InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aandoening: Blindheid

Aandoening: Blindheid

Aandoening: Blindheid Als er bij jongeren blindheid voorkomt is dat vaak door een letsel of een afwijking. Bij oudere mensen gaat de functie van het oog achteruit doordat ze ouder worden.

Inhoud

Blindheid

Er zijn mensen die helemaal blind zijn, maar er zijn ook mensen die gedeeltelijk blind zijn. Blindheid tast je leven aan. De blindheid kan ontstaan doordat het aangeboren is, een ziekte of een letsel. Sommige mensen hebben een blindengeleidehond of een taststok. Kinderen die blind zijn noemen ze vroegblinden.

Hulpmiddelen als je blind bent

  • Blindengeleidehond
  • Blindenstok/taststok
  • Bril met dikke glazen

Brailleschrift

Blinde mensen kunnen geen letters lezen maar lezen brailleschrift. Dit zijn puntjes die zij met hun vingertoppen kunnen lezen. Het brailleschrift heeft Louis Braille uitgevonden. Toen hij 3 jaar oud was had hij een priem in zijn ogen gestoken waardoor hij langzamerhand blind werd. Hij ging naar een school in Parijs waar hij met andere blinde mensen in de klas zat. Hij leerde hier reliëf-boeken lezen. Hij kon deze alleen niet schrijven. Charles Barbier was kapitein in een leger. Hij bedacht een geheime taal waarmee hij met andere soldaten 's nachts kon berichten. Dit geheime schrift was de basis van het schrift van Louis Braille. Daarom is dit schrift 'brailleschrift' genoemd.

Behandeling met stamcellen

Een man die 15 jaar geleden tijdens een straatgevecht ammoniak in zijn ogen kreeg werd toentertijd aan 1 oog blind. Zijn zicht was 10%. Hij leed aan LSCD (Limbal Stem Cell Deficiency). Dit is een aandoening wat veel zorg nodig heeft. Wetenschapper van de universiteit in New Castle hebben het zicht van deze man teruggehaald naar 90% zicht. Ze hebben een kleine hoeveelheid stamcellen uit het goede oog gehaald en dit naar een laboratorium gebracht waar ze de stamcellen in de beschadigde hoornvlies hebben geplaatst. Deze werden daarna in het blinde oog gedaan. Hij had geen last meer van geïrriteerde ogen. Zo kunnen er voortaan meer mensen met LSCD behandeld worden met deze behandeling.

Netvliesimplantaat geneest blindheid

Maculaire degeneratie is een oogaandoening waarbij de kegeltjes in het netvlies afsterven, dit is vooral bij oudere mensen het geval. Met een minuscuul elektrisch implantaat kunnen blinde mensen tegenwoordig weer gedeeltelijk zien. Deze implantaat hecht zich vast aan het netvlies. Mensen die deze behandeling hebben gehad kunnen weer dingen onderscheiden van elkaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.express.be/sectors/nl/chemicals/behandeling-met-stamcellen-laat-blind-oog-opnieuw-zien/118851.htm
  • http://www.spreekbeurtenstartpagina.nl/spreekbeurt/blind/blindfr.htm
  • http://www.clickx.nl/nieuws/65667/netvliesimplantaat-geneest-blindheid/

Reageer op het artikel "Aandoening: Blindheid"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 26-02-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Aandoeningen van de ogen
Medische informatie…
Schrijf mee!