InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Nagelbijten: oorzaken, behandeling, tips & middeltjes

Nagelbijten: oorzaken, behandeling, tips & middeltjes

Nagelbijten: oorzaken, behandeling, tips & middeltjes Ben jij ook zo een van die verstokte nagelbijters en geraak je maar niet van die vervelende gewoonte af? Dan ben je allicht een van die vele zenuwpezen die het moeilijk hebben om om te gaan met stress en angst. Zowel kinderen als volwassenen hebben deze slechte gewoonte. Maar ook al besef je wat de oorzaken van nagelbijten zijn, daarom is het nog niet zo makkelijk om ermee te stoppen. Een van de beste hulpmiddelen om je nagels hiertegen te beschermen is het aanbrengen van een product of crème met een bittere smaak. Hierdoor ga je vanzelf minder geneigd zijn om je nagels af te kluiven. Bijkomend voordeel van een dergelijk product is dat ook de aangroei van de nagels bevorderd wordt. Welke tips kunnen nog zoal helpen om te stoppen met nagelbijten?

Nagels afbijten: symptomen

Het fenomeen van het nagelbijten heeft een officiële medische term: onychofagie. Onychofagie is het verschijnsel waarbij iemand de slechte gewoonte heeft ontwikkeld om de nagels af te bijten. In sommige gevallen worden de nagels of de stukken huid ook ingeslikt en zorgt dit fenomeen voortdurend voor een bloedende huid rondom de nagels. Ernstig wordt het wanneer iemand dwangmatig gaat nagelbijten zonder dat er ook maar op enige manier controle over deze handeling wordt uitgeoefend. In dat geval wordt nagelbijten een gedragsprobleem.

Nagelbijten bij kinderen en volwassenen

Het afbijten van de nagels treedt doorgaans voor het eerst op in de kindertijd, vanaf een leeftijd van vier jaar. Doordat het kind in zijn ontwikkeling voortdurend te maken krijgt met nieuwe ervaringen, met nieuwe invloeden, kan het gaan nagelbijten om hiermee om te gaan. Vaak krijgt het nagelbijten een hoogtepunt in de periode net voor de puberteit, en deint het uit in de periode dat men volwassen wordt. Door de sociale stigmatisatie die het nagelbijten met zich meebrengt gaat men alle moeite van de wereld doen om het af te leren. Toch blijven nog veel volwassenen hun hele leven lang nagelbijten.

Oorzaken nagelbijten

Veel voorkomende oorzaken van nagelbijten moet je onder meer zoeken in de combinatie van angst en stress. Nagelbijten wordt dan een reactie op iets dat je dwarszit of bezighoudt: een lichamelijke handeling wordt dan een manier om je drukke geest wat te verlichten en af te leiden. Om die reden gaan mensen vaker aan hun nagels bijten in stressvolle situaties, in situaties waarin men niets om handen heeft (verveling) en wanneer ze onder druk staan. Sommige mensen doen het zelfs zonder het te beseffen, wanneer ze dagdromen bijvoorbeeld of wanneer ze plots zenuwachtig worden.

Behandeling nagels bijten

Het besef dat nagelbijten een probleem voor je is is al de eerste stap op weg naar een oplossing. Nagelbijten is vooral een gedragsprobleem of een uiting van nervositeit die te bestrijden is door zelfbeheersing en controle. Maar ook al weet je dat je ermee moet stoppen, toch blijf het moeilijk om ook daadwerkelijk te doen. Hoe kan je nagelbijten afleren?

Overtuig jezelf

Mentale kracht is het begin van het uitvoeren van je dromen en plannen. Die kracht kan je dan ook gebruiken om jezelf te overtuigen van de voordelen van het stoppen met nagelbijten. Denk eraan hoe mooi je handen eruit zullen zien als je ermee stopt, en hoe je zelfvertrouwen zal vergroten en hoe meer indruk je zal maken bij sociale contacten. Denk eraan dat je de kans op bacteriële infecties verkleint als je geen beschadigde nagels hebt.

Nagelvijl

In plaats van voortdurend je eigen tanden als een wapen te gebruiken tegen je vingernagels, is het beter om een nagelknipper en een nagelvijl te gebruiken om bezig te blijven. Je zal geneigd zijn om je nagels mooi te verzorgen en dat ook zo te houden. Op die manier ontraad je jezelf het nagelbijten en zet je een eerste stap op weg naar nieuwe, mooie vingernagels. Vermijd ook dat je te vaak zenuwachtig wordt en stress krijgt

Middeltjes tegen nagelbijten

Bittere smaak

Een effectieve manier om nagelbijten tegen te gaan is het aanbrengen van anti-nagelbijtenproducten. Producten die slecht smaken zullen je vanzelf een afkeer doen bezorgen van het afbijten van je nagels. Als je je nagels insmeert met een dergelijke crème, nagellak of pen zal je niet meer geneigd zijn om gretig je nagels te gaan afkluiven. Sommige van deze middelen bevatten een bittere smaak (bv. pompelmoesschil) en bevorderen tegelijkertijd de nagelgroei. Bijkomend voordeel is dus dat je nagels er snel beter gaan uitzien.

Voorbeelden

Enkele voorbeelden van producten die je kunnen helpen om nagelbijten tegen te gaan:
  • Herome Bye Bite
  • Raylex Anti-Nagelbijt Pen
  • Bytex

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nagels afbijtenNagelbijten, het is een nare gewoonte die veel mensen dagelijks bezighoudt. Is het niet uit stress, dan wel uit vervelin…
Hoe kun je stoppen met nagelbijten?Hoe kun je stoppen met nagelbijten?Nagels zijn de bedekking van de uiteinden van vingers en van tenen. Nagels van vingers groeien circa 0,7 millimeter per…
Beauty: NagelbijtenBeauty: NagelbijtenNagelbijten is een vervelende gewoonte en iedereen die er last van heeft wil er vanaf, maar hoe! Het blijkt toch moeilij…
Nagelbijten aflerenOnychofagie ofwel nagelbijten gebeurt vaak uit nervositeit, stress, verveling of gewoon om van een stukje nagel af te ko…
Nagelbijten afleren bij kinderenNagelbijten bij een kind afleren is mogelijk. De manier van belonen bij goed gedrag werkt vaak het beste. Er zijn echter…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Davitydave, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.nagelbijten.net/
  • http://www.helendemeesters.nl/Nagelbijten_afleren.html
  • http://www.menselijk-lichaam.com/psychologie/nagelbijten (bronnen geraadpleegd op 25/05/2016).

Reageer op het artikel "Nagelbijten: oorzaken, behandeling, tips & middeltjes"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 31-08-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Zenuwachtigheid bestrijden
Medische informatie…
Schrijf mee!