InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > De ziekte van Crohn

De ziekte van Crohn

De ziekte van Crohn (Crohn disease) is een chronische ontsteking van het darmstelsel, welke valt onder de chronisch inflammatoire darmziekten (inflammatory bowel disease of IBD). De ziekte draagt de naam van arts Burrill Crohn, die in 1932 de aandoening voor het eerst beschreef.

Mogelijke symptomen

Er zijn meerdere symptomen die tot de diagnose van de ziekte van Crohn kunnen leiden, namelijk:
  • Diarree
  • Vermagering
  • Bloedarmoede (met chronische vermoeidheid als gevolg)
  • Bloed bij de ontlasting
  • Stenose (vernauwing van de darm als gevolg van zwelling van de darmwand)
  • Fistels (verbindingen tussen ontstekingsplekken, die zelfs tot aan de huid kunnen reiken)
  • Gewrichtspijnen
  • Oog- of huidproblemen
De laatste drie symptomen wijzen erop dat de ziekte zich heeft uitgebreid van het darmstelsel naar andere organen.

Oorzaak

Er is geen pasklare oorzaak voor deze aandoening. Waarschijnlijk spelen meerdere factoren een rol, zoals erfelijkheid en omgevingsfactoren (bijvoorbeeld stress of (mee)roken). Er is wel een duidelijke correlatie tussen infectie met paratuberculose en het later optreden van de ziekte van Crohn.

Diagnose

De diagnose is moeilijk te stellen, en omvat meerdere onderdelen.
  • Anamnese (vragen naar de precieze aard van de klachten om deze zo goed mogelijk in kaart te kunnen brengen)
  • Lichamelijk onderzoek (hierbij kunnen verborgen problemen worden gevonden, zoals stenose of fistels)
  • Bloedonderzoek (om bloedarmoede te kunnen constateren).
  • Onderzoek van de ontlasting (wat uitsluitsel kan bieden over eventuele infecties)
  • Endoscopie (door middel van een rectaal ingebracht slangetje kunnen beelden worden gegenereerd van de darmen)
  • Gastroscopie (gelijk aan endoscopie, maar hierbij wordt het slangetje oraal ingebracht.
  • Het maken van foto’s of scans van het maagdarmstelsel.

Behandeling

Omdat de exacte oorzaak van de ziekte van Crohn niet bekend is werken medicijnen doorgaans symptoombestrijdend. Hierbij valt te denken aan ontstekingsremmers diarreeremmers. Wanneer de ziekte enigszins onder controle is, wordt doorgaans overgestapt op onderhoudsmedicatie. In sommige gevallen, zoals ernstige stenose, kan een operatie noodzakelijk zijn. Echter, niet altijd leidt behandeling ook tot volledige controle. Bij sommige patiënten is de aandoening zeer moeilijk te controleren, met als gevolg dat deze mensen regelmatig gecontroleerd zullen moeten worden. De aandoening is chronisch, dus genezing is niet mogelijk.

De ziekte van Crohn bij kinderen

De ziekte van Crohn laat zich doorgaans voor het eerst zien voor het 30e levensjaar. In 25% van de gevallen beginnen de problemen voor de 20 jaar. Er zijn dus relatief veel kinderen die te maken hebben met deze aandoening. De symptomen van de ziekte zijn bij kinderen niet anders dan bij volwassenen. Een groot verschil is echter dat kinderen in de groei zijn, en hun voedingsstoffen derhalve hard nodig hebben. De ziekte van Crohn kan resulteren in groeistoornissen.
© 2007 - 2019 Frederique, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Absintalsem bij ziekte van CrohnAbsintalsem of Artemisia absinthium werd beschreven in apothekersboeken over de hele wereld. Voor medicinaal gebruik wer…
De ziekte van CrohnDe ziekte van CrohnDe ziekte van Crohn is een chronische ontsteking van het darmstelsel met ups en downs, meestal conservatief te behandele…
Chronische darmontsteking: symptomen, oorzaak en behandelingChronische darmontsteking: symptomen, oorzaak en behandelingEen chronische darmontsteking is een ziekte gedurende langere tijd -vaak je hele leven- klachten veroorzaakt. De ernst e…
De ziekte van CrohnDe ziekte van Crohn is een chronische ontsteking van de darmen. Ieder mens kan het krijgen. Wat is het? Wat zijn de symp…

Reageer op het artikel "De ziekte van Crohn"

Infoteur: Frederique
Gepubliceerd: 16-11-2007
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!