InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > De ziekte van Crohn

De ziekte van Crohn

De ziekte van Crohn is een chronische ontsteking van de darmen. Ieder mens kan het krijgen. Wat is het? Wat zijn de symptomen en hoe zit het met zwangerschap en kinderen krijgen tijdens de ziekte van Crohn?

De ziekte van Crohn

De ziekte van Crohn is een langdurige ontsteking van de dunne en/of dikke darm. In principe kan de ontsteking voorkomen van mond tot anus, maar meestal treft het het lagere deel van de dunne darm, de kronkeldarm.

De ziekte van Crohn treft mannen en vrouwen evenzeer en schijnt regelmatig voor te komen in families. Ongeveer 20 procenten van mensen met de ziekte van Crohn hebben een bloedverwant met een vorm van een opruiende darmziekte, dit is vaak een broer of zus en soms een ouder of kind. De ziekte van Crohn wordt meestal tussen de leeftijd van 20 en 30 gediagnosticeerd.

De ziekte van Crohn komt waarschijnlijk bij ongeveer 140 op de 100.000 personen voor.

Kenmerkend en Symptomen

  • periodes van diarree;
  • bloed bij de ontlasting;
  • vernauwing van de darm;
  • vermoeidheid en vermagering;
  • Fistels of pijpzweertjes

Indien de ziekte van Kroon actief is kunnen er ook andere klachten optreden:
  • Aften in de mond;
  • Gewrichtsaandoeningen 30% (dit kan ook voorkomen buiten het maagdarmkanaal);
  • Huidafwijkingen 9-23%;
  • Oogletsel, bijvoorbeeld Uveitis, Episcleritis;
  • Leverziekten;
  • Door het gebruik van medicijnen als prednison kan zich ook osteoporose (botontkalking) voordoen.

Hoe ontstaat de ziekte van Crohn?

Er bestaan enkele theorieën over wat de ziekte van Crohn veroorzaakt, maar geen enkele is bewezen. Het menselijke immuunsysteem wordt van cellen en verschillende eiwitten gemaakt die mensen voor een infectie beschermen. De populairste theorie is dat het immuunsysteem van het lichaam abnormaal bij mensen met de ziekte van Crohn reageert en begrijpt bacteriën, voedsel en andere substanties verkeerd, voor als het zijn 'buitenlands'. De reactie van het immuunsysteem is om deze "indringers" aan te vallen. Tijdens dit proces verzamelen witte bloedlichaampjes zich in de voering van de ingewanden, en produceren chronische ontstekingen, die tot verzweringen en darmverwondingen leidt.

Wetenschappers weten niet of de afwijking in de functioneren van het immuunsysteem in mensen met de ziekte van Crohn een reden is of een resultaat van de ziekte. Onderzoek toont dat de ontsteking van mensen met de ziekte van Crohn zich betrekt met enkele factoren: de genen die de patiënt heeft geërfd, het immuunsysteem zelf en de omgeving. Buitenlandse substanties, zoals antigenen, worden in de omgeving gevonden. Een mogelijke reden voor ontsteking zal misschien de reactie van het lichaam naar deze antigenen zijn of dat de antigenen zelf de reden voor de ontsteking zijn. Sommige wetenschappers denken dat een eiwit door het immuunsysteem, genoemde anti-tumor necrosefactor (TNF) produceerde, een mogelijke reden zou kunnen zijn voor de ontsteking die geassocieerd kan worden met de ziekte van Crohn.

Behandelwijze

Behandeling zal kunnen bestaan uit medicijnen, voedingsaanvulling, chirurgie of een combinatie van deze opties. De doelen van behandeling zijn om de ontsteking te controleren, verbeteren voedingstekorten en verlichten van de symptomen zoals abdominale (pijn in de buikholte) pijn, diarree en rectale bloedingen.

Op dit moment kan behandeling helpen om te voorkomen dat de patient regelmatig klachten ervaart van de ziekte, echter is er nog geen behandeling met genezing tot resultaat. Behandeling voor de ziekte van Crohn hangt af van de locatie en vorm van de ziekte, complicaties op eerdere behandelingen en nieuwe symptomen die zich voor kunnen gaan doen. Sommige mensen hebben lange perioden, soms jaren lang, dat zij vrij zijn van de symptomen van de ziekte, Nochtans, keert de ziekte gewoonlijk op verschillende momenten van de levenstijd van een persoon terug. Dit veranderende model van de ziekte betekent dat men niet altijd kan zeggen of een behandeling daadwerkelijk aangeslagen heeft. Iemand met de ziekte van Crohn zal voor een lange tijd medische verzorging nodig hebben, met regelmatig dokersbezoek om de situatie te controlen.

