InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Gaatjes voorkomen bij kinderen

Gaatjes voorkomen bij kinderen

Gaatjes voorkomen bij kinderen Bij kinderen is het belangrijk om zeer goed te poetsen. Enerzijds om de tanden op jonge leeftijd al goed te beschermen, aan de andere kant moeten ze de gewoonte aanleren om goed voor hun gebit te zorgen. Tandenpoetsen is vaak een lastige kwestie voor jonge kinderen. Ze kunnen zelf nog niet goed genoeg poetsen, maar willen het wel al zelf doen. Door speciale tandpastaís te kiezen die speciaal bedoeld zijn voor hun leeftijdsgroep, kunt u goed inspelen op de behoefte en kunt u ervoor zorgen dat de smaak nog niet te sterk voor hen is.

Vanaf welke leeftijd kunnen kinderen zelfstandig poetsen?

Tot de kinderen het zelfstandig goed kunnen moeten de ouders in ieder geval blijven napoetsen. U moet ze zelf leren poetsen door het goed voor te doen en door ze vervolgens de kans te geven om het zelf onder de knie te krijgen. De kinderen beginnen met poetsen en daarna gaat u de lastige plekken nog grondig napoetsen. Vanaf een leeftijd van 8 tot 11 jaar kunnen de kinderen het zelfstandig zonder dat de ouders moeten napoetsen.

Hoe weet ik wanneer mijn kind zelfstandig kan poetsen?

Dit is een kwestie van uw kind zelf laten poetsen en controleren of ze het goed genoeg doen. Een effectieve manier is om ze een elektronische borstel te geven. Op deze manier verbetert u de kwaliteit van het poetsen. De borstels zijn vaak ook in te stellen op twee minuten.

Hoe lang moeten de kinderen tandenpoetsen?

De deskundigen adviseren om minimaal twee keer per dag te poetsen, ís ochtends en ís avonds. Gedurende twee minuten moeten ze grondig poetsen. U moet er wel voor waken dat ze gewoon wat bewegingen maken om te proberen om met zo weinig mogelijk inspanning de twee minuten vol te krijgen. Het is vooral belangrijk dat de ouders blijven benadrukken dat het goed poetsen zeer belangrijk is voor hun gebit.

Maak het tandenpoetsen leuk

De kinderen die het tandenpoetsen niet leuk vinden, moet u ook zover krijgen dat hun tanden gepoetst kunnen worden. Door er een spelletje van te maken kunt u het leuker maken. Laat uw kind bijvoorbeeld een keer uw tanden poetsen, of de tanden van een pop. Een leuk liedje zingen bij het poetsen, zou ook kunnen helpen. U moet proberen te voorkomen dat ze een nog grotere afkeer krijgen. Probeer ze duidelijk te maken dat ze er niet onderuit kunnen en dat het zeer belangrijk is.

Welk type tandenborstel is de beste?

U moet een tandenborstel gebruiken die speciaal gemaakt is voor kinderen. De tandenborstels zijn vaak klein, waardoor de borstel beter overal bij kan. De borstel moet u vervolgens eens per kwartaal vervangen door een nieuwe. Zolang ze nog niet goed zelf poetsen, kunt u de oude borstel door uw kind laten gebruiken. Door ze zelf een borstel te laten uitzoeken, maakt u het leuker voor uw kind.

Concentratie bij het poetsen

Het is niet verstandig om uw kind de tanden te laten poetsen voor de televisie. Ze kunnen zich namelijk op deze manier niet concentreren, en zullen nauwelijks gaan poetsen. Ze moeten ergens twee minuten gaan zitten, en zich volledig concentreren op het poetsen.
© 2011 - 2019 Esmee, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Ivorenkruis.nl

Reageer op het artikel "Gaatjes voorkomen bij kinderen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 08-06-2011
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!