InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat te doen tegen zweethanden? Tips bij klamme handen

Wat te doen tegen zweethanden? Tips bij klamme handen

Wat te doen tegen zweethanden? Tips bij klamme handen Heb jij ook vaak last van die vervelende zweethanden? Dan weet je dat zweethanden vooral in sociale situaties erg irritant zijn. Vaak leidt dit fenomeen tot bijkomende symptomen zoals stress, psychologische onzekerheid en beschaamdheid. Vochtige, klamme handen treden doorgaans voor het eerst op in de puberteit en zijn in veel gevallen erfelijk. Over de medische oorzaak van zweethanden bestaat nog veel discussie. Talkpoeder en anti-transpiratiecrèmes kunnen de klachten snel verlichten, maar in ernstige gevallen zijn ook verdergaande behandelingen mogelijk. Wat kan je doen tegen zweethanden en welke tips zijn nuttig bij de behandeling van klamme handen?

Last van zweethanden

Zweten is een reactie van het lichaam om afvalstoffen weg te werken. Door te transpireren zuivert de huid zich van overtollige stoffen om beter te kunnen "ademen". Zweten wordt pas storend als het optreedt in situaties waarbij er geen duidelijke oorzaak is. In dat geval verkeren mensen die steeds last hebben van vochtige, klamme handen. Dit kan zelfs zo storend worden dat sociale relaties erdoor bemoeilijkt worden. In veel gevallen is er sprake van een selffulfilling prophecy, net zoals bij blozen. Als je verwacht dat je klamme handen gaat krijgen in bepaalde situaties, dan zal je ze allicht ook krijgen.

Symptomen zweethanden

De medische term voor zweethanden is hyperhydrosis palmaris. De symptomen die hierbij optreden zijn in de eerste plaats zwetende, vochtige handpalmen. Soms is de aandoening zo ernstig dat het zweet letterlijk van je hand druppelt. Als je je handpalm boven de tafel houdt kan je de druppels zo van je handen op de tafel zien druppelen. Het hebben van klamme zweethanden treedt vaak op bij stress en bij sociale situaties, vooral wanneer je geacht wordt mensen de hand te schudden (zoals bijvoorbeeld feestjes en officiële gelegenheden). Klamme handen gaan vaak gepaard met beschaamdheid en angst.

Klamme handen puberteit

Handen die opvallend sterk gaan zweten kunnen leiden tot een paniekerig gevoel vooral omdat de oorzaak onzeker is. Doordat deze aandoening ook start in de puberteit, kunnen gevoelens van angst en onzekerheid erg intensief worden. In de puberteit leer je jezelf ontdekken en is het een beetje uitzoeken hoe je met jezelf moet omgaan. Een aandoening als zweethanden kan dan erg vervelend zijn. Zweethanden zijn niet zelden erfelijk: meerdere mensen in dezelfde familie hebben er vaak last van.

Oorzaken zweethanden

Een voor de hand liggende oorzaak lijkt stress te zijn, samen met onzekerheid. Maar bij mensen met zweethanden is er vaak sprake van overdreven sterk functionerende zweetklieren in de handen (en soms ook voeten). Stress, sociale druk en psychologische onzekerheid kunnen de symptomen wel versterken maar zijn geen directe oorzaak. In de medische wereld bestaat nog geen algemeen geldende zekerheid over de fysiologische oorzaak van hyperhydrosis palmaris.

Behandeling zweethanden

Voor uitgebreid medisch advies in verband met je zweethanden ga je het best eens langs bij je dermatoloog (huidspecialist). Deze kan meer gespecialiseerde remedies adviseren zoals bijvoorbeeld een behandeling met botox of een ingreep die tot gevolg heeft dat er geen prikkels meer naar je zweetklieren kunnen gaan. Ook een behandeling met elektrische ladingen behoort tot de mogelijkheden. Maar om de klachten in eerste instantie te verminderen zijn er andere oplossingen.

Tips tegen klamme handen

Zweethanden zijn bijzonder vervelend omdat je er geen controle over hebt, net zoals bijvoorbeeld bij rood worden en blozen. Indien je in bepaalde situaties meer gaan zweten aan de handen, zoals bijvoorbeeld bij spanning of stress, dan is het aangewezen om de oorzaken van die stress weg te nemen. Een eenduidige behandeling tegen klamme handen is moeilijk te geven, maar wel kan je gebruik maken van de volgende tips:

Talkpoeder

Sociale situaties vermijden om te vermijden dat je klamme handen gaat krijgen is geen goede oplossing, omdat je de situatie dan alleen maar verergert, zeker als je gedwongen wordt om toch handen te gaan schudden. Een middeltje dat vaak gebruikt wordt is bijvoorbeeld het aanbrengen van talkpoeder op je handen. Talk neemt het vocht (tijdelijk) op en vermindert de symptomen enigszins. Eventueel kan je gebruik maken van gepoederde handschoenen om zweethanden tegen te gaan.

