InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Lichttherapie bij winterdepressie

Lichttherapie bij winterdepressie

Tijdens de winter hebben sommige mensen last van depressiviteit. Deze vorm van depressie kan behandeld worden met lichttherapie. In dit artikel vindt u informatie over lichttherapie, zowel thuis als op de polikliniek.Helpt lichttherapie om de winterdepressie te verminderen? Wordt het vergoed door de zorgverzekeraar?

Wat is een winterdepressie?

De winterperiode is het laat licht en vroeg donker. Dit kan gevoelens van depressiviteit veroorzaken bij mensen. Dit wordt ook wel “winterdepressie” genoemd of “Seizoen Afhankelijke Depressie”. Jaarlijks heeft in Nederland ongeveer 5% van de bevolking hier last van. Een grotere groep mensen heeft een milde vorm van winterdepressie, ook wel “winterblues” genoemd.

Kenmerken van winterdepressie

De volgende kenmerken kunnen duiden op een winterdepressie:
  • (Extreme) vermoeidheid
  • Een extreme behoefte aan slaap. Mensen die aan een winterdepressie leiden, slapen soms wel 14 uur en voelen zich daarna nog niet uitgerust.
  • Een verstoord eetpatroon, met koolhydraatrijk eten. Dit kan gewichtstoename tot gevolg hebben. Iemand die lijdt aan een winterdepressie, komt gemiddeld 4 tot 6 kg aan.
  • Concentratieproblemen
  • Somberheid en lusteloosheid
  • Afnemende behoefte aan sociale contacten
  • Emotionele labiliteit

Wat is lichttherapie?

Lichttherapie is een zeer geschikte behandelvorm tegen winterdepressie. Lichttherapie reguleert de aanmaak van melatonine, op kunstmatige wijze. Door de aanmaak van melatonine wordt het dag – en nachtritme hersteld.

Gedurende ½ tot 2 uur moet de patiënt plaatsnemen achter een lichttherapie-apparaat dat zeer sterk licht uitstraalt. In de tussentijd is het mogelijk om iets anders te doen, zoals lezen, tv kijken of achter de computer werken.

Lichttherapie bij een winterdepressie

Ongeveer zeventig procent van de mensen die lijden aan een winterdepressie, heeft baat bij lichttherapie. Lichttherapie is thuis mogelijk, maar ook op bijvoorbeeld een polikliniek.

De lichttherapie compenseert het gebrek aan licht. Lichttherapie houdt in dat degene die aan een winterdepressie lijdt, van maandag tot vrijdag elke dag drie kwartier voor een lichtbank gaat zitten, die helder wit licht geeft. Het licht is vergelijkbaar met daglicht na zonsopgang.

De meeste mensen merken al vooruitgang in de week na de lichttherapie. Sommigen merken het effect zelfs al na drie of vier dagen.

Lichttherapie thuis

Het is ook mogelijk om een lichttherapie-apparaat aan te schaffen voor gebruik thuis. Dit kan bij vrijwel iedere
  • Apotheek
  • Thuiszorgwinkel
  • Medische speciaalzaak

Via internet worden er eveneens lichttherapie-apparaten te koop aangeboden op diverse sites.

Vergoeding lichttherapie

Steeds meer ziektekostenverzekeraars vergoeden het apparaat voor thuisgebruik.
Gerelateerde artikelen
Winterdepressie: Lichttherapie tegen de winterdipLichttherapie is een goed middel om van een winterdepressie of winterdip af te komen. De depressie ontstaat door een tek…
Lichttherapie via de oren als remedie tegen een winterdipLichttherapie via de oren als remedie tegen een winterdipNaast de gewone lichttherapie tegen de symptomen van een winterdip of winterdepressie, is er nu ook een andere methode:…
Lichttherapie om beter te slapenLichttherapie om beter te slapenSlaapstoornissen vormen vandaag de dag een groot probleem. Er zijn steeds meer mensen die slecht slapen. Lees hoe lichtt…
Winterdepressie; hoe onstaat het en wat kan je eraan doen?Winterdepressie; hoe onstaat het en wat kan je eraan doen?De bladeren vallen van de bomen, het wordt steeds kouder...En een winterdepressie is in aantocht! Maar wat is nu eigenli…
Collageen lichttherapie voor een jonge en stralende huidCollageen lichttherapie zorgt voor een huidverjonging, doet rimpels verminderen en voorkomen, lichte lijntjes verdwijnen…

Reageer op het artikel "Lichttherapie bij winterdepressie"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 31-10-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!