InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rode bultjes op hoofdhuid met pijn of jeuk: oorzaken

Rode bultjes op hoofdhuid met pijn of jeuk: oorzaken

Rode bultjes op hoofdhuid met pijn of jeuk: oorzaken Rode bultjes op de hoofdhuid is een vervelende probleem, vooral wanneer het gepaard gaat met andere klachten zoals irritatie, pijn en/of jeuk. Bultjes op de hoofdhuid kunnen verschillende oorzaken hebben. Enkele van de meest voorkomende oorzaken zijn hoofdschimmel, folliculitis en seborroïsch eczeem. De symptomen en de behandeling van deze aandoeningen passeren de revue.

Veelvoorkomende oorzaken van rode bultjes op hoofdhuid

Tinea capitis: jeuk, schilfering, korsten en haaruitval

Tinea capitis is schimmel van het behaarde hoofd, ook wel 'hoofdschimmel' genoemd. Tinea betekent 'schimmel' en caput betekent 'hoofd'. Hoofdschimmel komt vooral bij kinderen, na de puberteit is het een zeldzame aandoening. Vooral jonge kinderen tussen 3 en 7 jaar kunnen er last van krijgen. Kleine uitbraken op kinderdagverblijf of school komen nogal eens voor.

Symptomen

Schimmelinfectie van het behaarde hoofd kenmerkt zich door symptomen als jeuk, schilfering, korsten en haaruitval doordat de haren boven de huid afbreken. Besmetting met de veroorzakende schimmel treedt op via direct huid-huid contact met een ziek mens of dier of indirect via hoeden, petten, kleding, borstels, bioscoop- of theaterstoelen. Herbesmetting komt zelden voor. De incubatietijd –dat is de periode tussen besmetting en de eerste symptomen– is 1 tot 3 weken. Door krabben kan er een secundaire bacteriële infectie optreden.

Diagnose

De diagnose wordt gesteld op basis van het klinisch beeld, een Woods lamp onderzoek (schimmels lichten op onder deze lamp) en het aantonen van schimmels onder de microscoop. Hoofdschimmel wordt gedurende 6 tot 12 weken behandeld met antischimmelmiddelen. Dagelijks wassen met een antischimmelmiddel wordt ook aangeraden. Dit voorkomt verdere verspreiding van schimmelsporen.

Scheren / Bron: Stevepb, PixabayScheren / Bron: Stevepb, Pixabay

Folliculitis: rode bultjes of puistjes

Folliculitis duidt op een ontsteking van het bovenste deel van het haarzakje, de zogeheten haarfollikel. Folliculitis komt niet alleen voor op de behaarde hoofdhuid, maar het kan ook elders op het lichaam voorkomen, vooral in gebieden die geïrriteerd zijn als gevolg van strakke kleding of die geïrriteerd zijn door het scheren.

Symptomen

Een folliculitis kenmerkt zich door bultjes of puistjes, met een puskopje erop, en een rode kleur eromheen. De plekjes kunnen jeuken of irriteren. Voorkeurslocaties zijn het behaarde hoofd, het gelaat, de ledematen (armen en benen) en de billen.

Behandeling

Het is belangrijk om de puistjes nooit uit te knijpen. Draag ook geen strakke kleding en vermijd huidverzorgende middelen die je huid kunnen irriteren. Smeer geen vette of oliën op je huid. Zorg verder voor goede algemene hygiëne. Meestal verloopt deze aandoeningen zonder complicaties en gaat het vanzelf weer over. Als de aandoening steeds terugkomt, doe je er verstandig aan je huisarts te raadplegen.

Seborroïsch eczeem: jeuk, roodheid en schilfering

Seborroïsch eczeem komt vaak voor op de hoofdhuid, het gezicht en dan vooral in de wenkbrauwen, aan de zijkanten van de neus en achter de oren, maar het kan ook elders op het lichaam voorkomen zoals de navel, onder de borsten, in de oksels, de buikplooi, de liezen en de bilspleet.

Symptomen

Seborroïsch eczeem is een jeukende huiduitslag, waarbij de aangedane huid rood wordt en er gelige, vette schilfers ontstaan. Het is onschuldige en niet-besmettelijke aandoening. Sommige mensen hebben alleen last van jeuk op de behaarde hoofdhuid. Mogelijk hebben zij dan last van roos: de lichtste vorm van seborroïsch eczeem.

