InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ziekte van Pfeiffer: symptomen, oorzaak en behandeling

Ziekte van Pfeiffer: symptomen, oorzaak en behandeling

Ziekte van Pfeiffer: symptomen, oorzaak en behandeling Mononucleosis infectiosa (MI; ziekte van Pfeiffer) is een virale infectieziekte. Het wordt veroorzaakt door het epstein-barr-virus (EBV). Bij jongvolwassenen wordt de presentatie van klachten gewoonlijk gekenmerkt door de trias keelpijn, koorts en opgezette (pijnlijke) lymfeklieren. Bij jonge kinderen kunnen de verschijnselen vaak mild tot asymptomatisch zijn. Er is geen speciale behandeling voor mononucleosis infectiosa beschikbaar of noodzakelijk.

Mononucleosis infectiosa

Mononucleosis infectiosa: definitie

Mononucleosis infectiosa (MI; ziekte van Pfeiffer) is een virale infectieziekte. Het wordt veroorzaakt door het epstein-barr-virus (EBV), één van de humane herpesvirussen. Het virus wordt overgedragen via speeksel. Mononucleosis infectiosa is niet zo besmettelijk als sommige andere infecties, zoals de gewone verkoudheid.

Soms geen symptomen

Mononucleosis infectiosa wordt gekenmerkt door klachten als moeheid, keelpijn en vergrote lymfeklieren. Jonge kinderen daarentegen vertonen meestal weinig tot geen symptomen.

Kenmerken en symptomen Pfeiffer

De symptomen van de ziekte van Pfeiffer kunnen onder meer de volgende zijn:

Bij jonge kinderen kunnen de verschijnselen vaak mild tot asymptomatisch zijn. Of er zijn atypische verschijnselen zoals exantheem (huiduitslag), of een longontsteking (interstitiële pneumonie).

Complicaties

Complicaties komen slechts bij uitzondering voor. Beschreven zijn:
  • miltruptuur (een scheur in de milt)
  • hemolytische anemie (een ernstige vorm van bloedarmoede)
  • ziekte van Guillain-Barré (een zenuwaandoening die leidt tot het niet of onvoldoende functioneren van de spieren, en verlammingen)
  • pericarditis (een ontsteking van het hartzakje of pericard)

Incubatietijd Pfeiffer

Het virus heeft een incubatietijd van vier dagen tot acht weken. Bij kinderen in de basisschoolleeftijd is de incubatietijd vier tot tien dagen. Bij jongvolwassenen vier tot zeven weken. De verschijnselen zoals koorts en keelpijn zijn meestal binnen een paar weken verdwenen, hoewel de klachten van vermoeidheid veel langer aanhouden dan een paar weken.

Oorzaak Pfeiffer

Mononucleosis infectiosa wordt veroorzaakt door het epstein-barr-virus, een herpesvirus. De ziekte verloopt meestal niet heel ernstig. De meeste volwassenen zijn in hun leven reeds blootgesteld aan het virus en hebben antistoffen opgebouwd. Ze zijn immuun en recidief is uitgesloten.

Diagnose

Op basis van de symptomen en een lichamelijk onderzoek, zal de huisarts de diagnose stellen. Bij de klassieke symptomen heeft aanvullend laboratoriumonderzoek weinig meerwaarde.

Pfeiffer behandeling

Er is geen speciale behandeling voor mononucleosis infectiosa beschikbaar of noodzakelijk, maar de symptomen kunnen desgewenst verlicht worden. Door veel te drinken en het gebruik van een gewone pijnstiller tegen de koorts en de pijn. Vermijd contactsporten bij splenomegalie (vergrote milt), teneinde een miltruptuur te voorkomen. Bedrust en dieetmaatregelen zijn bij de ziekte van Pfeiffer niet nodig.

Prognose ziekte van Pfeiffer

In de meeste gevallen duurt de moeheid niet langer dan één à twee maanden. Maandenlang aanhoudende moeheid komt slechts bij een klein gedeelte van de patiënten voor.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ziekte van Pfeiffer bij een kindZiekte van Pfeiffer bij een kindDe ziekte van Pfeiffer is een virale infectieziekte. Het meest in het oog springende verschijnsel van de ziekte is een e…
De ziekte van PfeifferDe ziekte van Pfeiffer is een infectie ziekte. Het wordt ook wel 'kissing disease' genoemd, omdat het virus veroorzaakt…
Test op de ziekte van Pfeiffer met een Pfeiffer zelftestTest op de ziekte van Pfeiffer met een Pfeiffer zelftestU kunt tegenwoordig eenvoudig en snel testen op de ziekte van Pfeiffer met een Pfeiffer zelftest. Deze zelftest test op…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • W.J.H.M. van den Bosch: Ziekte van Pfeiffer/mononucleosis infectiosa, in: Kleine kwalen in de huisartsenpraktijk, vijfde geheel herziene druk, tweede oplage, Elsevier Gezondheidszorg, Amsterdam, 2010, p.286-290.
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/dolgachov

Reageer op het artikel "Ziekte van Pfeiffer: symptomen, oorzaak en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 05-11-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ziekte van Pfeiffer
Medische informatie…
Schrijf mee!