InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > De ziekte van Pfeiffer: Symptomen, diagnose en behandeling

De ziekte van Pfeiffer: Symptomen, diagnose en behandeling

De ziekte van Pfeiffer: Symptomen, diagnose en behandeling De ziekte van Pfeiffer is een infectie ziekte die voornamelijk voorkomt onder jongeren. Deze ziekte wordt overgedragen door speeksel. De ziekte wordt dus onder andere overgebracht door middel van zoenen. Om deze reden wordt de ziekte van Pfeiffer ook wel 'Kissing Disease' genoemd'. Het meest voorkomende symptoom van deze ziekte is vermoeidheid. Maar er zijn ook nog tal van andere symptomen die kunnen duiden op de ziekte van Pfeiffer.

Wat is de ziekte van Pfeiffer?

De ziekte van Pfeiffer is een infectie ziekte die veroorzaakt wordt door het Epstein-Barr virus. Behalve de ziekte van Pfeiffer, kan het Epstein-Barr virus meerdere ziektebeelden geven. De ziekte van Pfeiffer kan in verschillende mate optreden. Sommige mensen hebben er dusdanig veel last van dat zij niet meer normaal kunnen functioneren in het dagelijks even, terwijl anderen er juist vrijwel geen last van hebben. Uit onderzoek is gebleken dat wel 97% van alle 30-jarigen wel eens in aanraking is geweest met het virus. Veel mensen zullen dit niet eens van zichzelf weten, en hebben dus weinig ziekteverschijnselen gehad.

Wat zijn de symptomen?

De eerste symptomen van de ziekte van Pfeiffer zijn keelpijn, koorts en opgezette klieren in de hals. Zoals je ziet, zijn dit eigenlijk dezelfde symptomen als bij een normale keelontsteking. Het grote verschil is dat een normale keelontsteking na ongeveer een week weer voorbij is. Als dit niet het geval is, zou het wel eens de ziekte van Pfeiffer kunnen zijn. Echter niet iedereen met deze ziekte, heeft ook last van keelpijn gehad. Dit symptoom doet zich dus niet altijd voor.

Verder zijn mensen met de ziekte van Pfeiffer vaak erg vermoeid! Doodgewone zaken zoals naar school gaan, werken of het huishouden doen, zijn opeens zo vermoeiend dat het bijna niet te doen is. Doordat de vermoeidheid zo extreem is, is dit het meest opvallende symptoom van de ziekte van Pfeiffer.

Andere verschijnselen waar men last van kan hebben zijn hoofdpijn, misselijkheid, veel hoesten en opeens overmatig zweten. Ook kan de lever wat problemen geven. Hierdoor kan iemand met de ziekte van Pfeiffer tijdelijk een gele huidskleur hebben.

De diagnose en behandeling

Wanneer je vermoed dat je de ziekte van Pfeiffer hebt, kan dit bevestigd worden door middel van bloedondezoek. Naar aanleiding van het bloedonderzoek kan alleen gezegd worden of het om de ziekte van Pfeiffer gaat, of niet. Er kan dus niets worden gezegd over de ernst of de duur van de ziekte. Dit blijft altijd een kwestie van zelf aanvoelen. Sommige mensen hebben weinig last van de ziekte van Pfeiffer. In dat geval is het ook niet nodig om maatregelen te nemen. Maar wanneer je wel erg veel last hebt van de ziekte, is het raadzaam om extra rust te nemen.

Er bestaan geen medicijnen die de ziekte van Pfeiffer kunnen verhelpen. Daarom is rust nemen het enige dat je kunt doen. Wanneer je naast vermoeidheid veel last hebt van zaken als hoofdpijn en misselijkheid, kun je hiervoor een paracetamol innemen. Het eten van veel groente en fruit, en vooral geen alcohol drinken dragen bij aan een sneller herstel van de ziekte.

Hoe lang de ziekte precies duurt, is helaas niet te zeggen. Net zoals de ernst van de ziekte, is ook de duur per persoon verschillend. Bij sommige mensen is het na een aantal weken weer over, terwijl anderen soms maanden of jaren last hebben van de ziekte van Pfeiffer. Wanneer je de ziekte van Pfeiffer eenmaal hebt gehad, is de kans dat je nog een keer besmet raakt zeer klein.
Gerelateerde artikelen
Test op de ziekte van Pfeiffer met een Pfeiffer zelftestTest op de ziekte van Pfeiffer met een Pfeiffer zelftestU kunt tegenwoordig eenvoudig en snel testen op de ziekte van Pfeiffer met een Pfeiffer zelftest. Deze zelftest test op…
Ziekte van Pfeiffer bij een kindZiekte van Pfeiffer bij een kindDe ziekte van Pfeiffer is een virale infectieziekte. Het meest in het oog springende verschijnsel van de ziekte is een e…
Informatie pfeifferHeeft u wel eens gehoord van de ziekte Pfeiffer? Dat is een infectieziekte die vaak voorkomt. De informatie die gegeven…
Bronnen en referenties
  • NHG folder

Reageer op het artikel "De ziekte van Pfeiffer: Symptomen, diagnose en behandeling"

Reactie

Basile (infoteur), 03-06-2015 08:16 #1
Enkele maanden geleden stelde de dokter pfeiffer vast. Ik weet dat het moeheid uitlokt, en dat is op zich geen probleem, maar ik heb het gevoel dat er steeds meer kwaaltjes bijkomen zoals rugpijn (onderaan mijn rug) en heel erge oogpijn (wazig zien, bewegende wormpjes in gezichtsveld) en dit enkel in 1 oog, mijn linkeroog. Het zit zo dat ik eerder dit jaar geopereerd ben aan sinusitis, aan diezelfde kant, (alle holtes, ook die boven mijn ogen). Ik ben eigenlijk niet zo gerust over mijn oog, dat enkel meer last geeft met de dag. Zou het door de stress kunnen komen (zit nu ook volop in examens)?

Infoteur: Denn
Laatste update: 23-02-2017
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!