InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Verziendheid (hypermetropie)

Verziendheid (hypermetropie)

Verziendheid (hypermetropie) Verziendheid is een aandoening van de ogen. Het wordt ook wel Hypermetropie genoemd. Mensen zien van dichtbij heel wazig, en kunnen vaak het verre zicht wel goed zien. Lees hieronder meer over verziendheid.

Verziendheid (hypermetropie)

Het oog

In het oog zit een pupil, dit is het zwarte bolletje dat in de iris zit. De iris is het gekleurde gedeelte van je oog. Het licht komt door de pupil naar binnen. De pupil regelt hoeveel licht er door heen kan komen. Het hoornvlies die over het oog heen zit, buigt het licht af. De lens die achter de iris zit, zorgt ervoor dat het licht geconcentreerd wordt op één plek op het netvlies, dit heet de 'gele vlek'. Het netvlies zet het licht om in signalen die via zenuwen naar de hersenen gaan. De plek waar de zenuwen naar de hersenen gaan, heet de 'blinde vlek'. De signalen die naar de hersenen gaan worden omgezet in beeld.

Verziendheid

Als je hypermetropie hebt, wordt het licht dat vanaf een afstand in de ogen terecht komt, achter het netvlies geconcentreerd. Als leider zal je last hebben van moeilijk zicht op korte afstand van een ding. Vaak kan je het verre zicht wel goed scherp zien. Dit ligt maar net aan de ernst van de hypermetropie, en leeftijd speelt ook een rol. Soms krijgen mensen van rond de 40 hier mee te maken. Dit is een normaal ouderdomsverschijnsel.

Hoe ontstaat het?

De aandoening ontstaat doordat het hoornvlies van het oog te vlak is, maar ook als het oog te kort is. Door deze 2 oorzaken komt het licht achter het netvlies. Doordat het licht achter het netvlies valt, wordt je zicht wazig. Ook is verziendheid erfelijk. Verziendheid bij ouderen heet ook wel Presbyopie (leeftijdsverziendheid).

Verziendheid bij kinderen

Bij kinderen kun je het vaak herkennen als ze problemen hebben bij het lezen, of doordat ze niet goed het verhaal van een stripboek kunnen volgen. Vaak laten ze ook klein speelgoed liggen omdat de aandacht daar niet naar uit gaat. Als er niet snel wat aan gedaan wordt, kan het kind een scheel oog krijgen of een lui oog.

Behandeling

Je zou er voor kunnen kiezen om een lasercorrectie te nemen. Vaak doen mensen dit die op jonge leeftijd hypermetropie hebben gekregen. Dit is een nieuwe behandeling, die de kromming van het hoornvlies verhoogd zodat het licht op het netvlies valt in plaats van achter het netvlies. Om een lasercorrectie te krijgen, moet je wel aan bepaalde eisen voldoen.
  • Je moet ouder zijn dan 18 jaar
  • De cylinder in het glas mag niet meer dan 6 dioptrieën zijn
  • Je hebt een oogafwijking tussen de +1 en +4

Een dioptrie is een eenheid voor de sterkte van het oog

Ook zou je gewoon een bril kunnen nemen. Hiervoor zou je even naar de oogspecialist moeten gaan om na te vragen wat het beste voor je is. Lenzen is ook een optie. Mensen die een allergische reactie/ontsteking krijgen van lenzenvloeistof kunnen beter een bril nemen of een lasercorrectie ondergaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.ooglasercenter.nl/verziendheid-wat-is-het-en-wat-kun-je-eraan-doen/

Reageer op het artikel "Verziendheid (hypermetropie)"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 01-03-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Aandoeningen van de ogen
Medische informatie…
Schrijf mee!