InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn aan de longen: wat zijn de oorzaken?

Pijn aan de longen: wat zijn de oorzaken?

Pijn in de longstreek kan duiden op een aantal verschillende oorzaken. Desondanks dat het voelt alsof de pijn afkomstig is vanuit de longen, is dit onmogelijk. De longen bevatten geen pijnreceptoren en daarom kan men geen pijn aan de longen waarnemen. De pijn die men waarneemt in de bovenrug komt van de pijnreceptoren die rondom de longen liggen. Deze pijn kan veroorzaakt worden door problemen met de longen, maar ook door spierpijn of gewrichtsproblemen. Afhankelijk van de soort pijn kan men sommige oorzaken al snel uitsluiten.

Met welke pijn hebben we te maken?

Afhankelijk van de soort pijn kan een huisdokter al snel besluiten waarmee de patiënt te maken heeft. Scherpe pijnscheuten in de longstreek duiden vaak op een longontsteking, terwijl constante pijn en drukkende pijn op de borst in de meeste gevallen veroorzaakt wordt door astma. Wanneer men last heeft van pijn in de longstreek en daarbij veel moet hoesten, kan men ook enkele conclusies trekken uit de kleur van het slijm dat men ophoest. Zo is het dat bij een longontsteking de patiënt gele, groene of bloederige slijmen kan ophoesten. Bij het ophoesten van bloed is het aangeraden om direct contact op te nemen met de huisdokter omdat dit ook een symptoom is van longkanker.

Longontsteking

Een longontsteking is één van de meest voorkomende oorzaken van stekende pijn aan de longen. De meeste longontstekingen worden veroorzaakt door een bacteriële infectie. In de meeste gevallen genezen (gezonde) volwassenen binnen 2 tot 3 weken van een longontsteking, mits behulp van efficiënte antibiotica. Toch dient men voorzichtig om te gaan met een longontsteking. Vooral bij ouderen en jonge kinderen kan een longontsteking fataal zijn.

De meest voorkomende symptomen van een longontsteking zijn:
  • Stekende pijn aan de longen
  • Pijn in de borst
  • Hoesten met daarbij het ophoesten van groene tot gele slijmen. In sommige gevallen kan er bloed in het slijm aanwezig zijn
  • Hoofdpijn
  • Koorts
  • Kortademigheid
  • Moeizame ademhaling

Bronchitis

Bronchitis is een ontsteking van de luchtwegen die kan voorkomen in twee varianten: chronische en acute bronchitis. Acute bronchitis treedt in de meeste gevallen op na een verkoudheid of griep. Mensen die lijden aan een chronische bronchitis hebben vaak last van hoesten en ophoestende slijmen. Bij deze mensen treedt er vaak een ontsteking of infectie op die ervoor zorgen dat de ademhalingsproblemen nog verergeren.

Bronchitis wordt veroorzaakt door virussen, bacteriën of allergische reacties op bepaalde producten. Daarbuiten kan roken ook leiden tot bronchitis. Eén van de symptomen van bronchitis is pijn in de longstreek. Deze pijn wordt vaak veroorzaakt door overmatig hoestgedrag.

Longvliesontsteking (pleuritis)

Een longvliesontsteking of borstvliesontsteking gaat vaak gepaard met pijn in zowel de borst als de bovenrug. Een longvliesontsteking is een ontsteking van de twee buitenste longvliezen. Dit kan zomaar ontstaan door een virale of bacteriële infectie, maar komt in de meeste gevallen door andere aanwezige longproblemen. Deze problemen kunnen ziektes zijn zoals een griep of een verkoudheid, maar in sommige gevallen ontstaat een longvliesontsteking door longkanker.

Symptomen van een longvliesontsteking zijn:
  • Stekende pijn in de borst
  • Stekende pijn in de schouderbladen
  • Kortademigheid
  • Hoesten
  • Koorts

Mensen die last hebben van deze symptomen worden aangeraden om spoedig contact op te nemen met hun huisdokter. Wanneer een bacteriële infectie de oorzaak is van het probleem, dan wordt de patiënt behandeld met efficiënte antibiotica. Spreekt men van een virus, dan zijn virusremmers beter op hun plaats.

Longembolie

Een longembolie ontstaat doordat het bloed dat langs een longslagader gaat niet of maar gedeeltelijk van de juiste hoeveelheid zuurstof kan worden voorzien. Een embolie bestaat in de meeste gevallen uit een bloedklonter die ervoor zorgt dat de bloedtoevoer naar de longen onderbroken wordt. Echter kan een embolie in uiterst zeldzame gevallen uit iets anders bestaan, bijvoorbeeld lucht. Mensen met een longembolie vertonen volgende symptomen:
  • Kortademigheid
  • Snellere ademhaling
  • Benauwdheid
  • Verhoogde hartslag
  • Pijn op de borst maar soms ook in de bovenrug

Astma

In sommige gevallen kan pijn in de longstreek te wijten zijn aan astma. Astma is een chronische ziekte die gekenmerkt wordt door een ontsteking van de luchtwegen. Mensen met astma vertonen verscheidene terugkerende symptomen zoals kortademigheid, benauwdheid, hoesten of een piepende ademhaling. In sommige gevallen gaan astma-aanvallen gepaard met pijn in de borst en in zeldzame gevallen ook in de bovenrug.

