InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Goed tanden poetsen

Goed tanden poetsen

Goed tanden poetsen "Je moet je tanden wel goed poetsen hoor" is een zin die velen erg bekend in de oren zal klinken. Je tanden goed poetsen is immers erg belangrijk om je gebit gezond te houden. Hoe moet je je tanden poetsen? Moet je een elektronische tandenborstel gebruiken of is tanden poetsen met de hand prima? Welke poetsmethode moet je hanteren? En op welk moment kan je je tanden het best poetsen?

Keuze voor een tandenborstel: elektrisch of handmatig

Tegenwoordig bestaan er talloze soorten en maten tandenborstels. Er belangrijk onderscheid tussen al deze tandenborstels wordt gevormd door het tanden poetsen met de hand of het tanden poetsen met een elektrische tandenborstel. Tanden poetsen met de hand vergt veel handigheid en inspanning, velen geven daarom de voorkeur aan de elektrische tandenborstel. Welke manier je ook kiest, let er op dat je de tandenborstel op tijd vervangt. In de praktijk moeten de meeste mensen hun tandenborstel om de drie maanden vervangen. Wanneer de haartjes van de tandenborstel uit elkaar zijn gaan staan, is het tijd voor een nieuwe tandenborstel.

Let er bij de aanschaf van een elektrische tandenborstel op dat de opzetstukjes gemakkelijk verkrijgbaar zijn. In de praktijk is het verstandig een elektrische tandenborstel van een bekend merk, zoals Oral B of Philips, te kopen om jezelf enigszins de garantie te geven dat jouw type opzetborsteltjes over enkele maanden ook nog eenvoudig verkrijgbaar zijn.

Poetsmethode

Er zijn verschillende poetsmethoden welke in principe allen even effectief zijn, zolang je er maar voor zorgt dat je alle tanden en kiezen poetst. Veel mensen vergeten de achterste kiezen nogal eens. Het is daarom verstandig een vaste poetsvolgorde aan te houden zodat je de kans op het vergeten van plekjes verkleint. Een voorbeeld van een poetsvolgorde is:
  • Binnenkant bovengebit
  • Buitenkant bovengebit
  • Kauwvlakken bovengebit
  • Binnenkant ondergebit
  • Buitenkant ondergebit
  • Kauwvlakken ondergebit

Veel tandartsen raden aan voor elke poetsbeurt ongeveer twee minuten uit te trekken. Wanneer je je tanden veel langer poetst, heb je kans dat je je tandglazuur te veel aantast waardoor de kans op gaatjes toeneemt. Voor een extra frisse adem kan je de bovenkant van je tong ook even meenemen in de dagelijkse poetsbeurten.

Wanneer moet je je tanden poetsen?

De meeste tandartsen raden aan om je tanden tweemaal per dag te poetsen, bij voorkeur na het ontbijt en vlak voor het slapengaan. Je moet echter oppassen dat je je tanden niet te snel na het ontbijt poetst. Stoffen in voedingsmiddelen kunnen je tanden tijdelijk extra gevoelig maken voor slijtage. Wanneer je je tanden dan gaat poetsen is de kans groot dat je je tandglazuur beschadigt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Wax115, Rgbstock

Reageer op het artikel "Goed tanden poetsen"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 28-01-2011
Subrubriek: Diversen
Special: Cosmetische tandheelkunde
Medische informatie…
Schrijf mee!