InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hoe kun je stoppen met nagelbijten?

Hoe kun je stoppen met nagelbijten?

Hoe kun je stoppen met nagelbijten? Nagels zijn de bedekking van de uiteinden van vingers en van tenen. Nagels van vingers groeien circa 0,7 millimeter per week. Wil je dat ze niet te lang worden dan is het dus zaak om ze regelmatig te knippen. Tenzij je ze afbijt, dan valt er weinig meer te knippen. Waarom bijt iemand zijn nagels af en kan het schadelijke gevolgen hebben? Hoe kom je af van nagelbijten?

Inhoud artikel

Nagelbijten

Het afbijten van vingernagels wordt ook wel onychofagie (letterlijk betekent het handen eten) genoemd. Podofagie geeft aan dat het gaat om afbijten van teennagels. Bijt je op je nagelriemen of haal je stukjes zachte huid los van je nagelwallen en/of toppen van de vingers, dan wordt dit ook wel onychotillomanie genoemd. Meer dan 30 procent van de peuters bijt op de nagels, 40 procent van de pubers en 15 tot 20 procent van de volwassenen bijt nagels. De meeste mensen willen van de vervelende gewoonte af, maar gemakkelijk lijkt dat niet te zijn.

Wie bijten er meer nagels: mannen of vrouwen?

Meer mannen dan vrouwen bijten nagels. Het komt omdat vrouwen meer belang hechten aan handen die er mooi en verzorgd uitzien. Bij het stoppen spelen bij zowel mannen als bij vrouwen twee elementen een rol: schoonheidsoogpunt en medische factoren. Bij mannen staan de medische aspecten op de eerste plaats, bij vrouwen de cosmetische aspecten.

Oorzaken nagelbijten (vingers)

Je kunt twee groepen nagelbijters onderscheiden:
  1. Mensen die hun nagels afbijten uit praktische overwegingen.
  2. Mensen die hun nagels drang- of dwangmatig onbewust afbijten (impulse control disorder).

Je kunt nagels gaan bijten door:

  • Spanning (stress) of door angst: als je je gespannen voelt dan zoek je naar iets om rustiger te worden, bijvoorbeeld door te bijten op de nagels. Als het effect gunstig is dan zal iemand het de volgende keer weer gaan doen.
  • Verveling: heb je niets te doen, is er sprake van verveling dan kan het bijten aan de nagels je alert houden, het zenuwstelsel stimuleren.
  • Imitatie van anderen: je ziet iemand aan zijn nagels bijten en wil het zelf ook wel proberen. Met name kinderen zijn hier gevoelig voor (het overnemen van gewoontes van ouders, vrienden). Het imiteren speelt een rol bij de start van het bijten, niet bij het in stand houden van het nagelbijten.
  • Een erfelijke factor kan een rol spelen.
  • Het bijten van nagels kan een vervanging zijn voor het zuigen aan de duim.

Symptomen nagelbijten (vingers)

  • Er kunnen wondjes ontstaan bij de nagels, dit kan een infectie veroorzaken. Denk aan bloedingen, nagelriemen die geïrriteerd zijn, een pijn die als kloppend wordt ervaren. Hoe langer iemand nagels bijt hoe langer het duurt voordat alles weer hersteld is.
  • Niet alleen de nagels kunnen beschadigen maar ook het nagelbed wat er onder ligt. Deformatie kan optreden: dit houdt in dat de nagel niet meer op een normale manier kan groeien door een beschadigd nagelbed. Er is meer kans op ingroei van nagels.
  • Het gebit kan tekenen van slijtage gaan vertonen. Meestal gaat het om de voortanden, die worden in de meeste gevallen gebruikt. Hele kleine stukjes tand kunnen afbrokkelen, er kunnen scheurtjes ontstaan in het glazuur en dit kan later leiden tot het afbreken van glazuur. Bijt dus geen nagels als je een goed gebit wil houden.

Een onaantrekkelijk beeld door het bijten van nagels

  • Handen met wondjes bij de nagels zien er niet aantrekkelijk uit, onverzorgd. Verzorgde nagels zijn toch wel een beetje het visitekaartje van een persoon.
  • Het is niet echt fijn om iemand aan zijn nagels te zien 'kluiven'. Helemaal niet als je iemand daarna nog de hand moet schudden...

Nog meer gevolgen van nagelbijten

Het is mogelijk dat het doorslikken van nagels leidt tot maagproblemen.
Als iemand zich schaamt voor het bijten van de nagels maar het niet kan stoppen dan kan dit leiden tot minder zelfvertrouwen.

Behandeling nagelbijten (vingers)

  • Hypnose.
  • Pleisters op de vingers.
  • Nep-nagels.
  • Psychotherapie: kijken wat het bijten van nagels veroorzaakt en hoe er bijgestuurd kan worden.
  • Anti-nagelbijtlak: de lak smaakt bitter, anderen kunnen de lak niet zien, je wordt er telkens aan herinnert dat je niet mag bijten.
  • Kennisinstituut IPO: heeft een methode ontwikkeld om het bijten van nagels tegen te gaan. De Preventor is een onderdeel van de behandeling. Het is een doorzichtig hoesje van kunsstof dat over de tanden wordt gedaan. Nagelbijten is dan niet mogelijk.

Belangrijk en handig om te weten als je wilt stoppen met nagelbijten

  • Je moet er zelf achter staan.
  • Iemand die wil stoppen moet niet onder druk staan. Het is belangrijk voor mensen uit de naaste omgeving om degene die wil stoppen te steunen en aan te moedigen.
  • Houd nagels kort en verzorg de nagelriemen goed, bijvoorbeeld met olijfolie.
  • Het lakken van nagels (vrouwen) kan ook een stimulans zijn om niet aan de nagels te bijten.
  • Vervang het nagelbijten door iets wat geen kwaad kan, zoals: kauwgom (zonder suiker) te kauwen, handen in de zakken te doen, met een balletje gaan spelen, breien, haken.
  • Bandje om de pols: om je er aan te herinneren dat je geen nagels mag bijten.
  • Vraag aan mensen uit je omgeving om het te melden als je ongemerkt aan je nagels zit.
Gerelateerde artikelen
Nagelbijten: 5 tips om ermee te stoppenNagelbijten: 5 tips om ermee te stoppenNagelbijten is een slechte gewoonte waar veel mensen last van hebben: wereldwijd zijn er zo'n 600 miljoen nagelbijters.…
Nagelbijten aflerenOnychofagie ofwel nagelbijten gebeurt vaak uit nervositeit, stress, verveling of gewoon om van een stukje nagel af te ko…
Nagels afbijtenNagelbijten, het is een nare gewoonte die veel mensen dagelijks bezighoudt. Is het niet uit stress, dan wel uit vervelin…
Oplossingen voor probleemnagels van TrindTrind lanceert in februari 2012 een aantal (vernieuwde) producten voor probleemnagels. Een verzorgingsproduct voor de na…
Wat te doen tegen nagelbijten? Oorzaken, behandeling en tipsWat te doen tegen nagelbijten? Oorzaken, behandeling en tipsBen jij ook zo een van die verstokte nagelbijters en geraak je maar niet van die vervelende gewoonte af? Dan ben je alli…
Bronnen en referenties
  • Huidziekten.nl
  • Nagelbijtvrij.nl
  • Ad.nl (Er is hoop voor de nagelbijters)
  • Dokteronline.com
  • Wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Hoe kun je stoppen met nagelbijten?"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 07-12-2016
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!