InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Tandenpoetsen bij kinderen

Tandenpoetsen bij kinderen

Tandenpoetsen bij kinderen Tandenpoetsen bij kinderen. Het is belangrijk om bij kinderen regelmatig hun tanden te poetsen. Maar wanneer begin je nu precies met tandenpoetsen? En hoe vaak moet je tanden poetsen bij je kinderen? Lees hier alles over tandenpoetsen bij kinderen.

De eerste keer tanden poetsen

Al voordat de eerste tandjes door komen is het verstandig om met een schone vinger of een vochtige doek gebruiken het tandvlees van een baby voorzichtig schoon te vegen. Dit hoeft niet uitgebreid elke dag maar het is wel verstandig om dit zo nu en dan te doen. Het echte poetsen begint als het eerste tandje door komt. Je kunt met flossen starten als er twee tanden naast elkaar zitten om gaatjes te voorkomen tussen deze tanden. Flossen is vooral belangrijk voor de kiezen, omdat zij doorgaans dichter bij elkaar dan de voorste tanden en je hier dus met een tandenborstel moeilijk bij kunt komen.

Het belang van tandenpoetsen bij baby’s en jonge kinderen

Mondhygiëne wordt steeds belangrijker voor kinderen omdat er steeds meer zoete producten voor kinderen komen. De meeste gaatjes bij jonge kinderen ontstaan door melk, limonade en sap. De meeste kinderen van een jaar eten daarnaast ook al zoetigheid of suikers uit andere producten.
Het is daarom zeer belangrijk om tijdig te beginnen met het poetsen van de tanden van kleine kinderen. Ook is het zo dat een rot gebitje een kind in zijn ontwikkeling op latere leeftijd kan beperken. Dus ga regelmatig naar de tandarts en zorg voor een goede mondhygiëne.

Tandenpoetsen bij baby’s en peuters

Gebruik een zachte tandenborstel en een zeer kleine hoeveelheid tandpasta. Let bij het kopen van de borstel op de grootte, deze mag niet te groot zijn. Ook is belangrijk dat de borstel niet te hard is. Het is aan te raden om de tanden van uw kind 2-3 keer per dag te borstelen. Er zijn speciale kindertandenborstels ontwikkeld die goed aan de eisen voldoen.

Tandpasta voor kinderen

De meeste kinderen onder de twee jaar zullen de tandpasta door slikken. Het is dan ook verstandig om eerst even naar de drogist te gaan om daar speciale tandpasta gericht op die leeftijd te kopen. Dit geldt eigenlijk voor alle kindertandpasta soorten. En bij kinderen hoef je er maar zeer weinig van te gebruiken.

Stimuleer en motiveer een kind bij het tandenpoetsen

De meeste kinderen zullen het tandenpoetsen maar lastig vinden. Om ze te stimuleren kun je kinderen vanaf een jaar of drie eerst zelf laten poetsen en het later na poetsen. Want tandenpoetsen is een vaardigheid die zij zullen moeten leren. Maar ga er nooit van uit dat een kind zelfstandig zijn tanden kan poetsen, blijf er altijd bij en poets de tanden zelf ook nog even na. Tanden poetsen kan voor kinderen ook een leuk momentje zijn, u kunt bijvoorbeeld een liedje zingen bij het tandenpoetsen.

Tandenpoetsliedje

Tandenpoetsen is zo fijn,
Want met schone tandjes kun je vrolijk zijn.
Als je eens moet lachen, laat dan je tandjes zien,
Als je tandjes schoon zijn krijg je vast een tien.
Een kindje met vieze tandjes is niet zo gewoon,
Nu eerst heel goed poetsen dan worden je tandjes schoon.

Controleren van het tandenpoetsen

Als u klaar bent met de tanden van uw kind te poetsen is het belangrijk dat u zijn of haar tanden controleert. Dit wil zeggen, kijk of de tandjes ook daadwerkelijk schoon zijn. Als er ergens nog tandplak zit, kunt u dit in veel gevallen gewoon zien.
© 2010 - 2019 Bastiaan271, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tandenpoetsen bij kinderen"

Infoteur: Bastiaan271
Gepubliceerd: 23-01-2010
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!