InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Neus- en bijholteontsteking

Neus- en bijholteontsteking

Neus- en bijholteontsteking Links en rechts van de neus, zitten de bijholten. De bovenkant van de bijholten komen tot aan de oogkassen en vlak onder de bijholten beginnen de wortels van de tanden. Via een kleine opening staan de bijholten in verbinding met de neus, en keelholte. De bijholten en de neus- en keelholten zijn bekleed met een slijmvlies. Deze kunnen ontstoken raken. Het gaat hier dus niet om een voorhoofdsholteontsteking.

Wat is een neus- bijholteontsteking

Als u verkouden bent is niet alleen het slijmvlies van de keel en neusholte ontstoken, maar het slijmvlies van de bijholten ook. Er wordt pas van een neus- en bijholteonteking gesproken als er klachten van de neus en van de bijholten zijn. De klachten van de neus zijn: snotterige, lopende of verstopte neus. De klachten van de bijholten geven met name pijn. Voor een neus- bijholteontsteking zijn dus beide klachten nodig.

De verschijnselen

  • Begint met een gewone verkoudheid: lopende, snotterige of verstopte neus, niezen, niet goed kunnen ruiken.
  • Het snot kan geel of groen worden, waterig zijn, soms zit er iets bloed in.
  • Snot dat in de keel lekt kan hoesten veroorzaken.
  • Pijn in het voorhoofd, aangezicht of kaken
  • Voorover bukken en/of kauwen kunnen de klachten verergeren.
  • Een ontsteking zit meestal maar aan één kant.
  • Een zwelling van de wang is mogelijk.
  • Kan koorts bij komen.

Hoe ontstaat een neus- bijholteontsteking

Meestal wordt de verkoudheid veroorzaakt door een virus, en heel soms door een bacterie. Door het virus gaat het slijmvlies ontsteken en zwelt het op. Hierdoor wordt er meer snot geproduceerd. Door het snot en het zwellen van het slijmvlies gaat de kleine opening tussen de neus- keelholten en bijholten dicht zitten. Doordat het snot dikker wordt en er niet uit lopen kan, wordt de bijholte te vol. En dan ontstaat er een drukkend of pijnlijk gevoel in het gezicht.

Adviezen

  • 3 per dag stomen, dit geeft verlichting. Geen kamille, zout of menthol toevoegen.
  • Gebruik zout water om in de neus te druppelen, ook dit geeft verlichting. Als u geen flesje met zoutoplossing heeft kunt u het ook nog zelf maken. Strooi een afgestreken theelepel zout in een limonadeglas gevuld met lauw water. Dit kunt u een paar keer per dag gebruiken.
  • Rook niet.
Het stomen en de zoute druppels geven enkel verlichting, het heeft geen enkele invloed op het herstel

Medicijnen

Een neus- bijholteontsteking geneest vanzelf. Er zijn dus geen medicijnen voor nodig.
Als u toch last heeft van de klachten kunt u paracetamol gebruiken. Dit helpt over het algemeen goed.

Antibiotica's hebben geen invloed op het herstel omdat het meestal om een virusinfectie gaat, daarom wordt dit ook nog nauwelijks gegeven bij een neus-bijholteontsteking.

Wanneer moet je toch naar de huisarts

  • Als u niet meer in staat bent om normale dagelijkse dingen te doen.
  • Als de koorts langer dan vijf dagen aanwezig is.
  • Als er binnen twee weken geen verbetering optreed.
  • Als u opnieuw koorts krijgt terwijl de koorts net een paar dagen over was.
  • Als u suf bent.
  • Als u één dik of rood ooglid heeft.
  • Als u ineens niet meer goed kunt zien.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij een bijholteontsteking?Wat te doen bij een bijholteontsteking?Wat te doen bij een bijholteontsteking? Een bijholteontsteking is een nare aandoening die regelmatig voorkomt bij een zw…
Bijholteontsteking: verschijnselen en behandelingBijholteontsteking: verschijnselen en behandelingBij een bijholteontsteking is de bekleding van een of meer holten in de botten rond de neus geïnfecteerd.Vaak zetten de…
Nasodren: de enige neusspray voor een bijholteontstekingNasodren: de enige neusspray voor een bijholteontstekingAls je een bijholteontsteking hebt wil je zo snel mogelijk van die afschuwelijke drukkende pijn af. Diverse neussprays k…
Voorhoofdsholteontsteking door een verkoudheidVoorhoofdsholteontsteking door een verkoudheidDe voorhoofdsholte is een van de vier bijholten die we hebben. Kinderen hebben nog geen voorhoofdsholte. Pas rond het 7e…
Sinusitis: kaakholte- of voorhoofdsholteontstekingSinusitis: kaakholte- of voorhoofdsholteontstekingEen simpele verkoudheid kan soms leiden tot een pijnlijke ontsteking van één of meerdere holtes in je hoofd. Meestal rak…

Reageer op het artikel "Neus- en bijholteontsteking"

Reacties

Jack, 29-12-2014 11:04 #4
Als ik verkouden wordt, is het vrijwel constant hetzelfde ritueel. Het begint met hoesten (een paar dagen), en dan begint Mr.neus ook vervelend te doen door minder lucht langs te laten. Het hoesten gaat altijd gepaard met ophoesten van groene sputum van laag uit de luchtpijp, ( dat voel ik als ik diep inadem). En als de neus verstopt raakt, dan blijft de rechterkant (bijholte) enkele weken de boel dichthouden. Ik heb het geprobeerd om na 7/10 dagen gebruik, zonder die neusspray (xylometazoline) te functioneren, maar dat gaat écht niet! ik gebruik het wanneer nodig en niet eerder. De neus en bijholte spoel ik met een zoutoplossing, maar dat helpt niet om de verstopping weg te halen! Ik heb verder geen koorts. Met buiten werk en inspanning kan ik soms zonder dat 'snufje ' te gebruiken wel functioneren, omdat door flinke lichaamsinspanning de boel wél openblijft. Zodra ik van rust kan genieten is het weer mis. Ook als ik dus een flinke wandeling ga maken of ga joggen dan blijft de neusholte lekker open. Ik zou graag een alternatieve oplossing aangereikt krijgen om die 'ontsteking' van die bijholte de nek om te draaien. Die groene zooi blijft maar geproduceerd worden, terwijl ik in prima conditie ben en een gezond eetpatroon heb.

E. Kuiper V. Nieuwkoop, 10-07-2013 10:27 #3
Vraag, 9 weken geleden een spontane neusbloeding gehad waar ik wakker van werd. met moeite gestopt (gebruik wel bloedverdunners). Morgens baar trombosedienst geweest. I n r waarde was goed. Nadien bloederig, groenig sputum opgehoest wat niet vanuit de longen of bronchiën komt maar echt vanuit mijn keel of neusbijholten. geen pijn en geen koorts, maar wel erg moe.Moet ik hiervoor naar de huisarts of k.n.o.?

Hartelijke groet van Betsy Kuiper

Vervaeke Jan, 31-10-2012 08:43 #2
Iedere morgen, openen van de ogen, begint mijn neus te lopen, helder van kleur! Dan komt de niesbui! De hele dag een gevoelige neus met neusloop! Kan jij mij helpen?

Jenny, 26-03-2010 15:29 #1
Kan het ook aan 1 kant zitten, een bijholte ontsteking? Ik heb druk op mijn linkeroog, alsof er vocht in zit en uitstraling pijn 1 kant hoof (lichte pijn, meer druk) en ook in wang.

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 04-11-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!