InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Poets je tanden

Poets je tanden

Poets je tanden Het poetsen van tanden en kiezen is een dagelijks ritueel wat niet verwaarloosd mag worden. Wie dagelijks goed zijn tanden poetst, heeft namelijk veel langer plezier van een gezond en sterk gebit.

Waarom je tanden poetsen?

Het is belangrijk om je tanden goed te poetsen. Het wordt ons al van jongs af aan geleerd. Maar waarom is dit zo belangrijk, want dieren poetsen hun tanden toch ook niet? Ten eerste leeft de mens veel langer dan vroeger. Dus moeten de tanden ook langer mee. Daarbij eten wij bewerkt voedsel met daarin onder andere kleurstoffen en suikers. En dat is niet bevorderlijk voor het gebit. Onze huidige levenswijze zorgt er dus voor dat we beter voor het gebit moeten zorgen dan dieren.

Tandenborstel

Tanden poetsen doe je met een tandenborstel. Dat klinkt vrij logisch. Maar welke tandenborstel gebruik je dan? Uit onderzoek die tandartsen hebben gedaan, is gebleken dat de elektrische tandenborstel het beste werkt. Deze maakt zeer snelle bewegingen en is daardoor het meest effectief. De gewone handtandenborstel is wat lastiger om mee te poetsen, het vergt namelijk veel meer precisie. Maar wie het goed doet, zal ook een goed gebit hebben of houden.

Manier van poetsen

De meeste mensen poetsen letterlijk hun tanden. Niks mis mee, maar vergeet vooral het tandvleesrandje niet. Zet de borstel in een hoek van 45 graden, zodat de haartjes van de borstel net onder het tandvleesrandje kunnen komen, en poets dat gebied goed. Let op dat je hier niet te hard poetst: het tandvlees kan dan namelijk beschadigen en op deze manier kan je zelfs je tandvlees weg poetsen.

Tanden en kiezen moeten ook gepoetst worden, en ook het kauwvlak van de kiezen. Vergeet deze niet want gaatjes zijn snel ontstaan. Houdt minimaal 2 minuten aan voor een poetsbeurt, en minimaal tweemaal per dag. Eet of drink een half uur van te voren zo min mogelijk en vermijd vooral frisdranken en fruit of vruchtendranken.

Flossen en tandenstokers

Om tussen de tanden ook goed schoon te maken, kan men tandenstokers of flosdraad gebruiken. Zorg dat vooral het gebied tegen het tandvlees aan schoon is. Gebruik altijd de juiste dikte flosdraad en tandenstokers. Hoe meer ruimte er tussen de tanden en kiezen zit, hoe dikker de tandenstoker of flosdraad moet zijn. Je tandarts ziet precies welke maat jij nodig hebt.

Bloedend tandvlees tijdens het poetsen

Wanneer het tandvlees begint te bloeden tijdens het poetsen, is dit een teken dat er een ontsteking zit. Het bloeden is dan juist goed: het geeft aan dat je op de juiste plek poetst. Houdt dit gebied een tijdje zeer goed bij met poetsen en flossen. Na verloop van tijd zal het bloeden ophouden als teken dat de ontsteking verdwenen is. Blijft het desondanks toch bloeden, ga dan even langs je tandarts of mondhygiëniste.

Een andere oorzaak voor bloedend tandvlees is het te hard poetsen. Het tandvlees is beschadigd en dit geeft een bloeding. Vaak zie je ook een soort van snijwondje. Poets het gebied voortaan zachter. De wond geneest vanzelf weer.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Poets je tanden"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 07-04-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!