InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bijziendheid (Myopie)

Bijziendheid (Myopie)

Bijziendheid (Myopie) Bijziendheid is als je niet goed in de verte kunt kijken. Ongeveer 20% in heel Nederland heeft er last van. Het ontwikkelt zich vaak al op jonge leeftijd.

Myopie

Bijziendheid

Bijziendheid, ook wel myopie genoemd, ontwikkelt zich meestal vanaf het 12e levensjaar. Rond het 20e jaar wordt het erger waarna het zich stabiel wordt. Bijziendheid wordt veroorzaakt doordat de oogbal veel in de lengte groeit en het brandpunt dus vóór het netvlies valt. Veel mensen die vanaf jonge leeftijd weinig buiten hebben gespeeld en veel gelezen hebben, hebben veel kans op bijziendheid. Ook mensen die in de stad wonen hebben meer risico op bijziendheid. Doordat het oog langer is dan een normaal oog worden de lichtstralen niet goed gebroken waardoor het brandpunt niet op het netvlies ligt. Vaak knijpen mensen hun ogen tot spleetjes om beter te kunnen zien.

Symptomen

  • Dingen dichtbij scherp zien
  • Dingen veraf slecht zien
  • Wazig zien
  • Hoofdpijn
  • Vermoeiende ogen

Erfelijk

Uit een onderzoek is er gebleken dat bijziendheid erfelijk is. Het was een onderzoek waaruit is gebleken dat mensen met chromosoom 15 een hoog risico hebben om bijziend te worden. Het zit vaak in de familie waardoor hun kinderen ook bijziend worden. Een kind die veel leest en waarbij in de familie geen bijziendheid voorkomt, hoeft zich geen zorgen te maken of hij/zij het krijgt.

Risicofactoren

  • Zit vaak ook in de familie
  • Leeftijd
  • Begint meestal in de puberteit al
  • Geslacht
  • Leefwijze

Behandeling

Het zicht kan verbeterd worden met een bril, lenzen of een operatie. Hoe meer slechtziend je bent, hoe dikker de brillenglazen zullen zijn. Er kan ook een laserbehandeling plaatsvinden. De laser verschuift dan het brandpunt waardoor het weer op het netvlies valt zodat je weer een scherper beeld krijgt.

Test

Op deze website kan je jezelf laten testen op bijziendheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/350/Bijziendheid.html
  • http://www.gezondheidsnet.nl/medisch/nieuws/4403/bijziendheid-blijkt-erfelijk

Reageer op het artikel "Bijziendheid (Myopie)"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 19-12-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Aandoeningen van de ogen
Medische informatie…
Schrijf mee!