Dieeten

Mensen met de ziekte van Crohn ervaren dikwijls een afname in eetlust, dit kan er voor zorgen dat men niet genoeg dagelijks voeding ontvangt wat nodig is voor ene goede gezondheid en genezing. Bovendien wordt de ziekte van Crohn met diarree en arme absorptie van noodzakelijke voedingsmiddelen geassocieerd. Geen enkel speciaal dieet heeft bewezen doeltreffend voor het voorkomen of behandelen van de ziekte van Crohn te zijn geweest, maar het is heel belangrijk dat mensen die de ziekte van Crohn hebben een voedzaam dieet volgen en voedsel vermijden dat de symptomen verergert. Er zijn geen consequente diëtische regels om te volgen die de symptomen van een persoon zal verbeteren.

Zwangerschap en kinderen

In het algemeen hebben vrouwen met de ziekte van Crohn net zo veel kans op een normale zwangerschap als vrouwen zonder. Sommige vrouwen met de ziekte van Crohn, die operaties of fistels; in het kleine bekken hebben gehad. hebben minder kans om zwanger te worden. De meeste kinderen die geboren worden hebben dan zelf ook geen last van de ziekte.

Kinderen die de ziekte krijgen hebben er vaak meer last van dan volwassenen en kunnen daardoor in sommige gevallen een met vertraagde groei en uitgestelde seksuele ontwikkeling oplopen..

Stoma

Veel vrouwen met een stoma kunnen een normale zwangerschap hebben. Normaal is het wel gebruikelijk om een keizersnede toe te passen.

Doktor Burrill B Crohn

Het ontstaan van de naam : de ziekte van Crohn

Dokter Burrill B Crohn ( gastro-enteroloog) en zijn collega's schreven in 1932 samen een artikel over de onbekende aandoening enteritis (dit betekent ontsteking van het laatste deel van de dunne darm) in het Journal of the American Medical Association. De namen van de auteurs werden alfabetisch gerangschikt. Burrill B Crohn kwam als eerste te staan, en sindsdien gebruikt men in plaats van enteritis regionalis de benaming: ziekte van Crohn.

Na zijn dood op 29 juli 1983 werd de Burrill B Crohn Research Foundation opgericht door zijn vrouw. Dit fonds steunt het wetenschappelijk onderzoek naar de ziekte.
© 2008 - 2019 Monalisa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De ziekte van CrohnDe ziekte van Crohn (Crohn disease) is een chronische ontsteking van het darmstelsel, welke valt onder de chronisch infl…
De ziekte van CrohnDe ziekte van Crohn is een chronische ontstekingsziekte van het maag-darm stelsel. In Nederland worden er per jaar bij o…
Chronische darmziekten bij kinderen: algemene beschouwingenNiet alleen bij volwassenen maar ook bij kinderen komen chronische darmaandoeningen(Ziekte van Crohn en colitis ulcerosa…
De ziekte van CrohnDe ziekte van CrohnDe ziekte van Crohn is een chronische ontsteking van het darmstelsel met ups en downs, meestal conservatief te behandele…

Reageer op het artikel "De ziekte van Crohn"

Reactie

Ronny Ramandt, 13-08-2008 15:39 #1
Om kort te zijn: de ziekte van Crohn behoort tot de groep van de autoimmuunziekten. Bij deze ziekte zal ons lichaam zijn eigen cellen (cellen van de darmmucosa in het geval van Crohn) gaan aanvallen, en vernietigen. Een ander ziekte die daarbij hoort is rheumatoïde arhritis. Bij mij heeft deze aanval geleid tot een darmobstructie die uiteindelijk een dunnedarmperforatie veroorzaakte. Ik mag enorm blij zijn dat ik het nog kan navertellen want normaal overleef je zoiets niet. Mijn specialist zei nog dat ik tot een zeldzame vorm van Crohn heb die pas op 49-jarige leeftijd ontdekt werd. Groetjes van Ronny

Infoteur: Monalisa
Gepubliceerd: 06-08-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!