Uitlokkende factoren

Bij seborroïsch eczeem is de samenstelling van het ‘huidsmeer’ of talg veranderd, als gevolg waarvan de gistcellen zich sneller vermenigvuldigen. Dit kan de huid irriteren. Sommige factoren kunnen seborroïsch eczeem verergeren, zoals stress en spanning, kou en droogte, het gebruik van veel zeep en het dragen van hoofddeksels (hoeden, mutsen of petten).

Vermijd shampoo die de hoofdhuid irriteert / Bron: Lakov Filimonov/Shutterstock.comVermijd shampoo die de hoofdhuid irriteert / Bron: Lakov Filimonov/Shutterstock.com
Behandeling
De aandoening kun je binnen de perken houden door niet te veel zeep te gebruiken en door shampoos te vermijden die de hoofdhuid irriteren. Seborroïsch eczeem op het behaarde hoofd kun je bestrijden door tweemaal per week een speciale shampoo, gel of lotion gebruiken te gebruiken die schimmels en gisten bestrijdt. Vraag je apotheker om advies.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Jeukende hoofdhuid: symptomen en oorzaken jeuk op het hoofdJeukende hoofdhuid: symptomen en oorzaken jeuk op het hoofdJeuk op het hoofd of een jeukende hoofdhuid is een klacht waar je 'gek' van kan worden. Iedereen heeft wel eens last van…
Rode bultjes op benen en armen: keratosis pilarisRode bultjes op de bovenbenen of armen: het is een onschuldige, cosmetische aandoening die vaak voorkomt. De aandoening…
Hoofdluizen: Insecten op hoofdhuid met jeuk en rode bultjesHoofdluizen: Insecten op hoofdhuid met jeuk en rode bultjesHoofdluizen zijn kleine insecten die op de hoofdhuid, maar soms ook op de baard, de snor, de wenkbrauwen en/of de wimper…
Korstjes op hoofdhuid met schilfers en jeuk: oorzakenKorstjes op hoofdhuid met schilfers en jeuk: oorzakenKorstjes op de hoofdhuid en schilfers met jeuk op je hoofd zijn veel voorkomende klachten. Korstjes op hoofdhuid kunnen…
Waarom heb ik een jeukende hoofdhuid?Waarom heb ik een jeukende hoofdhuid?Jeuk op de hoofdhuid kan veel verschillende oorzaken hebben. Het kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door huidaandoening…
Bronnen en referenties
  • http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/ttxt/TineaCapitis.htm
  • http://www.huidarts.com/huidaandoeningen/hoofdschimmel-tinea-capitis/
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/72147-hoofdschimmel-schimmel-infectie-op-het-behaarde-hoofd.html
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/157765-folliculitis-symptomen-oorzaak-voorkomen-en-behandeling.html
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/83593-seborroisch-eczeem-rode-vlekken-roodheid-in-het-gezicht.html
  • http://www.huidinfo.nl/folliculitis.html
  • http://www.huidarts.com/huidaandoeningen/folliculitis/
  • https://www.thuisarts.nl/seborrho%C3%AFsch-eczeem/ik-heb-seborrho%C3%AFsch-eczeem
  • Afbeelding bron 1: Stevepb, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Lakov Filimonov/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Rode bultjes op hoofdhuid met pijn of jeuk: oorzaken"

Reacties

Cindy, 13-05-2016 01:52 #2
Probeer eens gewoon met neutral shampoo. Mijn zoontje heeft ook eczeem en mijn huisarts schreef van alles, voor 3 soorten shampoo (van den gekke) en mijn kinderarts zei gewoon met neutral alles te doen ook de was met neutral wassen. Was wel iets duurder maar het hielp wel.
Succes

Annekevanderploeg, 25-04-2016 16:56 #1
Ik heb al een hele tijd bultjes/roofje in mijn haar (geen jeuk) maar hou ze steeds open. Heb shampoo-lotions van huisarts gehad maar wil niet overgaan, wat kan ik er tegen doen, oorzaak? Reactie infoteur, 27-04-2016
Allereerst is het van belang om de oorzaak vast te stellen. Als de huisarts er niet uitkomt, kan hij of zij u verwijzen naar een dermatoloog.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 21-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofdhuidaandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!