InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Plastische chirurgie - Borstverkleining (mammoplastie)

Plastische chirurgie - Borstverkleining (mammoplastie)

Te zware borsten kunnen zowel lichamelijk als psychisch hinderlijk zijn. Ze kunnen nek- en rugklachten geven of gewoon lelijk zijn. Een borstverkleining of mammoplastie (ook mammareductie genaamd) kan hier een oplossing bieden.

Voor wie is borstverkleining of mammoplastie?

Voor iedereen die een cupmaatje minder wilt. De borsten moeten wel volgroeid zijn, maar een operatie is mogelijk tot op hoge leeftijd. Houdt er ook rekening mee dat met een mammoplastie ook melkklierweefsel verdwijnt, dus het is niet zeker dat u ook nog borstvoeding zal kunnen geven.

Hoe verloopt een borstverkleining?

De operatie duurt twee à drie uur. Een chirurg maakt een incisie van de tepelhof naar de borstplooi en soms ook in de borstplooi zelf. Vet- en huidweefsel worden verwijderd en daarna zet de chirurg de tepel en de tepelhof op natuurlijke wijze vast. In de meeste gevallen blijft de tepel verbonden met de zenuwbanen en de bloedvaten. Alleen als uw borsten bijzonder groot zijn, kan het voorkomen dat tepel en tepelhof nadien minder gevoelig zijn.

Verdoving

Een borstverkleining gebeurt altijd onder volledige narcose. In dat geval blijft u twee dagen in het ziekenhuis. Enkel een beperkte borst- of tepellift is mogelijk onder plaatselijke verdoving.

Nazorg

De eerste dagen zijn uw borsten met verband omwikkeld. De pijn is uit te houden en er zijn zelden pijnstillers nodig. Het verband en de drains worden na enkele dagen verwijderd. Vanaf dat moment moet u een sport-bh dragen (liefst met een sluiting vooraan) totdat zwellingen en blauwe plekken verdwenen zijn. Het is mogelijk dat uw borsten door de zwelling een gevoelig zijn. Dit kan zelfs enkele maanden tot een jaar duren. Na één week mag u opnieuw gaan werken. U mag echter een maand lang geen zware dingen tillen.

Om het genezingsproces te bevorderen, kunt u een multivitaminepreparaat slikken. Roken en het nemen van aspirines en andere bloedverdunnende medicijnen is ten sterkste af te raden. Hoe u de genezing van littekens sneller kunt laten verlopen, leert u in Littekens Vervagen en Verwijderen.

Risico’s en complicaties

Borstverkleining is een lichte operatie. Er zijn zelden risico’s en complicaties. Mogelijke, maar zelden voorkomende problemen zijn:

  • Nabloedingen
  • Infecties
  • Afsterven van huid, tepel of vet
  • Littekenvorming
  • Gevoelloosheid van tepels en tepelhof
  • Niet meer kunnen geven van borstvoeding

Er zou geen verhoogd risico op borstkanker bestaan.

Prijs

Tussen 2600 en 4000 euro.

Gerelateerde artikelen

Schoonheidsgeheimen: Spectaculaire oplossingen voor de meest courante schoonheidsproblemen (cellulitis, striae, kalknagels, haarproblemen, etc)

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Plastische chirurgie - Borstverkleining (mammoplastie)"

Infoteur: Avalon
Laatste update: 12-08-2008
Subrubriek: Beauty
Special: Plastische chirurgie
Schrijf mee!