InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Risico's, bijwerkingen en complicaties bij een narcose

Risico's, bijwerkingen en complicaties bij een narcose

Een narcose of anesthesie wordt tegenwoordig dageljks talloze keren toegepast bij alle soorten operaties en onderzoeken. Niettemin blijft het wenselijk dat patiënten ook hierbij op de hoogte zijn van de risico's, complicaties en bijwerkingen die eraan verbonden zijn, zodat ze geïnformeerd aan hun narcose kunnen beginnen. Een narcose (of anesthesie) word toegepast om te patiënt te verdoven tijdens een operatie. Hiervoor worden verschillende producten gebruikt. Deze producten kunnen, vaak in samenwerking met de operatie zelf, bepaalde complicaties, risico's en bijwerkingen met zich meebrengen. Met vragen over de narcose kan u normaal altijd terecht bij uw arts of verpleegkundige. Twijfel niet om u goed te laten informeren hieromtrent.

Misselijkheid en braken

De gevoeligheid voor misselijkheid en eventueel braken zijn vaak een beetje persoonlijk bepaald. De een heeft er meer last van de ander. De redenen van misselijkheid en braken zijn zeer divers. Angst en stress voor een operatie kan een rol spelen, net zoals hevige pijn, bepaalde medicatie, de operatie zelf,... Als je bekend bent met misselijkheid (na een narcose) laat dit dan zeker weten aan de chirurg of anesthesist. Zij kunnen eventueel preventief bepaalde medicatie geven.

Allergische reacties

Allergische reacties komen voor tijdens een narcose. Elk gebruikt product kan immers een allergische reactie uitlokken tijdens en zelfs na de operatie. Dit kan varieren van onschuldige tot potentieel dodelijke reactie en valt zelden te voorspellen. De artsen zijn opgeleid om correct en efficient te reageren op zo'n reactie zodat u de beste kansen krijgt om te herstellen. Als u bekend bent (of in de familie) met bepaalde allergieën, laat dit zeker weten aan de arts (anesthesist). Normaal gezien wordt dit u vanzelf ook gevraagd voordat de opertaie begint.

Vermoeidheid en verwardheid

Een narcose (en bijhorende operatie) kan een grote aanslag zijn op het menselijk lichaam. Vermoeidheid en verwardheid kan een gevolg zijn van de gebruikte anesthesiemedicatie en/of het herstel die na de operatie komt. Om deze redenen mag men niet direct na een narcose met de auto rijden of machines bedienen. Na enige tijd, als de medicatie uit het lichaam is, gaan deze symptomen normaal gezien ook weer weg. Bejaarde patiënten hebben een groter risico op deze bijwerking.

Spier- en rugpijn

Spierpijn en/of rugpijn zijn vaak voorkomende klachten na een narcose. De oorzaak van deze pijn moet bijna altijd in dezelfde hoek worden gezocht. Tijdens de operatie ligt men als patient volledig stil en onbewogen op een harde tafel. Vaak moet men de patiënt in een bepaalde positie plaatsen om te kunnen opereren. Als men weer bij bewustzijn komt en deze spieren terug wilt gebruiken komt men tot de conclusie dat ze stijf zijn of pijn doen. Rust is hier het aangewezen 'geneesmiddel'. Als de pijn blijft aanhouden is het verstandig om dit te melden aan de arts of verpleegkundig team.

Keelpijn, beschadigingen aan het gebit

Zowel keelpijn als beschadigingen aan het gebit zijn beide meestal afkomstig van het beademingsbuisje die men tijdens de narcose gebruikt om de longen de beademen. Bij het inbrengen en uithalen van de tube kan er irritatie ontstaan, of men kan moeilijkheden ervaren bij het inbrengen door bevoorbeeld een te kleine mondopening. Tanden kunnen geraakt worden of kleine wondjes ontstaan in de keel. Soms is er pijnstilling aangewezen.

Hoofdpijn

Hoofdpijn kan verschillende oorzaken hebben. Stress en angst kunnen een factor zijn, maar ook een reactie op bepaalde (narcose)medicatie kan gebeuren. Als er tijdens de operatie vochttekort ontstaat door bevoorbeeld bloedverlies kan dit hoofdpijn opleveren. Ook de heelkundige ingreep zelf kan hoofdpijn veroorzaken, als men opereert aan hoofd of nek. Bij hevige hoofdpijn kan men pijnmedicatie toedienen.

