InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bloed ophoesten: oorzaken, symptomen, griep, longontsteking

Bloed ophoesten: oorzaken, symptomen, griep, longontsteking

Bloed ophoesten: oorzaken, symptomen, griep, longontsteking Bloed ophoesten: de oorzaken, symptomen, gevolgen het gevaar en ziekten als tuberculose, longontsteking en longkanker. Bloed ophoesten komt bij bepaalde ziekten voor en moet altijd behandeld worden. Een patiënt kan bij grote hoeveelheden opgehoest bloed in zijn eigen bloed verdrinken.

Bloedophoesten oftewel bloed ophoesten

Het ophoesten van bloed wordt bloedophoesten of hemoptoë genoemd. Dit komt voor bij een aantal longziekten, maar ook mensen die snel bloedneigingen hebben.

Oorzaken

De grootste oorzaak van het ophoesten van bloed is veelal een longziekte. Dit kan gaan om longtuberculose, longkanker of een longinfarct. Ook bij een longontsteking komt bloedophoesten soms voor. Een verkoudheid of griep veroorzaakt dit niet. Griep, verkoudheid en longontsteking worden wel vaak met elkaar verward, maar een longontsteking wordt veroorzaakt door een bacteriele infectie in tegenstelling tot griep en verkoudheid.

Symptomen

Het belangrijkste symptoom is het ophoesten van bloed, vaak gepaard gaande met slijm. Het kunnen kleine deeltjes bloed zijn, maar ook grote bloedingen komen voor.
  • Longontsteking: soms bloed ophoesten, vaak met slijm. Koorts, rillingen, gebrek aan eetlust, zweten.
  • Longkanker: slijm ophoesten met hierin bloed, prikkelhoest, zeurende pijn op de borst, gebrek aan eetlust, heesheid, vaak luchtweginfecties, kortademig.
  • Longtuberculose: aanhoudende hoest met ophoesten van slijm en bloed, pijn in de borstkas, s'nachts zweten, gewichtsverlies.
  • Longinfarct: ophoesten van bloed, kortademigheid, acute pijn.
  • Abnormale bloedingsneiging: beetjes bloed tijdens hardnekkige hoest, het lichaam bloedt snel.
  • Gesprongen bloedvat: een golf bloed wordt opgehoest, voorafgaande aan een vreemd borrelend gevoel.

Een enkele keer bloed ophoesten kan voorkomen, er kan namelijk ook een adertje springen. Wanneer dit een klein beetje is en slechts éénmaal, is er geen reden tot onrust. Wanneer bovenstaande symptomen zich voordoen, waarbij vooral de combinatie hiervan belangrijk is, is het raadzaam een arts te raadplegen. Men moet niet te lang wachten hiermee. Veel bloedverlies kan ertoe leiden dat de longen vollopen, waarbij er een kans bestaat op verdrinking in het eigen bloed.

Is bloed ophoesten gevaarlijk?

Alleen bij grote hoeveelheden bloed dat wordt opgehoest bestaat er kans op verdrinking in eigen bloed. Dit wordt vooral gezien bij een gesprongen ader of na een ongeval waarbij een bloedvat beschadigd is. Kleine hoeveelheden bloed ophoesten is niet levensgevaarlijk, echte kan de onderliggende oorzaak wel bedreigend zijn. Sommigen ziekten kunnen het lichaam behoorlijk aan tasten, denk hierbij aan longkanker of longtuberculose. Bij een longinfract kan de dood plotseling intreden. Het ophoesten van bloed mag dan ook niet genegeerd worden.

Bloed ophoesten en overgeven

Wanneer iemand een flinke buikgriep heeft, komt hier vaak braken bij. Soms komt het voor dat er bloed mee komt tijdens het na het braken. Er ontstaat een grote druk in de maag tijdens het braken, maar ook in de longen. Er kan ergens een adertje springen dat wat bloedverlies geeft. Dit bloed is weinig en helderrood van kleur. Bloed dat bruin tot zwart van kleur is, is oud en kan niet van het braken op dat moment komen. Het bloeden moet stoppen en daarna niet meer voorkomen. Komt het bloeden toch terug, dan kan men het beste een arts waarschuwen.

Bloed dat opgehoest wordt en vervolgens ingeslikt wordt, veroorzaakt ook misselijkheid met soms braken als gevolg. De maag raakt geïrriteerd door het ingeslikte bloed.

