InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Nagelbijten afleren bij kinderen

Nagelbijten afleren bij kinderen

Nagelbijten bij een kind afleren is mogelijk. De manier van belonen bij goed gedrag werkt vaak het beste. Er zijn echter ook andere mogelijkheden om het nagelbijten af te leren. Kijk ook eens naar de oorzaken van het nagelbijten. Daar kun je veel uithalen om het afleer proces gemakkelijker te maken. De gevolgen van nagelbijten op langere termijn zijn erg nadelig voor de vingertoppen. Probeer daarom zo snel mogelijk te beginnen met afleren. Enkele tips in dit artikel kunnen daarbij helpen.

Nagelbijten bij kinderen

Nagelbijten, er zijn kinderen die dit doen. In de loop der tijd gaat het nagelbijten bij kinderen vaak vanzelf weer over. Het is mogelijk om het nagelbijten af te leren bij je kind. Meestal ontstaat nagelbijten bij kinderen vanaf de leeftijd dat ze 3 of 4 jaar zijn. Het kan wel zo lang duren tot in de pubertijd. Het afleren van nagelbijten kost tijd. Je moet eerst het kind een tijd lang observeren om de momenten waarop het nagelbijten plaatsvindt vast te leggen. Daarbij kijk je ook goed naar de perioden er tussen in, zeg maar wanneer het wel goed gaat.

Oorzaken van nagelbijten bij kinderen

Er zijn vele oorzaken te bedenken waarom kinderen op hun nagel gaan bijten. Zoals gezegd begint het nagelbijten vanaf een leeftijd van een jaar of 3. Mogelijke oorzaken die ten grondslag kunnen liggen aan nagelbijten zijn onder andere:
  • verveling
  • stress door te veel prikkels
  • nadoen van anderen
  • ontspanning
  • sabbelen op de vingers

Nagelbijten bij kinderen afleren

Als je een kind wilt afleren dat het op zijn of haar nagel bijt dan kun je het beste niet boos worden. Een kind kan nagelbijten afleren als het dat zelf wil. En dat is het allermoeilijkste, om die motivatie bij je kind tussen de oren te krijgen. Daarom kun je beter met een beloningsysteem gaan werken, net als bij bijvoorbeeld bedplassen. Beloon je kind met een leuk cadeautje (stickers) of een uitstapje (bioscoop of kinderboerderij) als het nagelbijten minder wordt. Je maakt het op die manier leuker en gemakkelijker voor je kind om het gedrag te vertonen dat jij graag wilt zien.

De gevolgen van nagelbijten

Door langdurig nagelbijten beschadigen je vingers. Een nagel kan te ver worden afgescheurd. Als dit gebeurt dan kan er een ontsteking ontstaan onder de nagel. Ook kan door het continu vochtig houden van de vingertoppen, wat door nagelbijten gebeurt, op den duur het vel langs de randen loslaten waardoor het infectiegevaar toeneemt.

Als je gezonde nagels hebt dan zijn de nagels mooi glad en groeien ze meer gelijkmatig. Ook blijft de huid rondom de nagel mooi gaaf en zacht.

Tips om nagelbijten af te leren

Met deze tips kun je proberen te voorkomen dat je continu aan je nagels bijt. Dit kan ook bij kinderen helpen. Niet alle tips zijn van toepassing op kinderen, nagellak bijvoorbeeld is een slecht idee omdat dit schadelijk kan zijn voor de gezondheid van je kind.

  • Zorg voor afleiding in de buurt als je de drang voelt om met nagelbijten te beginnen. Zorg er voor dat je iets met je handen moet doen als afleiding
  • Je kunt proberen om de vingertoppen af te plakken met pleisters. Ook zijn handschoenen een optie. Op die manier kun je niet meer nagelbijten.
  • Lak de nagels. Nagellak is vies.
  • Wat je ook kunt doen is er voor zorgen dat je altijd ergens een klein vijltje bij de hand hebt om de nagels mooi glad te maken. Als er geen beginnetje aan de nagelrand zit ga je minder snel nagelbijten.
  • Je kunt ook iets in je mond stoppen, zoals een lolly of wat anders. Op die manier past de nagel er niet meer bij.
© 2011 - 2019 Jozzie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Nagelbijten: een gewoonte of medische aandoening?Nagelbijten is een slechte gewoonte. Gemiddeld kauwen zon twee miljoen Nederlanders op hun nagels. De afgekloven nagels…
Nagelbijten aflerenOnychofagie ofwel nagelbijten gebeurt vaak uit nervositeit, stress, verveling of gewoon om van een stukje nagel af te ko…
Nagels afbijtenNagelbijten, het is een nare gewoonte die veel mensen dagelijks bezighoudt. Is het niet uit stress, dan wel uit vervelin…
Wat te doen tegen nagelbijten? Oorzaken, behandeling en tipsWat te doen tegen nagelbijten? Oorzaken, behandeling en tipsBen jij ook zo een van die verstokte nagelbijters en geraak je maar niet van die vervelende gewoonte af? Dan ben je alli…
Beauty: NagelbijtenBeauty: NagelbijtenNagelbijten is een vervelende gewoonte en iedereen die er last van heeft wil er vanaf, maar hoe! Het blijkt toch moeilij…

Reageer op het artikel "Nagelbijten afleren bij kinderen"

Reactie

Maxim, 15-10-2014 21:47 #1
Hey ik heb 9 wratten op vingers waaronder 1 grote rond de nagel van mijn duim hoe gaan ze weg zonder naar de dokter te gaan? Of zijn er echt werkende middeltjes?

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 10-06-2011
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!