InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Borstverkleining: voorbereiding op de operatie

Borstverkleining: voorbereiding op de operatie

Een borstverkleining is een ingreep die onder narcose plaatsvindt. Het is dus een operatie waar je je op voor moet bereiden. Zo moet je bijvoorbeeld nuchter op de operatiekamer verschijnen. De meeste ziekenhuizen of privéklinieken geven adviezen mee ter voorbereiding op de operatie. Een overzicht.

Tas met persoonlijke spullen

Bij een borstverkleining verblijf je altijd één nachtje in het ziekenhuis of de kliniek. Bij complicaties kan dit soms langer duren. Meestal mag je naar huis als de drains (om vocht en bloed af te voeren) veilig verwijderd kunnen worden. Zorg dus voor een tasje met persoonlijke spullen zoals pyama's, makkelijke zittende kleding en een toilettas. Leesvoer en wat muziek zorgen voor een prettige afleiding, neem dit vooral ook mee.

Nuchter zijn

Bij elke operatie onder narcose is het van groot belang dat je nuchter bent. Word je 's morgens vroeg geopereerd? Dan mag je vaak vanaf 00.00 uur 's nachts niet meer eten of drinken. Als je 's middags wordt geopereerd mag je vanaf 's morgens 6.00 uur meestal niets meer nuttigen. Het is belangrijk om nuchter te zijn zodat je niet gaat braken tijdens de operatie. De anesthesist of verpleegkundige informeert je hier van te voren uitgebreid over.

Niet roken bij borstverkleining

Roken is altijd slecht voor de gezondheid. In de periode rondom de borstverkleinende operatie wordt aangeraden helemaal niet te roken. Enerzijds omdat hoesten slecht is voor druk op de borst (en erg pijnlijk). Anderzijds is de doorbloeding van rokers slechter. En deze doorbloeding is juist van groot belang voor een goede wondgenezing na de borstverkleining.

Kleding en persoonlijke bezittingen tijdens de operatie

Vlak voor de operatie komt de plastisch chirurg om het gebied van de borsten af te tekenen. Hierna krijg je van de verpleegkundige een speciaal operatiehemd. Het is verplicht dit operatiehemd tijdens de operatie te dragen. Na de operatie worden de borsten ingetaped en kun je gemakkelijk zittende kleding aan.

Tijdens de borstverkleinende operatie mag je het volgende niet dragen
  • horloge
  • ringen
  • armbanden
  • piercings
  • make-up
  • nagellak
  • (gekleurde) kunstnagels

Een bril, contactlenzen, hoortoestellen of eventuele gebitsprotheses worden op de verpleegafdeling achtergelaten. Als je één van deze dingen echt nodig hebt kun je dit van te voren met de verpleegkundige bespreken.

Operatiekamer

Vlak voor de operatie krijg je van de verpleegkundige pijnstillers en soms kalmeringstabletjes om wat rustiger en slaperiger te worden. Je hoeft dit zelf niet mee te nemen naar het ziekenhuis. Als alle voorbereidingen zijn getroffen wordt je naar de voorbereidingsruimte van de operatieafdeling gebracht. Kort hierna ga je naar de operatiekamer waar de borstverkleining plaatsvindt.
© 2011 - 2019 Schoontje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.asz.nl
  • www.borstenforum.nl

Reageer op het artikel "Borstverkleining: voorbereiding op de operatie"

Infoteur: Schoontje
Laatste update: 25-09-2013
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!