn door de maaginhoud werd al beschreven in 1946 door dokter Mendelson. Voedsel kan ook invloed hebben op de medicatie die wordt gebruikt tijdens een operatie. Een maaltijd kan er voor zorgen dat een verdoving bijvoorbeeld minder lang of minder goed werkt.

Hoelang nuchter?

Officieel is men nuchter als men 6 uur van te voren niks gegeten heeft. Toch verschillen de tijden die de doktoren aangeven nog wel eens, dit kan liggen aan het soort operatie. Als er bijvoorbeeld in de darm gekeken moet worden, zal deze volledig leeg moeten zijn waardoor u soms nog langer van te voren niet mag eten/drinken en waardoor u wellicht laxeermiddelen voorgeschreven krijgt.

Wat mag er gegeten worden?

In de tijd voordat men moet stoppen met eten en/of drinken, is het verstandig ook snel verteerbaar voedsel te nuttigen zodat u maag goed leeg is voor de operatie, maar u toch nog wat binnen heeft gekregen. Dit kan onder andere zijn:
  • limonadesiroop
  • beschuit
  • jam
  • thee
  • bouillon
Sommige artsen hebben er ook geen moeite mee als tot 2 uur voor de operatie nog water, thee of zwarte koffie wordt gedronken, dit met het idee dat het maagzuur hierdoor verdund wordt waardoor u minder risico loopt dat de longen beschadigd worden. Overleg altijd met uw behandelend arts wat hij aanraadt.

Baby's

Bij baby's is het natuurlijk moeilijker om geen voeding te geven. Baby's die te vroeg geboren zijn mogen tot 4 uur voor de operatie hun gewone voedingsschema volgen. Bij baby's tot zes maanden mag u tot 6 uur voor de operatie flesvoeding geven, met 4 uur tot de operatie mag u nog borstvoeding geven en tot 2 uur voor de operatie suikerwater.
Vanaf 6 maanden volgt u hetzelfde schema als volwassenen.

Huidig onderzoek

Aangezien het voor veel patiënten erg vervelend is om zolang niks te kunnen nuttigen wat vult, is de Zweedse chirurg Prof. Dr. Olle Ljungqvist op zoek gegaan naar een oplossing. Momenteel is hij een helder koolhydraatdrankje aan het uitproberen. Dit kan tot 2 uur voor de operatie gedronken worden en zo voelt de patiënt zich minder slap voor de operatie. Ook lijkt dit drankje een positieve reactie te hebben op het herstel van de patiënt, ze voelen zich vaak fitter als ze uit de narcose komen waardoor ze sneller het ziekenhuis kunnen verlaten.

Hoe wordt dat gedaan bij een noodgeval?

Het komt regelmatig voor dat iemand in het ziekenhuis wordt binnengebracht en direct een operatie nodig heeft bijvoorbeeld na een auto-ongeluk. De kans is groot dat het slachtoffer op dat moment niet nuchter is. Het is aan de arts om af te wegen of de operatie direct nodig is. Er is dan tijdens de operatie wat meer risico op braken en het niet goed werken van een narcose of verdoving.
Gerelateerde artikelen
Borstverkleining: voorbereiding op de operatieEen borstverkleining is een ingreep die onder narcose plaatsvindt. Het is dus een operatie waar je je op voor moet berei…
Wat is volledige narcose?Wat is volledige narcose?Bij volledige narcose brengt men de patiënt kunstmatig in een diepe slaap. Bovendien onderdrukt men met medicamenten het…
Nuchter bloedprikkenNuchter bloedprikkenWanneer je bloed moet laten prikken dan moet je hiervoor vaak nuchter zijn. Dit geldt echter niet voor alle onderzoeken.…
Vergrote neusamandelen bij kinderenBij sommige kinderen lijkt het alsof ze altijd verkouden zijn. Ze hebben vaak koorts, ademen door de mond (en snurken da…
Naar het ziekenhuis? Dit artikel helpt u op wegBijna iedereen komt in zijn leven wel eens bij het ziekenhuis terecht ookal is het maar om een bezoekje te brengen. Ziek…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sasint, Pixabay
  • https://www.umcg.nl/NL/Zorg/ouders/zob2/Narcose_bij_kinderen/Paginas/default.aspx
  • Quest oktober 2009 pagina 63

Reageer op het artikel "Waarom moet men nuchter zijn voor de narcose?"

Reactie

Hanneke Olij, 10-03-2017 09:37 #1
Word vanmiddag om 4 uur pas geholpen, ablatie onder narcose, verpleging zegt "niets eten en drinken" de hele dag, klaar. Dit is belachelijk of niet?

Infoteur: Bembi
Laatste update: 10-03-2018
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!