InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Verzorging van het melkgebit is in veel gevallen erg slecht

Verzorging van het melkgebit is in veel gevallen erg slecht

Verzorging van het melkgebit is in veel gevallen erg slecht Ouders van nu hebben over het algemeen zelf gave kiezen en tanden. Zij zijn opgevoed door hún ouders met toezicht op tanden poetsen en snoepgedrag. Omdat een deel van deze ouders geen ervaring met een slecht gebit heeft, gaat het minder snel met de kinderen naar de tandarts. Het is geen uitzondering meer dat in ons land kinderen van 5 of 6 jaar tien gaatjes hebben, De kinderen snoepen te veel en poetsen te weinig en slecht. Zuren zijn de grote veroorzakers van gaatjes in het gebit. Voeding met calcium of fosfaten als kaas en melk schakelen die schadelijke zuren uit. Frisdranken en fruitsappen veroorzaken tanderosie waardoor het tandglazuur wordt weggevreten. Op het melkgebit moet men extra zuinig zijn, omdat daaronder blijvende tanden kunnen zitten. De keuze van tandpasta en tandenborstel is erg belangrijk. Rond het twaalfde jaar zijn de tanden en kiezen het meest kwetsbaar voor gaatjes.

Het kindergebit is zeer slecht

Het is geen uitzondering meer dat in ons land kinderen van 5 of 6 jaar tien gaatjes in het gebit hebben. Een aantal jaren geleden was dit nauwelijks denkbaar. Toen ging het goed met het melkgebit.

Veel snoepen slecht poetsen

Ouders van nu hebben over het algemeen zelf gave kiezen en tanden. Zij zijn opgevoed door hún ouders met streng toezicht op tanden poetsen en snoepgedrag. Omdat zijzelf geen ervaring hebben met een slecht gebit, gaan zij minder snel met hun kinderen naar een tandarts. Maar de kinderen snoepen te veel en poetsen te weinig en slecht. Daarbij komt dat tegenwoordig in ontzettend veel producten suikers zijn verwerkt.

Kinderen mogen vaak kiezen wat te eten

Een andere oorzaak is dat de huidige generatie ouders op democratische manier kinderen laten beslissen wat zij willen eten en drinken. Kinderen kiezen dan voor een zoete smaak en veel ouders geven hen zonder tegenwerking hun zin. Veel jonge kinderen krijgen daarnaast op verschillende momenten van de dag ook nog eens een zuigfles met een drankje er in. Het is zelfs niet uitzonderlijk dat een gevuld flesje mee naar bed gaat. Er zijn gevallen bekend dat kinderen wel hun tanden poetsen, maar uitgebreid spoelen met cola.

Tanderosie, zoet, zuur en gaatjes in het gebit

Door de vele zoete tussendoortjes en de gewoonte om op ieder moment te kunnen drinken kan de mond niet herstellen van het vele zoet en zuur dat hij heeft binnengekregen. Om alle zuren te kunnen neutraliseren heeft het speeksel in de mond ruim twee uur nodig. Zuren zijn de grote veroorzakers van gaatjes in het gebit. In onze mond zitten bacteriën die meteen reageren op het zoet wat er binnenkomt. Door deze 'aanvallen' komen zuren vrij. Frisdranken en fruitsappen zorgen voor een ander catastrofaal effect. Zij kunnen namelijk voor tanderosie zorgen waardoor het tandglazuur als het ware wordt weggevreten. Tandglazuur dat weg is komt nooit meer terug.

Maatregelen om een slecht gebit te voorkomen

  • Allereerst moeten ouders weten dat een melkgebit niet mag worden onderschat.
  • Men gaat er vaak van uit dat na het melkgebit alles wel in orde komt. Maar juist dat idee is verkeerd. Op het melkgebit moet men juist zuinig zijn, omdat daaronder blijvende tanden kunnen zitten.
  • Vanaf twee jaar twee maal per jaar met het kind naar de tandarts.
  • Voor de kinderen zit tandheelkunde in het basispakket van de zorgverzekeraars.
  • Poetsen volgens de 3B's methode:
  • Binnenkant, Buitenkant,Bovenop.
  • Minimaal twee keer per dag tanden poetsen.
  • Ouders moeten daarbij een keer het gebit van het kind napoetsen, omdat de motoriek nog onvoldoende ontwikkeld is om zelf goed te poetsen.
  • Tandpasta gebruiken met een lage schuurwaarde,
  • omdat bij de nieuwe blijvende tanden de glazuurlaag nog niet volledig is gehard.
  • Een soft of mediumtandenbortel gebruiken.

Verzorging van het melkgebit

  • Geef zoetigheid meteen na de maaltijd. In plaats van een kind de hele dag door te laten eten is het veel verstandiger om in één keer meerdere dingen na elkaar te laten eten.
  • Belonen.Geef in plaats van zoetigheid iets anders als beloning.
  • Melk of een blokje kaas. Voeding, die rijk is aan calcium of fosfaten, schakelen de zuren als het ware uit. Kaas en melk zijn daar voorbeelden van. Dus geef wat melk te drinken of laat ze een stukje kaas eten.

Wisselen van het melkgebit:

Het wisselen van het gebit gaat volgens een bepaald patroon.
  • De meeste kinderen wisselen hun tanden vanaf het zesde jaar.
  • Rond het twaalfde jaar breken blijvende kiezen door.
  • In die periode zijn de tanden en kiezen het meest kwetsbaar voor het ontstaan van gaatjes.
© 2009 - 2019 Henbro, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Tanden poetsen en het gebit bij kinderenTanden poetsen en het gebit bij kinderenTanden poetsen is enorm belangrijk voor een sterk en gezond gebit. Het ritueel begint zodra het eerste tandje doorkomt e…
Gaatjes (cariës) voorkomenCariës, ook wel “gaatjes” of “tandbederf” genoemd, is een proces waarbij het tandglazuur oplost. Hoe kun je voorkomen da…
Melkgebit wisselen: pijn verzachtenWanneer je kind tandjes krijgt dan doet dat pijn. Ook bij het wisselen van het melkgebit kan het kind pijn hebben. Als j…
Verzorging van het melkgebitVerzorging van het melkgebitUit onderzoek blijkt dat 50% van alle vijfjarigen gaatjes heeft. Dat dit geen kwaad zou kunnen is een fabeltje, want gaa…
Gebitsverzorging voor jonge kinderen met Elmex tandpastaGebitsverzorging voor jonge kinderen met Elmex tandpastaAls je kind de eerste tandjes gaat krijgen dan kan dit gepaard gaan met huilen en ongemak. Veel moeders denken dan aan d…
Bronnen en referenties
  • De Gelderlander

Reageer op het artikel "Verzorging van het melkgebit is in veel gevallen erg slecht"

Reactie

Hanneke, 01-12-2011 22:29 #1
Ik vraag me af waarop de eerste alinea is gebaseerd, maar zeker niet op een normaal gezin. Het enige wat wellicht als een feit kan worden genoemd is dat is veel producten tegenwoordig suikers zitten. Verder een compleet uit het verband gerukt verhaaltje…

Infoteur: Henbro
Laatste update: 13-09-2016
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!