Overlijden

Een heel klein percentage van de anesthesie eindigt in overlijden van de patiënt. Het overlijden staat zelden op zichzelf, en gaat vaak samen met de onderliggende ziekte, de reden van de operatie en de conditie van de patiënt.
Gerelateerde artikelen
Anesthesie of narcose: Welke vormen van verdoven zijn er?Anesthesie of narcose: Welke vormen van verdoven zijn er?Verdoving is een onmisbaar element in de huidige medische wereld. Het woord narcose roept bij sommige mensen echter een…
Bijwerkingen van narcose: Hoe voelt u zich na een operatie?Bijwerkingen van narcose: Hoe voelt u zich na een operatie?Bij sommige operaties en medische ingrepen moet u als patiënt onder narcose gebracht worden. Veel mensen vinden het idee…
Uit narcose, wakker worden tijdens de operatie!Uit narcose, wakker worden tijdens de operatie!We vertrouwen erop dat tijdens een operatie alles goed gaat, omdat we ons lichaam in handen van een chirurg geven. Vaak…
Waarom moet men nuchter zijn voor de narcose?Waarom moet men nuchter zijn voor de narcose?Een operatie is voor de meeste mensen een heftige gebeurtenis. Daarbij komt ook nog dat u in principe nuchter moet zijn…
Verkoeverkamer, uitslaapkamer, recovery roomVerkoeverkamer, uitslaapkamer, recovery roomDe verkoeverkamer oftewel uitslaapkamer is een plaats in het ziekenhuis waar de patiënt na de operatie heen gaat om bij…
Bronnen en referenties
  • www.tlichtpuntje.be
  • www.medicinfo.nl
  • Wikepedia

Reageer op het artikel "Risico's, bijwerkingen en complicaties bij een narcose"

Reacties

Louise Roos, 06-12-2018 10:31 #10
Ik moet binnenkort geopereerd worden aan borstkanker. Nu heb ik een ontsteking onder een van mijn snijtanden zitten die alleen door trekken genezen. Kan dit reden zijn om de operatie te moeten uitstellen? Ik hoorde namelijk van een vriendin dat zij voor haar heupoperatie ontstoken kiezen had moeten laten trekken, omdat dit anders voor problemen zou kunnen zorgen. Hartelijk dank voor uw reactie

Marcel Roomans, 03-01-2017 12:38 #9
Bij neuropathie zijn zenuwen ontstoken. Ik vraag me af of narcose van slechte invloed is op zenuwen. Wie?

Angelique, 13-06-2016 00:24 #8
Ls,
Ik ben eind april geopereerd aan een gat in m'n middenrif, waarbij m'n maag om hoog was geschoten. Sinds de operatie heb ik last van nek en schouders. De pijn zou na ongeveer 6 weken minder moeten zijn, maar het wordt alleen maar erger. Ik kan moeilijk slapen en m'n nek bewegen is zeer pijnlijk. Al zit ik alleen maar, dan nog heb ik pijn, die sinds ongeveer een week doortrekt naar hals, kaak en hoofd in scherpe scheuten.

Natalie, 07-06-2016 09:57 #7
Ik ben 11 mei geopereerd aan een gastric bypass en ben vorige week begonnen met een paar uurtjes te werken. nu heb ik last van concentratieproblemen op het werk in die zin dat ik niet te lang achter de computer kan werken. ik word dan raar in mijn hoofd, maar het is geen duizeligheid. hoe lang duurt deze klacht gemiddeld?

Tineke Haijema, 14-08-2015 23:45 #6
Heb in april een ongemak gehad. Tijdens een etentje bleef een stukje biefstuk in m'n keel zitten. Met spoed naar het ziekenhuis. Heimlichgreep werd toegepast, geen respons. Onder kleine verdoving werd een slang naar binnen gebracht, mocht niet baten. Werd daarna onder volledige narcose gebracht, moest operatief verwijderd worden.
Heb sindsdien last van hoofdpijn en concentratieproblemen. Kan dit een gevolg zijn van deze narcose?

Helma, 02-08-2015 12:49 #5
Ik ben 5 weken geleden geopereerd. Bot verwijderd aan sleutelbeen en de kom van mijn schouder. Ook de slijmbeurs is verwijderd. Ik heb ook pds en mijn vraag is: ik ben nu gestopt met de tramadol en heb vreselijke buikpijn en moet veel naar het toilet maar ook misselijk? Heeft dit verband met de narcose of de tramadol dat ik hier weer zo heftig op reageer? Vriendelijk gr Helma Koerts

Henk Soete, 25-08-2013 21:05 #4
Ik ben al sinds 1987 zwaar depressief na een narcose. Denk dat ik hersenletsel opgelopen heb.

Beppi Otten, 20-02-2013 15:17 #3
Ik ben 21 januari geopereerd aan een baarmoeder verwijdering. Nu merk ik na 3 weken dat ik ademhalings moeilijklheden heb, een soort hyperventilatie. Zou dat iets met de narcose te maken hebben?

Mariska, 11-01-2013 12:03 #2
Mijn vader heeft ong. 5 weken geleden een bypass operatie ondergaan. Sinds die tijd kampt hij met verlies van smaak. Nu heb ik van meerdere mensen gehoord dat dit komt van de narcose, maar artsen kunnen geen duidelijk antwoord geven.

Anoniem, 06-12-2012 23:17 #1
Ik heb even een vraagje. Ik ben 3 december geopereerd aan mijn keelamandelen en ik ben ook geheel onder narcose gebracht maar na de narcose voel ik niet wanneer ik naar het toilet moet. Kan dit ook een bijwerking zijn van de narcose? Groetjes

Infoteur: Chuck
Laatste update: 25-10-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 10
Medische informatie…
Schrijf mee!