InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Uitneembaar kunstgebit, nog altijd een goede keuze?

Uitneembaar kunstgebit, nog altijd een goede keuze?

Uitneembaar kunstgebit, nog altijd een goede keuze? Hoe meer tanden ontbreken, hoe groter de kans dat mensen een uitneembare prothese of kunstgebit dragen, vooral op oudere leeftijd. Tegenwoordig worden volledige en gedeeltelijke prothesen vaak gecombineerd met implantatietechnieken. Daarbij geldt: hoe ingewikkelder de gekozen methode, hoe duurder de prothese.

Toestand kaakbot en nog aanwezige tanden belangrijk

Vandaag de dag zijn er veel verschillende manieren om ontbrekende tanden te vervangen. Welke oplossing voor mensen het meest bruikbaar is en wat het precies kost, hangt sterk af van de individuele situatie. Een belangrijke rol speelt de toestand van het tandvlees, het kaakbot en de nog aanwezige tanden. Een overzicht van de belangrijkste methoden met voor- en nadelen vindt u in deze bijdrage.

Vaste of uitneembare kunsttanden?

Bij de keuze van kunsttanden is er altijd weer de hamvraag: moeten ze vastzitten of uitneembaar zijn? Welnu, moet er slechts een enkele tand vervangen worden, dan gaat tegenwoordig de voorkeur uit naar een vaste tand: een vervangende tand van kunststof, komt op een metalen tand van titanium, die in het kaakbot wordt geïmplanteerd. Ontbreken daarentegen veel of alle tanden, dan kunnen de vervangende tanden zowel vast als uitneembaar zijn. Wie een kleiner budget heeft of bang is voor een chirurgische ingreep, kiest liever een uitneembare prothese.

Wat je moet weten als je aan nieuwe tanden toe bent

Wie voor de keuze staat om zijn eigen tanden te vervangen, moet eerst antwoord zien te krijgen op de volgende vragen:
  • hoeveel geld kan en wil ik investeren in het gebit?
  • wat stoort me het meest aan mijn huidige situatie? Wat moet er in ieder geval verbeteren?
  • heb ik angst voor een operatie of volledige narcose? (Speelt mogelijk mee bij de keuze voor implantaten);
  • ken ik de voor- en nadelen van de verschillende oplossingen wel goed genoeg?
  • kan ik mijn tanden straks nog zelf poetsen of heb ik hulp nodig? (langdurige zorg pleit vaak voor een uitneembaar kunstgebit).

Uitneembare prothesen: waarop moet je letten?

Aandachtspunten bij een volledige uitneembare prothese kunnen onder meer zijn:
  • houdt een klassieke prothese wel goed genoeg in de mond en op het resterend kaakbot? Of is het aan te bevelen om bevestigingselementen te implanteren, vooral voor een betere bevestiging in de onderkaak?
  • moet het gehemelte absoluut vrij worden gehouden? Van belang als een plaat van kunststof bij uitneembare prothesen als storend wordt ervaren;
  • mogen eventuele bevestigingspunten zichtbaar zijn? Moet een partiële prothese om esthetische redenen wel absoluut onzichtbaar worden aangebracht? (Mogelijke oplossing: telescoopbevestiging)

Wanneer heb je te weinig eigen tanden?

Als zich de vraag aandient of je al dan niet aan kunsttanden toe bent, is de cruciale vraag: vanaf wanneer heb je te weinig eigen tanden? Tandbederf, ontstoken tandvlees en degeneratie van het kaakbot, het kunnen allemaal redenen zijn dat tanden op een gegeven moment uitvallen of moeten worden getrokken. Vooral degenen die chronische tandvleesontsteking (gingivitis of parodontitis) niet de baas kunnen worden, moeten al op middelbare leeftijd rekening houden met de eerste verliezen. En roken of bepaalde medische behandelingen (bijvoorbeeld chemotherapie) kunnen het tandvlees ook aanzienlijke schade toebrengen.

Als kauwen een probleem wordt

De kauwfunctie wordt als onvoldoende beschouwd als van de 28 tanden (met uitzondering van verstandskiezen) er meer dan acht ontbreken. Elk kwadrant (rij tanden boven en onder vanuit het centrum gezien naar achteren) zou ten minste vijf tanden moeten bevatten. En vrouwen zullen in de praktijk eerder aan kunsttanden toe zijn want het is een feit dat vrouwen slechtere tanden dan mannen hebben.
Gerelateerde artikelen
Implantaten gebit, hoe worden ze geplaatst?Implantaten gebit, hoe worden ze geplaatst?Implantaten geven u een mooi gebit maar het is geen los kunstgebit. De implantaten worden in de kaak aangebracht met een…
Borstvergroting: de behandelingBij een borstvergroting wordt de vorm van de (vrouwelijke) borsten aangepast, gewoonlijk met behulp van siliconen-implan…
Uw tandarts zorgt voor een mooier gebitUw tandarts zorgt voor een mooier gebitHet kan heel vervelend voor u zijn wanneer u iets aan uw gebit moet laten doen. Soms is het zelfs noodzakelijk dat alle…
Implantaten vervangen natuurlijke tanden en kiezen het bestImplantaten vervangen natuurlijke tanden en kiezen het bestImplantaten: Het is nog niet zo lang geleden dat mensen als ze problemen hadden met tanden en kiezen dan maar hun hele g…
Het klikgebit: een beter soort kunstgebitHet klikgebit: een beter soort kunstgebitEen kunstgebit is een soort schrikbeeld: zo'n setje tanden wat 's nachts in een glaasje water op het nachtkastje staat.…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Uitneembaar kunstgebit, nog altijd een goede keuze?"

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 04-10-2014
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!