InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Tanden poetsen en het gebit bij kinderen

Tanden poetsen en het gebit bij kinderen

Tanden poetsen en het gebit bij kinderen Tanden poetsen is enorm belangrijk voor een sterk en gezond gebit. Het ritueel begint zodra het eerste tandje doorkomt en zal de rest van je leven herhaald worden. Daarom is het belangrijk dat je als ouder je kinderen leert hoe ze goed kunnen poetsen. Ook al hebben kleine kinderen nog een melkgebit, eventuele gaatjes in tanden of kiezen kunnen leiden tot problemen met het blijvende gebit

Eerste tandjes

De eerste tandjes komen door als je baby tussen de zes en tien maanden oud is. Vanaf dat moment moet je gaan tanden poetsen, omdat er anders gaatjes kunnen ontstaan. Je kunt hiervoor het beste een gewone tandenborstel gebruiken met de zachtst mogelijke haren. Eén keer per dag poetsen, voor het slapen gaan, is nu nog voldoende.

Melkgebit

Twee keer per dag poetsen doe je als je kind twee jaar oud is. Meestal is het melkgebit compleet als kinderen drie jaar oud zijn. Goed poetsen is belangrijk omdat gaatjes in het melkgebit ook problemen kunnen opleveren voor het blijvende gebit. Poets minimaal twee minuten lang per keer.

Fluoride

Fluoride is ook voor jonge kinderen belangrijk, omdat het helpt gaatjes voorkomen. Kindertandpasta bevat vaak een aangepast fluoridegehalte, omdat kinderen vaker tandpasta doorslikken in plaats van uitspugen.

Kiezen

Blijvende kiezen komen voor het eerst door als kinderen tussen de vijf en zeven jaar oud zijn. Omdat een kiezen diepe groeven hebben, moeten deze extra goed schoongemaakt worden. Het blijvende gebit is in de eerste jaren extra kwetsbaar, omdat het nog harder moet worden.

Elektrische tandenborstel

Als je een elektrische tandenborstel hebt, is het eenvoudig om te zien wanneer de twee minuten voorbij zijn. Daarnaast vinden kinderen het vaak leuk om elektrisch te poetsen en wordt het gebit, mits alle tanden gepoetst worden, schoner. Er zijn speciale elektrische tandenborstels voor kinderen, die zijn iets kleiner en daardoor makkelijker vast te houden. De borsteltjes zijn vaak zachter.

Flossen

Behalve poetsen kun je je kinderen aanleren ook te flossen en tandenstokers te gebruiken. Bij veertien jaar is het gebit meestal compleet.

Leuker

Hoe maak je tandenpoetsen leuk voor kleine kinderen? Philips heeft een app uitgebracht die poetsen voor kinderen leuker moet maken. De Brush Busters-app herkent de Sonicare-tandenborstel. In de app poetsen kinderen het gebit van verschillende karakters schoon. Met elke poetsbeurt redt het kind een tand en spaart het kind voor speciale beloningen die ouders in de app kunnen toevoegen.

Aangezien het wat ver gaat om speciaal deze tandenborstel te kopen, zijn er natuurlijk ook nog andere en goedkopere opties om tandenpoetsen leuk te maken. Een speciale kindertandenborstel of glittertandpasta doet ook wonderen. Aan de andere kant moet een kind natuurlijk ook gewoon leren dat niet alles altijd leuk is.
© 2008 - 2018 Jour, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Goed tanden poetsenGoed tanden poetsen"Je moet je tanden wel goed poetsen hoor" is een zin die velen erg bekend in de oren zal klinken. Je tanden goed poetsen…
Elektrische tandenborstel: voordelenElektrische tandenborstel: voordelenPoetsen met een elektrische tandenborstel heeft veel voordelen. Eén voordeel is dat elektrisch poetsen tandplak effectie…
Poets je tandenPoets je tandenHet poetsen van tanden en kiezen is een dagelijks ritueel wat niet verwaarloosd mag worden. Wie dagelijks goed zijn tand…
Tandenpoetsen bij kinderenTandenpoetsen bij kinderenTandenpoetsen bij kinderen. Het is belangrijk om bij kinderen regelmatig hun tanden te poetsen. Maar wanneer begin je nu…
Verzorging van het melkgebit is in veel gevallen erg slechtVerzorging van het melkgebit is in veel gevallen erg slechtOuders van nu hebben over het algemeen zelf gave kiezen en tanden. Zij zijn opgevoed door hún ouders met toezicht op tan…
Bronnen en referenties
  • Diverse artikelen

Reageer op het artikel "Tanden poetsen en het gebit bij kinderen"

Reactie

Victorho, 05-03-2008 18:08 #1
Je schrijft: "Goed poetsen is belangrijk omdat gaatjes in het melkgebit ook problemen kunnen opleveren voor het blijvende gebit."
Ik ben erg benieuwd naar deze problemen!

Infoteur: Jour
Laatste update: 25-11-2015
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!