Klaplong

In de meeste gevallen ontstaat een klaplong door een ongeval of bij een operatie, maar in zeldzame gevallen kan een klaplong ook ontstaan zonder een aantoonbare oorzaak. Men spreekt dan over een spontane klaplong. Een klaplong heeft als gevolg dat men moeilijker kan ademhalen en daardoor steeds het gevoel heeft dat er te weinig zuurstof in het bloed zit. In de meeste gevallen gaat een klaplong gepaard met een stekende pijn in de borst, maar deze pijn kan zich verder verplaatsen naar de bovenrug.

Andere symptomen van een klaplong zijn:
  • Pijn in de armen en de schouders
  • Diep ademhalen en hoesten is pijnlijk

Het syndroom van Tietze

Het syndroom van Tietze is een aandoening waarbij de spieren die het borstbeen en de ribben verbinden, ontstoken zijn. In de meeste gevallen gaat dit gepaard met pijn in de borststreek, maar in sommige gevallen kan de pijn zich verspreiden naar de longstreek. Deze onschuldige aandoening is vaak op te merken wanneer men pijn heeft als men druk op de borst uitoefent. Het syndroom van Tietze kan behandeld worden met de juiste pijnstillers.

Roken

Ook roken kan een oorzaak zijn van pijn in de longstreek. De grootste oorzaak hiervan is de teer die in de longen terechtkomt wanneer men een sigaret of sigaar rookt. Deze pijn gaat meestal gepaard met overmatig hoestgedrag. Dit wordt veroorzaakt door de reactie van ons lichaam op de teer die in de longen en de luchtwegen aanwezig is. Door te hoesten probeert ons lichaam de teer te verwijderen uit de longen, maar dit kan ook de oorzaak zijn van pijn in de longstreek. Overmatig hoesten overbelast namelijk de spieren die gelegen zijn rondom de longen.

Longkanker

In sommige gevallen wordt de pijn in de bovenrug veroorzaakt door de aanwezigheid van een tumor in de longen. Echter gaat deze pijn vaak gepaard met andere symptomen en komt de pijn in de bovenrug pas in een later stadium. In een eerste stadium is de tumor nog te klein om te waarnemen. Pas in een later stadium treden er klachten op.

De klachten die men in een eerste stadium kan herkennen zijn:
  • Aanhoudende vermoeidheid
  • Verminderde eetlust
  • Onverklaarbaar gewichtsverlies

In een volgend stadium ontstaan er andere klachten zoals:
  • Pijn ter hoogte van de borstkas
  • Pijn in de bovenrug
  • Heesheid die men niet kan verklaren
  • Hormonale of bloedstoornissen
  • Ontsteking van de luchtwegen
  • Veel hoesten
  • Veel slijm ophoesten. Dit slijm kan bloed bevatten

Doordat de symptomen van longkanker bij vele andere ziektes kunnen voorkomen, wordt longkanker meestal pas in een later stadium ontdekt bij gezonde mensen. Risicopersonen (ouderen of mensen met een zwak immuunsysteem) hebben sneller de neiging om contact op te nemen met hun huisdokter waardoor longkanker bij deze personen in de meeste gevallen sneller ontdekt wordt dan bij jonge en gezonde volwassenen. In tegenstelling tot deze personen, wordt longkanker bij rokers vaak pas in een vergevorderd stadium ontdekt. Dit komt voornamelijk doordat verschillende symptomen zoals veel hoesten, het aanmaken van veel slijmen of pijn aan de longen en keel vaak voorkomen bij rokers zonder dat er een bepaalde ziekte of aandoening aanwezig is.
© 2016 - 2018 Nonstopmuzik, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Borstvliesontsteking: Oorzaken, symptomen en behandelingBij borstvliesontsteking ofwel pleuritis raakt het borstvlies net buiten de longen ontstoken. Dit kan gebeuren door een…
Pijn met ademenPijn met ademenPijn tijdens het ademhalen kan verschillende oorzaken hebben. Vaak is de pijn voelbaar tijdens een diepe ademhaling en h…
Klaplong: symptomen, behandeling en herstel (pneumothorax)Klaplong: symptomen, behandeling en herstel (pneumothorax)Klaplong symptomen en behandeling. Een klaplong ontstaat door een ophoping van lucht in de pleuraholte, dat is de ruimte…
Klaplong oorzaken, symptomen en behandelingEen klaplong wordt ook wel pneumothorax genoemd. een klaplong kan veroorzaakt worden door een verwonding. Ook kan een kl…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Astma
  • http://www.webmd.com/lung/lung-diseases-overview

Reageer op het artikel "Pijn aan de longen: wat zijn de oorzaken?"

Infoteur: Nonstopmuzik
Gepubliceerd: 19-04-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!