InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Winterdepressie of winterdip voorkomen & behandelen: tips

Winterdepressie of winterdip voorkomen & behandelen: tips

Winterdepressie of winterdip voorkomen & behandelen: tips Het winterdipje of de winterblues is een fenomeen waarbij je onder meer symptomen van lusteloosheid, vermoeidheid en somberheid vertoont. Door het beperkte zonlicht en de koude, onaangename winterdagen krijgen veel mensen te maken met depressieve gevoelens. In erge gevallen kunnen deze gevoelens leiden tot een winterdepressie. Voedingssupplementen met vitamine D om het gebrek aan zonlicht op te vangen kunnen soelaas bieden, net als lichttherapie. Een lichttherapielamp kan bijvoorbeeld een goed idee zijn om die aanslepende duisternis tegen te gaan waar je zo moe van wordt. Ook een lichttherapiebril behoort tot de mogelijkheden. Welke tips kunnen nog zoal nuttig zijn om een winterdip te voorkomen?

Zonlicht tegen winterdepressie

In de winter schijnt het zonnetje aanzienlijk minder en kunnen we dus ook minder voordeel halen uit de vitamine D die ze afgeeft. De dagen dat de zon wel schijnt, profiteer je er best zoveel mogelijk van. De avond valt vroeg dus komt het erop aan om vanaf 's ochtends de positieve werking van het zonlicht op te zoeken. Slaap niet te lang zodat je het mooiste deel van de dag niet hoeft te missen. Hou de weersverwachting in de gaten zodat je voorbereid bent als er zonnige dagen voorspeld worden. Zo kan je bijvoorbeeld een fikse ochtendwandeling plannen op een zonnige dag.

Winterdip voorkomen

Actief

Een goeie manier om een winterdipje te voorkomen is om je lichaam actief te laten bezig zijn. Als je fysieke inspanningen levert, dan kan je je gedachten verzetten en je geest vrijmaken. Als je lichaam na je fysieke inspanning moe is geworden, dan zal je sowieso minder energie over houden om te gaan prakkizeren. Op die manier geef je sombere gedachten minder kans. De inspanning stimuleert ook de bloedsomloop waardoor je je fysiek beter in je vel zal voelen. Dit zal een positieve uitwerking hebben op je gemoed. Ben je van nature niet van het sportieve type, dan hoef je je nog geen zorgen te maken. Ook een eenvoudige wandeling kan deugd doen om je van eventuele melancholische gedachten te verlossen.

Creatief

Sommige mensen verliezen zich graag in praktische bezigheden zoals lichte handenarbeid of knutselen. Ze kunnen dan het verstand op nul zetten en zich volledig overgeven aan de creatieve activiteit. Dit is een goede manier om de eentonigheid van je gedachten even stop te zetten en voor afleiding te kiezen. Door je met een praktische zaak bezig te houden, ga je je hersenen stimuleren om op een andere manier te functioneren. Hierdoor kan je neerslachtige stemming weer even naar de achtergrond verwezen worden. Voorbeeld van een creatieve bezigheid is bijvoorbeeld het doen van herstellingen aan je huis of het bereiden van een lekkernij op basis van een recept dat je al lang eens had willen uitproberen.

Sociaal leven en humor

In de winter hebben we het allemaal wat moeilijker om onze sociale contacten te onderhouden. Veel mensen blijven gewoon gezellig thuis om voor de televisie te hangen en te cocoonen. Op zich is dit niet verwonderlijk: het koude weer en de duisternis moedigen niet meteen aan om de deur uit te gaan. Toch is het belangrijk om je sociaal leven in de winter niet te verwaarlozen. Door te praten met vrienden en geregeld een stapje in de wereld te zetten kan je de winterstress even van je afzetten. De therapeutische werking van lachen en praten met je vrienden en familie wordt vaak onderschat. Humor en dialoog kunnen op mentaal vlak voor een soort van opluchting zorgen, die je sterkt in het voorkomen van een eventuele winterdepressie.

Overwinteren

Een andere mogelijkheid is om 's winters er telkens een weekje tussenuit te knijpen naar een warmer land. Als je bijvoorbeeld een of twee weken kan gaan genieten van de warmte in een zuiders vakantieoord, dan kan je de winter makkelijker overbruggen. De lange koude periode van duisternis is dan een beetje gebroken. Sommige mensen die de financiële middelen hebben overwinteren graag drie of vier maanden in het zonnige zuiden, wat een uitstekende oplossing is. Maar spijtig genoeg is dit niet voor iedereen weggelegd.

Winterdip behandelen: tips

Antidepressiva

Als de winterdepressie toch toeslaat, dan kan je nog altijd naar een arts voor verder advies. Eventueel zal die dan antidepressiva voorschrijven, die verlichting kunnen brengen. Toch is deze laatste stap alleen aan te raden als het echt niet anders kan, als je het gevoel hebt dat je alles al hebt geprobeerd en niets helpt. Vergeet niet dat antidepressiva heelwat neveneffecten met zich mee kunnen brengen, waar je dan ook weer een oplossing voor moet gaan zoeken. Weet dat veranderingen in je gemoedstoestand normaal zijn in de winter en dat een melancholische stemming na enkele dagen weer kan voorbij gaan.

Lichttherapie

Een van de belangrijkste oorzaken van de winterdipjes en de winterdepressies, is het gebrek aan zonlicht. Daarom worden vaak therapieën aangeraden waarbij het gebruik van licht essentieel is. Mensen met depressies voelen zich vaak beter na het volgen van lichttherapie door middel van een speciaal daarvoor bestemde lichttherapielamp of lichttherapiebril.
Enkele voorbeelden van deze lichttherapielampen zijn:
  • Beurer lichttherapielamp
  • Medisana lichttherapielamp
  • Lanaform Genial Light

Vitamine D-supplementen

Om een winterdip te voorkomen kan je voedingssupplementen innemen die je fysiek en mentaal sterker maken. Wanneer de winter eraan komt kan je bijvoorbeeld denken aan supplementen voor een betere weerstand, tezamen met supplementen met vitamine D. Dit is de vitamine die door de zon wordt uitgestraald en waarvan de meeste mensen 's winters te weinig hebben. Door dit tekort kan je je somber en energieloos voelen, waardoor je meer kans maakt op een dipje. De niveau's aan vitamine D in je lichaam aanvullen met supplementen kan dus aangeraden zijn om je beter te wapenen tegen een eventuele winterdip.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lichttherapie via de oren als remedie tegen een winterdipLichttherapie via de oren als remedie tegen een winterdipNaast de gewone lichttherapie tegen de symptomen van een winterdip of winterdepressie, is er nu ook een andere methode:…
Lichttherapie bij winterdepressieTijdens de winter hebben sommige mensen last van depressiviteit. Deze vorm van depressie kan behandeld worden met lichtt…
Winterdepressie oorzaken, symptomen en behandelingEr zijn sterke aanwijzingen dat de verminderde blootstelling van het lichaam aan zonlicht een oorzaak is voor het ontsta…
Winterdepressie; hoe onstaat het en wat kan je eraan doen?Winterdepressie; hoe onstaat het en wat kan je eraan doen?De bladeren vallen van de bomen, het wordt steeds kouder...En een winterdepressie is in aantocht! Maar wat is nu eigenli…
Wat is een winterdepressie?Wat is een winterdepressie?Zodra de dagen korter worden tijdens de Herfst, beginnen bij een hoop mensen klachten van onrust, neerslachtigheid en ve…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Winterdepressie of winterdip voorkomen & behandelen: tips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 27-11-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Seizoensdepressies behandelen
Medische informatie…
Schrijf mee!