InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Het gebruik van rilatine: is het gevaarlijk?

Het gebruik van rilatine: is het gevaarlijk?

Het gebruik van rilatine: is het gevaarlijk? Rilatine wordt de dag van vandaag meer gebruikt dan ooit. Vooral kinderen gebruiken het wereldwijd om beter te kunnen studeren op school en meer structuur in hun leven te brengen. Deze medicatie is sinds 1982 in Nederland beschikbaar. Het wordt vooral gebruikt door studenten om het concentratievermogen te verhogen. Ook wordt het gebruikt als kalmeringsmiddel. Rilatine is vooral bekend vanwege het succes dat geboekt is bij ADHD-patïenten.

Het gebruik van rilatine

Rilatine wordt overal ter wereld gebruikt als medicijn, doping of zelfs in de plaats van speed. De belangrijkste werkzame stof in Rilatine is methylfenidaat, deze heeft een direct effect op het gedrag van de gebruiker. Het heeft een ook direct effect op het concentratievermogen. Dit is kort na inname al snel merkbaar. De persoon kan zich beter focussen op de zaken waar hij mee bezig is. Daarnaast heeft rilatine een sterk effect op het gedrag van de gebruiker. Ondanks dat methylfenidaat een stimulerende stof is heeft rilatine een kalmerend effect. Vooral bij mensen met ADHD helpt het omdat deze stof ervoor zorgt dat bepaalde prikkels in de hersenen geactiveerd worden. Deze prikkels zorgen vooral bij ADHD-patiënten dat ze zich beter kunnen concentreren op hun werk. Het is ook belangrijk zodat ze een vaste structuur in hun leven kunnen krijgen.

Nadelen verbonden aan rilatine

Er is veel discussie over de neveneffecten bij rilatine, voornamelijk omdat deze verschillen van persoon op persoon. In Rilatine zitten dezelfde werkzame stoffen als in amfetamines. Daardoor kunnen de eerste dagen van gebruik onvoorspelbaar zijn. Bij sommige gebruikers wekt het een grote hoeveelheid energie op, en bij de ander werkt het zeer kalmerend. Er zijn redelijk wat bijeffecten bij gebruikers vastgesteld. De een heeft er meer last van dan de ander en sommige gebruikers voelen hier niks van.

Na het uitwerken van rilatine en zeker bij hoge dosissen, ervaren de gebruikers een come-back. Deze ontremming gaat gepaard met hoofdpijn, onrust, een vermindering van het concentratie vermogen, prikkelbaarheid, moeheid en nervositeit. Het is daarom geen geschikt medicijn voor mensen die erg gevoelig zijn aan deze bijeffecten. Hieronder staan mogelijke neveneffecten die gebruikers kunnen ervaren tijdens het nemen van rilatine na een korte of lange periode van inname.

  • Sommige gebruikers worden erg zenuwachtig en krijgen een opgejaagd gevoel.
  • Misselijkheid bij sommige patiënten.
  • Een vermindering van de eetlust.
  • Vermagering bij langdurig gebruik.
  • Een negatieve invloed op de hersenen, dit is nooit duidelijk bewezen.
  • Bij langdurig gebruik een achterblijvende groei.

Rilatine als doping

Dit ''medicijn'' wordt niet alleen maar gebruikt in de geneeskunde. Mensen wereldwijd gebruiken relatine voor verschillende redenen. Wielrenners gebruiken dit om langer vol te kunnen houden tijdens het fietsen en zich beter te kunnen concentreren op hun training. Ook drugsgebruikers die een "veiliger" alternatief willen voor speed of amfetamine gebruiken relatine voor dezelfde stof die ze beiden bevatten, methylfenidaat. Ook bodybuilders ervaren rilatine als een positieve aanvulling op hun training.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het gebruik van rilatine: is het gevaarlijk?"

Reactie

Demol Nancy, 05-12-2013 07:58 #1
Mijn dochter neemt al een aantal jaren rilatine, voor concentratieproblemen en ADHD in lichte mate. Zij neemt deze alleen maar als ze naar school gaat, in de weekends niet. Zij krijgt geregeld hartkloppingen en paniekaanvallen, meestal s'nachts. Ik heb mijn huisarts al eens geïnformeerd hierover en hij spreekt van hyperventilatie. Kan dit te maken hebben met de inname van rilatine?

Infoteur: Koningaap
Laatste update: 23-02-2011
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!