InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Je hoofd scheren met een Tondeuse. Tips & Tricks

Je hoofd scheren met een Tondeuse. Tips & Tricks

Voor het scheren

Je hebt voor het scheren enkele dingen nodig die ik hier zal opsommen. Vaak kan je een pakket kopen waarin al deze dingen zitten inbegrepen.
  1. Een Tondeuse.
  2. Verschillende opzet-stukjes naar gewenste maat van het haar.
  3. Een schaar, om lange haren af te knippen.
  4. Een kam op te assisteren bij het knippen.
  5. Een borsteltje, om de korte haren weg te borstelen.
  6. Bij de eerste keren een ervaren assistent die je kan helpen bij de moeilijkere hoeken.
  7. Twee spiegels, zodat je ook de achterkant van je haar kan zien.
  8. Scheerolie is handig maar gebruik ik zelf zelden.

Kies ook voor het scheren wat je gewenste haarlengte is. Voor voorbeelden kan je op het internet zoeken. Vervolgens zet je het juiste opzetstukje op de tondeuse. Een redelijke tondeuse is al voor 10 euro te koop bij de media-markt. Duurdere zijn echter vaak wel beter, zie zelf voor de prijs/kwaliteit verhoudingen. Zorg ook dat je zo min mogelijk kleren aan hebt en een stofzuiger in de buurt alvorens het scheren.

Het Scheren, De bewegingen

Allereerst begin je met vanaf je voorhoofd, het begin van de haargrens te pakken en het scheerapparaat helemaal door naar achter te laten lopen, doe dit langzaam en houdt de tondeuse ten alle tijden recht zodat de haartjes gelijkmatig afgesneden worden. Het kernwoord voor het scheren is geduld, herhaal het zelfde stuk meerdere keren en neem de tijd, plan het niet tussen twee afspraken in. Hierna doe je de zijkanten, de stukken naast je oor. Hierbij moet je meer schuin insteken en vanaf drie hoeken scheren. Eerst schuin vanaf je bakkenbaarden, herhaal dit enige keren. Daarna horizontaal vanaf je gezicht en vervolgens verticaal vanaf je oor, klap hierbij je oor even dubbel. Vergeet niet om de tondeuse helemaal door te halen, zover je kan, voor maximaal effect. Ook hier moet je niet vergeten de tondeuse plat op het hoofd te houden.
Ten slotte doe je de achterkant. Begin helemaal onderaan bij de haargrens in je nek en trek de tondeuse door naar de haargrens op je voorhoofd. Hiervoor is wat conditie en kracht benodigd omdat, vooral bij goedkopere scheerapparaten, dit een hele tijd kan duren. Streef echter naar perfectie en ga zo lang door tot je tevreden bent. Sommige nekharen blijven lang, deze kan je eventueel afscheren/bijwerken met een lager standje. Laat iemand anders dit bij voorkeur doen omdat je zelf niet goed in je nek kan kijken.

Content? Werk de laatste stukjes af en klaar is je kapsel. Als je er echt niet uit komt, schakel iemand anders in of doe een pet op en sprint naar de dichst bijzijnde kapper!

Na het scheren

Pak zo snel mogelijk een stofzuiger en zuig alle haartjes weg van de grond. Neem vervolgens een hele lange douche en gebruik veel shampoo en douchegel om de haartjes optimaal van je lichaam te verwijderen. Voor de achterkant van je hals kan je herstellende of anti irritatie creme of douchegel gebruiken. Vervolgens moet je even de tondeuse schoonmaken met stromend water. Kijk voor je dit alles doet of je kapsel wel echt in orde is, werk het anders nog bij.
© 2011 - 2019 Sveneras, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Je hoofd scheren met een Tondeuse. Tips & Tricks"

Reactie

Johan, 09-09-2014 20:37 #1
En voor je de tondeuse met water gaat afspoelen lees even de gebruikshandleiding of hij tegen water kan :)
Droog schoonmaken! Met een doek en daarna met een borsteltje de haren uit de kop verwijderen dan zit je altijd goed.
Bedankt voor de uitleg.
Grtn

Infoteur: Sveneras
Laatste update: 18-02-2013
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!