InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > De ziekte van Crohn

De ziekte van Crohn

De ziekte van Crohn is een chronische ontstekingsziekte van het maag-darm stelsel. In Nederland worden er per jaar bij ongeveer 1000 mensen de ziekte van Crohn geconstateerd. De ziekte komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Meestal zijn dit jongen mensen tussen de 15 en 25 jaar. Het verloop van de ziekte is bij iedereen anders. Sommige hebben er erg veel last van, en sommige merken er weinig van.

De ziekte van Crohn

De ziekte van Crohn is een chronische ontsteking van de ingewanden. De oorzaak waardoor je deze ziekte krijgt is helaas nog niet bekend. Je ziet wel vaak dat als het voorkomt, het vaker voorkomt in dezelfde familie. De ziekte kan op elke leeftijd opduiken, dus het is niet zo dat je het al bij de geboorte gelijk hebt. Maar vaak verschijnen de eerste symptomen tussen de 15 en de 30 jaar.

Met de ziekte van Crohn heb je vooral last van je darmen. Er ontstaan kleine ontstekingen in de darmwand, dit worden ook wel zweren genoemd. De ontstekingen in de darmen ontstaan door een fout in het afweersysteem. Bij de ziekte van Crohn valt het afweersysteem zonder reden de eigen lichaamscellen aan, en dat is in dit geval dan de darmen. De darmwand is niet aaneengesloten ontstoken, maar zieke en gezonde stukken darm wisselen elkaar af.

De ontstekingen in de darmen veroorzaken vaak veel klachten, zoals diarree, buikpijn, vermoeidheid en koorts. Bij slechts 2% van de patiënten kan bloedarmoede voorkomen, door een darmbloeding. De ziekte kan zich voordoen in het hele spijsverteringsstelsel, van de maag tot aan de dikke darm. Maar het komt het vaakst voor op het einde van de dunne darm, of het begin van de dikke darm.

Behandelingsmethoden

Er zijn verschillende behandelingsmethoden. De meeste mensen met de ziekte van Crohn moet vroeg of laat een operatie ondergaan. Bij deze operatie wordt het slechte deel van de darm verwijderd. Dit wilt dan niet zeggen dat je nooit meer last hebt van je darmen, maar het blijft wel voor een tijdje weg. De ziekte van Crohn is daarom ook een chronische ziekte, omdat het terug blijft komen. Bij sommige mensen blijft het na deze operatie wel 10 jaar weg, maar krijgen daarna de klachten die ze voorheen hadden weer terug. En bij sommige mensen kan het al snel terug komen, na een aantal maanden of een jaar. Verder wordt de ziekte van Crohn behandeld met medicijnen. De medicijnen moeten er voor zorgen dat je minder last hebt van de ziekte. Vaak wordt prednison voorgeschreven, dit is een medicijn wat bij veel ontstekingen wordt voorgeschreven.

Veel mensen met de ziekte van Crohn volgen een dieet. Als je goed op je eten let en je aan het dieet houdt, zul je minder last hebben van de ziekte. Want door slechte voeding zullen je darmen nog meer van streek raken.

  • Geen suiker: Bij de ziekte van Crohn is het belangrijk om zo min mogelijk suiker te eten. Let dus ook op zoete vruchten en honing. Zure en bittere vruchten mag wel, zoals grapefruit en granaatappel.

  • Geen koffie: Cafeïne is ook een snelle suiker, net zoals alcohol en witmeel. Het gaat de maagwand irriteren, waardoor iemand met de ziekte van Crohn hier nog meer klachten van gaat krijgen.

  • Geen tarweproducten: Eet liever brood gemaakt van volle granen, zoals rogge, gerst en haver. Gistbrood kan gisting in je darmen veroorzaken.

  • Groente, dat is juist wel heel goed. Wortel is ook heel goed, wortelen helpen bij het herstellen van je darmen, lever en slijmvliezen. Eet de groenten zowel rauw als gekookt. Je kunt er het beste een gewoonte van maken om elke dag een soort salade bakje te maken met verschillende groentes in.

  • Let op met vlees: Eet zo min mogelijk vlees, vooral als je eens een dag hebt dat je veel last hebt van je darmen. Veel vlees is niet goed voor je darmflora.
© 2012 - 2019 Stacey, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De darmziekte collagene of microscopische colitisDe darmziekte collagene of microscopische colitisCollagene colitis (ook wel microscopische colitis of colitis collagenosa genoemd) is een weinig voorkomende ziekte die e…
De ziekte van CrohnDe ziekte van Crohn (Crohn disease) is een chronische ontsteking van het darmstelsel, welke valt onder de chronisch infl…
Colitis Ulcerosa: Ernstig ziek door ontsteking van je darmenVeel mensen zijn bekend met de meest voorkomende vorm van Inflammatoire Bowel Disease (IBD), de ziekte van Crohn. Iets m…
Ziekte van Crohn: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseZiekte van Crohn: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseDe ziekte van Crohn is een chronische ontsteking van de darm. De ziekte begint meestal tijdens de puberjaren en keert st…
Bronnen en referenties
  • http://darm.startpagina.nl/
  • http://www.umcg.nl/NL/Zorg/Ouderen/zob2/Darmziekte_IBD_chronische_darmziekte/Pages/default.aspx

Reageer op het artikel "De ziekte van Crohn"

Infoteur: Stacey
Gepubliceerd: 05-04-2012
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!