Anti-transpiratiecrèmes

Anti-transpiratiecrèmes die specifiek bedoeld zijn voor de handen kunnen verlichting van de klachten brengen. Deze handcrèmes of anti-transpiratielotions bevatten doorgaans de stof aluminiumchloride die de symptomen van klamme handen kan verminderen. Enkele voorbeelden van anti-transpiratielotions die al vaak tot een goed resultaat hebben geleid in geval van zweethanden zijn:
  • Perspirex hand- en voetlotion
  • Odorex Extra Dry
  • Odaban Anti-transpirant

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zweethanden en zweetvoeten behandelenZweethanden en zweetvoeten behandelenZweten is de natuurlijke manier waarop ons lichaam ons lichaamstemperatuur gaat regelen. Voor de meeste is de enige keer…
Zweet, overmatig zweten en zweethandenIedereen doet het: zweten. Zweten is een nuttige functie van het lichaam. Soms treden er echter problemen rondom zweten…
Zweten in je slaap: wat te doen bij nachtelijk transpireren?Zweten in je slaap: wat te doen bij nachtelijk transpireren?Nachtelijk transpireren of zweten tijdens je slaap kan verschillende oorzaken hebben. Als je af wilt van nachtelijk zwet…
Behandelingen tegen zweethanden of zweetokselsBehandelingen tegen zweethanden of zweetokselsAltijd enorme zweethanden of zweetoksels. De aandoening wordt ook wel hyperhidrosis genoemd en betekent overmatig transp…
Zweten: oorzaken en remediesZweten: oorzaken en remediesZweten, ook wel transpireren genoemd is onder andere nodig om ons lichaam op temperatuur te houden. We kunnen zweten doo…
Bronnen en referenties
  • http://www.zweethanden-zweetvoeten.info/
  • http://www.zweethanden.net/
  • http://www.goedgevoel.be/gg/nl/9/Gezondheid/article/detail/20328/2008/01/01/Ik-heb-zweethanden.dhtml (bronnen geraadpleegd op 16/02/2016)

Reageer op het artikel "Wat te doen tegen zweethanden? Tips bij klamme handen"

Reacties

Basile Verschatse, 05-03-2019 21:36 #4
Hoi!
Ik heb nu al heel mijn leven last van zweethanden en ik ben 13 jaar oud. Ik doe er alles aan, ik doe producten en trucjes om zweethanden te vermijden. Ik ga binnenkort bij de dermatoloog.

Heeft u nog tips voor mij?
Mvg Basile Verschatse

Loe, 27-12-2017 19:07 #3
Hallo,

Ik heb nu zeker 3 jaar zweethanden, ik ben nu 17 jaar, dus toen de pubertijd begon, kreeg ik zweethanden. Als ik een toets zit te maken, dan is mijn toets blaadje bijna doorweekt. Ik heb vaak er koude handen (ook voeten).
Ik weet niet of dit er mee te maken heeft maar ik heb een erg gevoelige huid.
Vooral als iets of iemand aan mijn handen zit, dan wordt het zweten erger.
Ik heb wel wat stress (ik zit namelijk op school en dat kan nog wel af en toe stress situaties opleveren).
Niemand in mijn familie heeft deze aandoening.

Wat zou de oorzaak hiervan zijn?

Anoniem, 12-12-2016 13:07 #2
Hoi, ik heb ook zweethanden maar heb geen last van sociale druk of onzekerheid. Ik heb het vaak als ik gewoon tv kijk of aan het relaxen ben, en ik merk ook dat het het laatste half jaar meer is geworden. Ik ben 22 en heb er in de puberteit geen last van gehad, wat zou dit dan voor reden kunnen hebben? Reactie infoteur, 13-12-2016
Beste,

De precieze oorzaken van zweethanden zijn wetenschappelijk nog niet met honderd procent zekerheid verklaard kunnen worden. Als je geen last hebt van stress, onzekerheid of sociale druk lijkt het waarschijnlijk een fysiologisch probleem, zoals een aandoening van de huid. Voor meer duidelijkheid is een medisch onderzoek bij de dermatoloog (huidarts) allicht aangeraden.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Sara, 15-02-2016 22:19 #1
Hele goeie tips maar kan ik ook iets anders doen om het niet te laten terug komen? Reactie infoteur, 16-02-2016
Beste Sara,

Om klamme handen of zweethanden te voorkomen is het belangrijk om de oorzaken van het probleem aan te pakken. Als je vooral last hebt van zweethanden bij spanning, stress of sociale situaties kan het nuttig zijn om je hierin te oefenen zodat je je beter voelt. Eventueel kan je je hierbij laten bijstaan door de psychologische hulp van een deskundige. Mogelijk is het vooral een kwestie van zelfvertrouwen of angst waardoor je lichaam gaat transpireren. Los je dit probleem op dan kunnen ook de zweethanden uiteindelijk wegblijven.

Alvast veel succes,

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Zweetproblemen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!