Behandeling

Wanneer een patiënt bloed ophoest, wordt er altijd naar de oorzaak hiervan gezocht. Daarom is het belangrijk dat de patiënt zoveel mogelijk klachten naast het bloedophoesten beschrijft. Een longontsteking wordt behandeld met antibiotica. Longkanker wordt behandeld middels chemotherapie, bestraling of een operatie. Een longinfarct is gevaarlijk, deze is veelal het gevolg van een longembolie. Er worden stollingsremmers toegediend. Abnormale bloedingsneigingen kan door verschillende ziekten komen, deze moet behandeld worden. Longtuberculose wordt met medicijnen behandeld, Deze worden vaak afgewisseld omdat de bacterie snel resistent wordt tegen medicijnen.
Gerelateerde artikelen
Bloed ophoesten: oorzaak en behandelingBloed ophoesten: oorzaak en behandelingBloed ophoesten is het meekomen van bloed wanneer er gehoest wordt, normaal is het bloed vermengd met slijm. Meestal is…
Griep, ook wel influenza, kan gevaarlijk zijnGriep, ook wel influenza, kan gevaarlijk zijnMet griep hebben we vaak te maken. En de mensen denken er eigenlijk best makkelijk over maar is dat ook zo? Is het gevaa…
Wat te doen bij een longontsteking?Wat is een longontsteking? Een longontsteking is een ontstekingsreactie binnen in een of beide longen. Een longontstekin…
Geel of groen slijm ophoesten en bloed hoesten: oorzakenGeel of groen slijm ophoesten en bloed hoesten: oorzakenGeel of groen slijm ophoesten of bloed hoesten is een courante klacht. Hoesten is een beschermende reflex van het lichaa…

Reageer op het artikel "Bloed ophoesten: oorzaken, symptomen, griep, longontsteking"

Reacties

Marlindabakelaar, 05-12-2014 00:37 #6
Ik lag op mijn bank en voelde me ineens misselijk worden en toen ik naar de wc ging spuugde ik bloed uit. Het was alleen helder bloed. Geen slijm ofzo. Nu heb ik ook antibiotica sinds drie dagen. Moet ik me zorgen maken of kan dit door de antibiotica komen ook al had ik de eerste twee dagen geen last daarvan.

Mauro, 02-08-2014 07:36 #5
Beste allen.

ik loop nu al bijna 4 weken rond met benauwdheid in de avond en snachts ophoesten van slijm heb ik overdag verder geeb koorts helemaal nergens last van. Ben al een paar keerbij de dok geweest en krijg alleen antibiotica nu ook een prednison kuur en codeine.

Kan iemand mij zeggen waar dit op lijkt aangezien ik bang wordt van de mogelijkheden wanneer ik zelf zoek

Andries, 27-03-2014 21:48 #4
Hallo ik ben Andries en heb pas een longontsteking gehad, nu hoest ik al 5 dagen op rij bloed op eerst kleine beetjes maar het wordt steeds meer en het houd ook niet op.
Ben bij de dokter geweest en die zegt dat het vanzelf overgaat maar ik ben hier niet echt gerust op!
Wat moet ik doen zonder over te komen als een "zeikerd"
Ik ben 44.
Alvast bedankt

Jayjay, 21-11-2013 16:48 #3
Hallo hier spreekt u met jayjay jansen 16 jaar. ik heb sins eergisteren al last van opgezette klieren bij mijn keel en vanmorgen moest ik hoesten en er kwam bloed. kunt u mij mischien vertellen wat het kan zijn? dank u

A. van Rees, 17-05-2013 22:58 #2
Na ophoesten van bloed zonder slijm (5 jaar geleden) na verkoudheid is longfoto gemaakt, 3 maanden later nog eens foto gemaakt. Uitslag was goed. Onlangs, na verkoudheid weer bloed nu met slijm opgehoest, weer longfoto gemaakt. Uitslag goed. Huisarts denkt gesprongen adertje, vindt nader onderzoek niet nodig. Wat moet ik verder?
Ik ben 70 jaar. Reactie infoteur, 18-05-2013
Wanneer het een enkele keer voorkomt en alleen bij stevig hoesten, zou ik zelf ook in de richting van een gesprongen adertje denken.

Corry Tisseur, 21-04-2013 10:03 #1
Ik heb hoestbuien en soms zit er een stukje bloed in het slijm. Ik heb al een aantal weken hoestaanvallen. Ik ben er voor naar de huisarts geweest. Kreeg toen een antibiotica kuur voor mijn keelontsteking. Maar dat is al een tijd geleden. Ik ben overgegaan op broomhexine. Van het bloed in slijm is nu een week. Ik ben 65. Moet ik hiermee weer terug naar de huisarts? Weet u raad?

Groeten Corry Reactie infoteur, 22-04-2013
Bloed in het slijm kan ontstaan bij veelvuldig en krachtig hoesten, waarbij bloedvaatjes beschadigd raken. Is het bloed alleen aanwezig bij het hoesten en dan vooral wanneer u krachtig hoest? Gaat het om een heel klein beetje bloed? In de meeste gevallen is er dan niets ernstigs aan de hand. Vertrouwt u het niet of blijft het bloeden aanhouden, ga dan langs de huisarts.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 02-08-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!