InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tractie alopecia, haaruitval door staart of knot behandelen

Tractie alopecia, haaruitval door staart of knot behandelen

Tractie alopecia, haaruitval door staart of knot behandelen Tractie alopecia is een vorm van haaruitval die wordt veroorzaakt door spanning op de haarwortel, vaak het gevolg van het dragen van een te strakke staart of knot. Wanneer de haarwortel aangedaan is kunnen er kale plekken op het hoofd ontstaan. Het haar groeit op die plekken maar moeilijk terug, al heeft het gebruik van castorolie of wonderolie vaak een positief effect of de aangedane plekken op de hoofdhuid.

Castorolie bij tractie alopecia

Verschillende vormen van alopecia

Velen zullen de term alopecia of alopecie kennen: het betekent bovenmatig verlies van de hoofdharen. De meest voorkomende vorm van haaruitval is alopecia androgenetica oftewel klassieke haaruitval bij mannen vanaf een zekere leeftijd. Daarnaast is alopecia areata ook een bekendere vorm van haaruitval. Hierbij ontstaan vrij plotseling kale plekken op het hoofd. Hieraan gaat een ontstekingsproces aan de haarwortel vooraf die er uiteindelijk toe leidt dat uit het betreffende haarzakje helemaal geen haar meer zal groeien. Het kan gaan om één kale plek maar ook om meerdere. Bij alopecia universalis is niet alleen sprake van kaling op het hoofd, maar zal ook alle andere lichaamsbeharing uitvallen. Mensen met deze aandoening worden nogal eens per abuis voor kankerpatiënten aangezien die vanwege chemotherapie kaal zijn geworden.

Wat is tractie alopecia?

Tractie alopecia is geen ziekte. Het is een aandoening die veroorzaakt wordt door onszelf. Door spanning te zetten op de haarwortel kan deze beschadigd raken, met haaruitval tot gevolg. Deze spanning wordt vaak veroorzaakt door het dragen van een strakke staart of knot, het strak invlechten van het haar of door het dragen van dreadlocks. Tevens kan het plaatselijk ontstaan door het gebruik van een speld of clip om het haar vast te zetten. Ook dit zet extra spanning op de haarwortel waardoor deze beschadigd kan raken.

Tractie alopecia komt bij bepaalde groepen mensen vaker voor dan bij anderen. Zo komt het bij negroïde mannen en vrouwen met kroeshaar relatief vaak voor, en dan met name rond en boven de oren, waar tevens littekenvorming kan ontstaan. Bij mannen die hun haar vaak in een staart of knot dragen komt het daarnaast vaker voor dan bij vrouwen, waarschijnlijk omdat zij toch al genetische belast zijn met het optreden van een kalende hoofdhuis vanaf een bepaalde leeftijd, evenals een terugtrekkende haarlijn. Daarnaast komt tractie alopecia ook vaker dan normaal voor bij mensen die vanwege hun beroep of religie hun haar in een bepaalde stijl dragen, gebruik maken van een pruik of hoofdbedekking dragen die op een bepaalde wijze is vastgezet.

Wat kun je doen tegen haaruitval door tractie alopecia?

Het is nogal een open deur dan tractie alopecia goed te voorkomen is door er goed zorg voor te dragen dat er niet te veel druk of spanning wordt uitgeoefend op het hoofdhaar. Dit kan door er goed op te letten dat staarten en knotten niet te strak worden gedragen en dat ook bijvoorbeeld vlechten niet te strak zitten. Je moet vooral gewaarschuwd zijn wanneer je last krijgt van jeuk na het invlechten van je haar of wanneer het elke keer weer als een opluchting voelt wanneer je een bandje of elastiekje uit je haar haalt. Als je dat merkt, dan heeft je haar echt onder te veel spanning gestaan.

Plekken die eenmaal aangedaan zijn door tractie alopecia zijn moeilijk te genezen, al kan de dermatoloog soms nog uitkomst bieden. Dan heb je het echter wel over een kostbare cosmetische behandeling die vaak niet vergoed wordt door de zorgverzekering.

Behandeling met castorolie of wonderolie

Er is daarnaast één middel dat door veel mensen met tractie alopecia met succes gebruikt wordt en dat is castorolie, ook wel bekend onder de namen wonderolie of ricinusolie. Het betreft een een plantaardige olie gemaakt van de vrucht van de Wonderboom (Ricinus communis). De olie wordt gebruikt voor meer huis-tuin-en-keuken-toepassingen. Castorolie is rijk aan vitamine E, mineralen en proteïnen en heeft daarnaast diverse antibacteriële en schimmeldodende eigenschappen. Het gebruik van castorolie of wonderolie is geen garantie op succes maar op internet circuleren veel succesverhalen, onder andere op medische websites zoals Med-Health. Er zijn geen bijwerkingen van bekend bij gebruik op de hoofdhuid.

Castorolie is in Nederland verkrijgbaar bij diverse webshops. Merk- en productnamen waaronder de olie verkocht wordt zijn onder andere:
  • Jamaican
  • Potent Black Castor Oil
  • Macrovita
  • Berivita
  • Uniqe
  • Orthomed (The Palma Christi)
  • Pukka Herbs
  • Tropic Isle

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Haaruitval, Alopecia AreataJe staat voor de spiegel en ontdekt een kale plek. Je verliest haar. Voor Nederlanders “normaal” als je ouder wordt, maa…
Haarproblemen: Wat is alopecia androgenetica?Alopecia androgenetica is een vorm van haaruitval die voorkomt bij zowel mannen als vrouwen. De meest gebruikte term voo…
Wenkbrauwen aanvullen met haartransplantatieDe mode verandert snel. Was het in het verleden mode om de werkbrauwen te epileren en in plaats daarvan een potloodstree…
Androgene alopecia: Haaruitval & kaalheid, vooral bij mannenAndrogene alopecia: Haaruitval & kaalheid, vooral bij mannenAndrogene alopecia is de meest voorkomende vorm van haaruitval en vooral het gevolg van genetische factoren en een abnor…
Haaruitval en behandelingIeder mens verliest dagelijks vele haren. Dit is een normaal proces. Echter, wanneer mensen extensief haarverlies ervare…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Andrewlangley, Pixabay
  • http://www.hairsentinel.com/traction-alopecia.html
  • http://www.med-health.net/Castor-Oil-For-Hair.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Wonderolie

Reageer op het artikel "Tractie alopecia, haaruitval door staart of knot behandelen"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 02-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!